Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Man kan ikke helt generalisere på den måde, du gør.

LED er lysdioder, - ikke en ny teknologi. Der er masser af fordele ved LED, eksempeltvis at man kan lave tyndere skærme, der bruger mindre strøm. Til gengæld er det markedsført som en ny teknologi, og derfor er prisen ofte meget høj i forhold til almindelige LCD modeller og især plasma. Langt de fleste LCD skærme med led har dioder i siderne. Dette KAN give ujævt lys, men gør skærmene helt tynde. Nogle dyrere modeller har LED bag panelet, hvilket åbner op for nogle nye features såsom local dimming, - dvs lysstyrken kan justeres i zoner, og slukkes helt, således at sort bliver helt sort. Desværre er disse meget dyre, og de performer stadig ikke bedre end de bedste Plasma modeller, der er noget billigere.

Du skal ikke holde dig fra Edge-Led. Du skal bare være opmærksom på, at det tynde, eftertragtede design koster penge. Derfor er UE40c7705 dyrere end LE40C755, selv om den ikke er bedre. Og ex710 dyrere end ex500, selv om der sidder det samme panel i. Men EX710 er jo tyndt, og det er da også værd at tage med. Om det er pengene værd er op til den enkelte.

Jeg ville så gerne anbefale et Plasma til dig, fordi du her får langt mest for dine penge pt, da de bedste LCD fjernsyn kun får med LED og derfor er meget dyre. Hvis du kun vil bruge 8000, og du vil have de gode features, og du kommer til at sidde 4 meter fra skærmen....
Så er der bare ikke råd til en supersmart designmodel med et godt billede. Du bør jo have minimum 50" til den afstand, men gerne 60". Plasma er bare ikke smart til et mediecenter.

LE46C755 eller 47LD750n ville jeg vælge. Jeg hælder nok mest til Samsungs pga. formatunderstøttelserne + PVR.

C575 er også et fint bud, men billedet er næppe på samme niveau som C755. Modellen uden dlna, c535, er i hvert fald velanmeldt, mest pga. den lave pris.
Af ninja777
Tusinde tak for alle svarene, det var meget rart. Synes jeg er blevet en del klogere efter jeres indlæg. :)
Af ninja777
Hvad står LD for i 47LD750N?

Kan se at der står LE ved 47LE730N
Af Mysen
LD betegner serien af "almindelige" LCD'er, altså med CCFL belysning.

LE er serien af LED belyste LCD'er

Den ene er tyk, den anden er tynd ;). Og så er der vist nok local dimming på LE730n, der er en feature med at dæmpe eller slukke lyset i zoner bag panelet, når der skal vises noget mørkt eller sort. Dette giver en fantastisk sort, men er dog ikke helt uden bivirkninger.
Senest rettet af Mysen 18 jan 2011, 16:15, rettet i alt 1 gang.
Af Steen Bay
ninja777 skrev:Hvad står LD for i 47LD750N?
Kan se at der står LE ved 47LE730N
'LD' kunne være en forkortelse af 'LCD' og 'LE' for 'LED' (som jo godt nok også er LCD..), og på samme måde bruges 'P' ofte i modelbetegnelsen for plasma-TV.
Af ninja777
Mysen skrev:LD betegner serien af "almindelige" LCD'er, altså med CCFL belysning.

LE er serien af LED belyste LCD'er

Den ene er tyk, den anden er tynd ;). Og så er der vist nok local dimming på LE730n, der er en feature med at dæmpe eller slukke lyset i zoner bag panelet, når der skal vises noget mørkt eller sort. Dette giver en fantastisk sort, men er dog ikke helt uden bivirkninger.
Okay, nu faldt jeg lige over ordet bivirkninger. Kunne du forklare hvilke bivirkninger der er tale om, hvis du ved det? :)
Af Mysen
Du kan smutte ind og læse tests af nogle af de modeller, der har local dimming. LE850n fra LG eller Philips 9705H.

Der er 2 millioner pixels, men ikke nær så mange zoner af LED, der kan justeres. Det betyder jo, at hvis der er noget, der er hvidt, som skal lyses op ved siden af noget, der er sort, så vil det hvide lys blive ekstra hvidt, mens det lyset bag det sorte slukkes. Det kan give en form for glorie i billedet, lidt ligesom en gadelygte kan give, idet det ikke er muligt kun at tænde lyset ved den hvide farve, uden at ramme lidt ved siden af.

Og så er der en tendens til at mange grånuancer kan gå tabt, fordi lyset i de omkringliggende sorte farver vil slukkes, vil også de grå nuancer bliver sorte.
Af ninja777
LG 47LE530N til lige under 8000,- er jeg faldet for. Vil bare høre om, hvis nogle ejer denne skærm, om den er med glas front. og har jeg kan ikke finde ud af om den internetadgang med usb-dongle.
Af THM
den har ikke glasfront, og levere et fornuftigt billede i expert profilerne uden jeg egentlig ændrede noget rigtigt på min kammerats 42"...
har dog set et bedre billede på phillips 46" 5605h, med indstillingerne fra anmeldelsen her på siden...
Af ninja777
Okay takker :)