Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.
Har bestilt et UE40C6005 som jeg får imorgen, men nu er jeg blevet rigtig meget i tvivl da jeg har set at LE40C755 koster næsten det samme som UE40C6005. Så nu går jeg og vervejer om jeg skal sende det retur og købe det LCD i stedet for.
Jeg har prøvet at lave en lille liste over fordele og ulemper over begge modeller, håber der er nogen der kan fortælle om der er andre gode eller dårlige ting på de modeller, så jeg kan finde ud af om jeg skal købe et LCD i stedet for LED. Eller bare for at høre folks mening mht. billedkvalitet osv. på begge modeller.

LE40C755: har PVR, 3D TV, 1.4 HDMI stik med netværk, Internet@TV, er med i 7 Serien = bedre panel?, har dog et tykkere design end LED, men hvor tykt er det LCD i forhold til LED?

UE40C6005: Ingen stik der peger bag ud, har det flotte tynde design som jeg er meget ude efter da det skal op på væggen med et ultraslim vægbeslag. Men udover det tynde design og stik i siden så er der vel ikke flere fordele ved LED'en i forhold til LCD'en, vel?

Begge modeller har et super flot frontdesign så der er der ikke noget at komme efter, og de har vel begge det samme DLNA og menuer, indstillinger m.m.?

Håber meget at høre andres mening om de to modeller og hvilket et, en fornuftig person burde vælge.
På forhånd mange tak :)
Brugeravatar
Af MigSelv
LED modellen har måske nærmere billedmæssige "bagdele". LED kantbelysningen er kendt for uhomogen belysning, som består i meget lyse områder i hjørner og yderkant af panel.
Du kan læse en test af 755'eren her ( ikke den danske version, derfor modelnr. 750 )
http://www.avforums.com/review/Samsung- ... eview.html
Tonser skrev:Jeg har selv lige købt LE40C755 (som jeg er ganske godt tilfreds med), så hvis du har nogen spørgsmål ang. denne model kan du bare spørge. Jeg kan dog ikke hjælpe dig så meget ang. C6005.
Hvilken vej peger stikkene på bagsiden?
Helmø skrev:
Tonser skrev:Jeg har selv lige købt LE40C755 (som jeg er ganske godt tilfreds med), så hvis du har nogen spørgsmål ang. denne model kan du bare spørge. Jeg kan dog ikke hjælpe dig så meget ang. C6005.
Hvilken vej peger stikkene på bagsiden?
Bagud. Stikkene er dog inde i et område der går ca. 1cm ind i skærmen, jf. billedet i følgende test: http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 709761.htm
Af Singu
Jeg modtog mit Samsung LE40C755R2W i aftes med PostDK, og ja Wupti's levering til døren er faktisk helt ind i stuen, selv på 3. sal :) - Så lige at Wupti har sat det op til 6999,- igen, så det var jo dejligt kun at betale 6499,- i sidste uge.

Jeg har kun en ting at sige indtil videre: "WAUUU"

Har rodet med vidunderet det halve af natten (undskyld naboer, men jeg syntes jeg holdte lyden lavt). Jeg har fået sat digitale kanaler op (fra Yousee), og de står knivskarpt, havde hørt lidt om at f.eks scroll tekst som dem i bunden af god-morgen Danmark ville hakke, men det er der absolut intet af. Jeg har set en DVD film og det er bare super, ingen ghosting eller andet der kan påtales.

Jeg vil lige påpege at jeg kun har sat billedet op til hvordan jeg lige fandt det behageligt. Jeg har slet ikke rodet med special kalibrering endnu så det kan jo kun blive endnu bedre.

Her i dag skal jeg til at rode med DLNA og teste Xvid/DivX, MKV og andet gøgl, blandt andet det med at optage på en USB stick. Da jeg ikke købte TV'et for 3D er det nok ikke noget jeg regner med at teste, har desuden heller ikke en Blu-ray afspiller endnu. Regner egentlig heller ikke med at anskaffe en da det Blu-ray / HDTV materiale jeg anskaffer mig kommer fra USA via nettet (Dejligt med 100mbit internet)

Eneste minus er fjernbetjeningen, den ligner og føles altså som noget der hørte til et 4:3 TV fra sidste årtusinde. Det er en "ommer" Samsung (Jeg ender jo nok med at købe en rigtig lækker multi-fjernbetjening alligevel, så det går nok).

