Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Eksperter,
Jeg har netop fået købt LG 42LE5300, jeg syntes det er en superfed skærm, PS3 performer helt fantastisk.
Problemet er at der er lyskegler i hvert hjørne når jeg tester black level og skærmen virker mere blå end sort, så fra mit synspunkt virker det som om black level er helt ekstrem dårlig medmindre man vælger at køre på den indbyggede lyssensor- så bliver baggrundsbelysningen dæmpet en del, men skærmen fremstår stadig ikke rigtig sort. Tænker at jeg måske har fået en retur model???? - er der nogen der har haft disse erfaringer med denne skærm eller lignende?
Af jalle73
Glemte lige mit spørgsmål vedr. film der ligner video kvalitet på skærmen, Er det opdateringen på 100 hz der gør det? - og er det der plasma har sin styrke??
på mit ældre lg lcd 32" ligner Ringenes herre den film man så i biografen, men på den nye 42" ligner det mere noget fra en teaterscene - meget mystisk lidt ligesom når man ser materiale fra "behind the scenes" optaget på video????
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
100 Hz systemerne har en tendens til at få tingene til at se kunstige ud, så du kan jo prøve at slå det fra og se hvad resultatet er. Det har dog ikke noget med "LCD vs. plasma" at gøre - du kan også aktivere dette system på en plasma-skærm med ligeså ringe resultat.

Lyskegler i hjørnerne tyder på backlight bleed, som er en følgevirkning af den måde lyskilden klemmes fast på selve panelet. Hvis den sættes for hårdt fast vil lyskilden komme til at sidde tættere på de flydende krystaller i visse områder (typisk langs kanterne og i hjørnerne) og man får "lystunger" som breder sig ind på skærmearealet. Du kan godt forsøge at klage over det, men det er tvivlsomt om du får medhold i klagen. Man anser det typisk som en tålelig produktionsvariation på lige fod med clouding (plamager af lys rundt om på skærmefladen).
Af jalle73
Tak for info Yakken;) - Jeg vil prøve at ændre på Hz...Måske er vi bare alt for vant til at der på rigtig film er lidt motionblur på alle bevægelser???

Er der mulighed for upload af billeder herinde??
Så ville det være en genial måde, for os mindre tv begavede mennesker, at kunne vise hvordan en sort skærm skal se ud, og hvordan den absolut ikke skal se ud.
Det er jo svært for den almene forbruger at vide hvor grænsen går i forhold til defekte skærme osv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores forum giver desværre ikke mulighed for at du kan uploade direkte til siden. Du må benytte dig af en 3. parts host og linke til billedet i stedet.