Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ReXuZ
Goddag..

Jeg overvejer kraftigt at få investeret i en HTPC løsning og har tidligere leget med XBMC på min bærbar og vil prøve det af i den kommende tid på mit tv. Hvis dette forsøg ender lykkeligt,har jeg et par spørgmål til systemet/mulighederne:

Kabinet: HxBxD - 13x42x41(synligt over min Pioneer forstærker) eller 29x30x41(Gemt bag låge) - Nogen forslag? Har søgt på edbpriser og der er jo mange men noget man skal tænke over? Udover det ikke må overskride de mål ;)
Kan der trådløst streams fra NAS til HTPC til TV uden det hakker? Tænker SSD 64gb i HTPC og kæmpe diske i NAS
Hvad skal der bruges for at kunne afspille 3D på HTPC til TV, igen evt. trådløs stream af 3D indhold fra NAS?
Blueray drev?, grafikkort? processor?
DVB-C er det muligt og hvad skal man bruge?
Hvis man skal optage til HTPC skal man så bruges 2 tunere?
XBMC vs. Windows mediacenter?
De kan vidst begge håndtere .srt undertekster.
IPTV kan dette håndteres af HTPC? Optage, tunere osv. så man evt. kan slippe for en ekstra boks?

Løsningen skal selvfølgelig være så billig som overhovedet mulig :)
Af eliassorensen
Til bundkort vil jeg kraftigt anbefale et Zotac IONITX-A.

Det er Atom og ION-baseret. Atom er Intel's lille, strømbesparende CPU. Der sidder en 1,6GHz dual-core Atom-CPU i IONITX.

Derudover benytter det Nvidia's ION grafikplatform (baseret på GeForce 9300).

Så du køber altså et kort, hvor der er integreret CPU og grafikkort.

Mht. DVB-optagelse er det lidt mere tricky. Der er flere tunere der understøtter det. IONITX har ikke PCI-kort (da det er et lille bundkort), men Terratec har en USB-tuner der understøtter DVB-C.

Problemet med DVB-C er, at Windows Media Center ikke understøtter det (understøtter kun DVB-S og DVB-T). Der er lavet et workaround kaldet DVBlink, der simulerer et DVB-S signal, som Media Center kan godkende, men det har jeg aldrig fået til at virke.

Derimod virker optagelse gennem programmet DVBviewer rigtigt godt. Men "hagen" ved det er jo så at du skal ud af media centeret hver gang du vil optage.

Jeg ved ikke, om der eventuelt findes et XBMC-plugin, så du kan gøre det direkte fra XBMC.

Edit:

Ellers kan du finde et kabinet og et micro-atx bundkort (Det er lidt mindre end ATX) og købe et Terratec Cinergy PCI DVB-C kort. Det bruger jeg selv og det fungerer fint. Det gør, at du ikke skal have en USB-boks ved siden af som den anden Terratec-tuner.

Køber du et sådan bundkort skal du dog have et grafikkort og CPU, strømforsyning osv. osv., så der bliver det straks lidt mere besværligt at samle, hvis du aldrig har samlet en computer.
Af ReXuZ
Hejsa.. eliassorensen.

Tak for det lange og seriøse svar.

Synes jeg kan læse mig frem til, at men skal op og have i3 eller i5 core for at kunne køre 3D materiale er det overdrevet og kan man nøjes med en atom cpu?

Det at samle computere er intet problem(desktop kabinet med micro atx plads). Så det bliver nok sådan en løsning den må imo have længst levetid mht. fremtiden.

Terratec Cinergy PCI DVB-C kort: Bruger du det sammen med wmc? Eller bruger du løsningen med DVBviewer, det blev jeg lidt usikker på da du skrev det fungere fint. Men regner med det er DVBviewer løsningen du mener fungere fint.