Alt i alt, er jeg her et halvt døgn senere stadig super tilfreds med mit køb. RIGTIG glad for jeg ikke dummede mig og købte et Panasonic Plasma med "BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzz", som skulle sendes frem og tilbage en 3-4 gange får man fik et panel uden fejl, for det er der absolut intet af på det her LCD, det er komplet lydløst.
Singu skrev:Jeg modtog mit Samsung LE40C755R2W i aftes med PostDK, og ja Wupti's levering til døren er faktisk helt ind i stuen, selv på 3. sal :) - Så lige at Wupti har sat det op til 6999,- igen, så det var jo dejligt kun at betale 6499,- i sidste uge.

Jeg har kun en ting at sige indtil videre: "WAUUU"

Har rodet med vidunderet det halve af natten (undskyld naboer, men jeg syntes jeg holdte lyden lavt). Jeg har fået sat digitale kanaler op (fra Yousee), og de står knivskarpt, havde hørt lidt om at f.eks scroll tekst som dem i bunden af god-morgen Danmark ville hakke, men det er der absolut intet af. Jeg har set en DVD film og det er bare super, ingen ghosting eller andet der kan påtales.

Jeg vil lige påpege at jeg kun har sat billedet op til hvordan jeg lige fandt det behageligt. Jeg har slet ikke rodet med special kalibrering endnu så det kan jo kun blive endnu bedre.

Her i dag skal jeg til at rode med DLNA og teste Xvid/DivX, MKV og andet gøgl, blandt andet det med at optage på en USB stick. Da jeg ikke købte TV'et for 3D er det nok ikke noget jeg regner med at teste, har desuden heller ikke en Blu-ray afspiller endnu. Regner egentlig heller ikke med at anskaffe en da det Blu-ray / HDTV materiale jeg anskaffer mig kommer fra USA via nettet (Dejligt med 100mbit internet)

Eneste minus er fjernbetjeningen, den ligner og føles altså som noget der hørte til et 4:3 TV fra sidste årtusinde. Det er en "ommer" Samsung (Jeg ender jo nok med at købe en rigtig lækker multi-fjernbetjening alligevel, så det går nok).

Alt i alt, er jeg her et halvt døgn senere stadig super tilfreds med mit køb. RIGTIG glad for jeg ikke dummede mig og købte et Panasonic Plasma med "BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzz", som skulle sendes frem og tilbage en 3-4 gange får man fik et panel uden fejl, for det er der absolut intet af på det her LCD, det er komplet lydløst.
Det lyder godt at du også er tilfreds med skærmen.
Jeg har ikke selv prøvet at optage via usb, men regner med at gøre det en af de næste dage. Du må gerne lige melde tilbage hvis du har nogle gode råd - selvom det virker ret lige til.
Hvis du som undertegnede også er lidt træt af den melodi der bl.a. kommer når du tænder fjernsynet kan jeg trøste med at den heldigvis kan slås fra (jeg mener det gøres samme sted som der hvor du også kan slå spiltilstanden til og fra).

Jeg har i øvrigt selv lige købt en plasmaskærm fra Panasonic (37X20), hvor synsafstanden er 2 meter. Her har jeg ikke oplevet nogen problemer - hverken med "BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzz" eller generelt.
Nu har jeg prøvet at lege lidt med optagefunktionen, hvor jeg prøvede at optage noget på en USB stick. Jeg har dog et spørgsmål til denne:

Skal man se på det man optager, eller kan man godt have optagefunktionen kørende i baggrunden mens man ser noget andet? Når jeg prøver at skifte kanal spørger den således om jeg vil stoppe optagelsen og skifte kanal.
Af Singu
Jeg har ikke prøvet at optage på USB stick endnu, men jeg brugte en del tid på DLNA i går, alt i alt virker det super. Det kan spille mkv, dvd, xvid, divx og har endnu ikke haft en fil det ikke ville afspille. Spole-funktionen er desværre lidt sløv, men det er til at leve med. Som regel ser man jo en film fra start til slut, ville dog være dejligt med en "pause" funktion så man kunne fortsætte igen på et senere tidspunkt, selvom TV'et havde været slukket eller man har set et andet program.

SAMSUNG PC Share Manager som jeg bruger er dog noget langsom til at index'ere mine film (når der er mange). Så jeg valgte at smide dem jeg lige ville teste i en folder for sig og så gik det jo meget hurtigt. Så vel bare et spørgsmål om at lade den index'ere det hele natten over på et tidspunkt.

Internet@TV funktionen er nu også meget fix, og har stor potentiale til fremtiden når mere video i højere kvalitet bliver sendt ud via nettet, jeg er sikker på man også kan modde den til at tilgå nogle TV services der allerede er oppe at køre i udlandet.

Fik mest leget med Youtube og lidt google-maps og det virkede perfekt.
Tonser skrev:Nu har jeg prøvet at lege lidt med optagefunktionen, hvor jeg prøvede at optage noget på en USB stick. Jeg har dog et spørgsmål til denne:

Skal man se på det man optager, eller kan man godt have optagefunktionen kørende i baggrunden mens man ser noget andet? Når jeg prøver at skifte kanal spørger den således om jeg vil stoppe optagelsen og skifte kanal.
Ja, TV'et har kun én tuner, så du kan ikke se en kanal mens du optager på en anden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus har haft en længere samtale med producenterne angående optagelse og antallet af tunere, og der er en logisk forklaring (eller rettere: praktisk) på at man ikke har 2 tunere i TV'et. Selve DVB-modulet består af en forholdsvist stort print hvorpå DVB-T, C og S tunerne sidder. I disse relativt flade TV er der simpelthen ikke plads til to af disse print hvis skærmen ikke må vokse i tykkelse. Især på LED-modellerne er det derfor umuligt at klemme 2 af hver tuner ned i TV'et. Dette problem øges når vi begynder at se DVB-T2 tunere, da disse ikke kan sidde på samme print som de tre andre, men er et helt nyt modul.

Så længe man er nødt til at have en af hver tuner i alle TV, så er der nok lange udsigter til at få dual-tuner i et TV, med mindre vi kommer over i eksterne mediebokse frem for integrerede løsninger.
Af Helmø
yakken skrev:Selve DVB-modulet består af en forholdsvist stort print hvorpå DVB-T, C og S tunerne sidder.
Jeg synes at have set at de fleste TV efterhånden både har DVB-T og C tunere. Man kan vel håbe på at man engang i fremtiden selv kan skifte en DVB-T -> DVB-C eller omvendt således at man kan få 2 anvendelige tunere i samme TV i stedet for kun en anvendelig og en ekstra man ikke kan bruge til noget (men det er måske kun mig der ikke kan bruge en DVB-C tuner når jeg kun har stue-antenne ;) )...
Af Helmø
Singu skrev:Jeg modtog mit Samsung LE40C755R2W i aftes med PostDK, og ja Wupti's levering til døren er faktisk helt ind i stuen, selv på 3. sal :) - Så lige at Wupti har sat det op til 6999,- igen, så det var jo dejligt kun at betale 6499,- i sidste uge.
Tillykke med dit fjernsyn :)
Kan i øvrigt se at LE40C755 nu igen er nede på 6440. Mit spørgsmål er om hvor meget mon det vil falde efterhånden som vi kommer tættere på 2011 modellerne?
Er det et spørgsmål om 1000-1500 kr eller taler vi 3-500?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Helmø skrev:
yakken skrev:Selve DVB-modulet består af en forholdsvist stort print hvorpå DVB-T, C og S tunerne sidder.
Jeg synes at have set at de fleste TV efterhånden både har DVB-T og C tunere.
Ja, de fleste har begge tunere (alle danske modeller har i dag), men dét jeg mener er, at alle tunerne sidder på samme modul. Både DVB-C og DVB-T, samt DVB-S hvis de har en sådan. Det er altså ikke separate moduler, der kan skiftes.