Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hekon
Hejsa,

Har lige investeret i en fladskærm plus et anlæg, men er blevet lidt i tvivl om, hvordan jeg laver en god/fleksibel opsætning af kablerne. Så jeg håber at nogle der er lidt mere kyndige end mig vil bruge 2 minutter på lidt hjælp :)

Jeg har TV'et hængende på væggen og vil derfor gerne have så få kabler op til TV'et. Samtidig har jeg anlægget stående på en hylde over TV'et, mens Yousee boks og PS3 ideelt set skal stå på en reol under TV'et.

Da mit anlæg har 2 HDMI indgange havde jeg faktisk først tænkt på at samle anlæg og Yousee/PS3 samme sted for at så at køre dem igennem anlæg og dermed kun have et HDMI stik til TV'et.
Problemet er at det fylder enormt meget at have det stående samme sted, så derfor vil jeg gerne have dem stående hver for sig.

Pt. har jeg derfor et 5m langt HDMI stik fra anlæg til TV, men er i tvivl om hvordan jeg får lyden over anlægget fra de to andre enheder. Det nemme altnativt er selvfølgelig at trække endnu et 5m HDMI kabel fra YouSee/Ps3 og til anlægget, men vil det have betydning for signalet?
Og hvad med 3D signaler for PS3'en, vil det være et problem at kører igennem anlægget?

Er der andre smarte løsninger til problemet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lidt mere info om anlægget er nok nødvendigt. 3D kan ganske rigtigt blive et problem hvis din receiver ikke understøtter det.
Af hekon
Det er et samsung htc7200 og tv'et er et 8705. Jeg havde håbet på at jeg så kunne køre via hdmi kablet til anlægget, men det understøtter desværre ikke arc.
Af Peter Schrøder
hekon skrev:Det er et samsung htc7200 og tv'et er et 8705. Jeg havde håbet på at jeg så kunne køre via hdmi kablet til anlægget, men det understøtter desværre ikke arc.
Prøv.
Hvis dit anlæg har en "through" indstilling på HDMI indgangen, kan du muligvis (men sandsynligvis ikke) køre PS3'en i 3D igennem anlægget.
Personligt har jeg kun strøm og et enkelt HDMI kabel til mit TV. Men det er så heller ikke i 3D.
Af hekon
Jeg prøver mht til 3D - Vil sandsynligvis ikke bliver brugt meget, så kan godt leve med at køre ps3 via et seperat kabel, hvis det skulle være.

Er mere forvirret omkring lyden, og kablingen af yousee boksen.
Af Peter Schrøder
hekon skrev:Jeg prøver mht til 3D - Vil sandsynligvis ikke bliver brugt meget, så kan godt leve med at køre ps3 via et seperat kabel, hvis det skulle være.
Er mere forvirret omkring lyden, og kablingen af yousee boksen.
Husk at successen med 3D også afhænger af dine HDMI kabler. Det er smart at bruge kabler som er "godkendt" til 3D.
Det er ikke noget problem med lyden. Lyden fra boksen går via HDMI kablet til anlægget. Bruger du anlægget til al lyd, også fra TV kigning, regulerer du bare lyden på anlægget. Vil du hellere ha' lyden fra tv'ets højttalere (nej, vel? :D ) bruger du tv'ets volumen knap.
Dette forudsætter naturligvis at du udelukkende bruger boksen som tvtuner.
Af hekon
Jeg har pt. købt kabler fra Tech + Link, da jeg gerne ville sikre kvalitet pga. de 5m. Så jeg håber at være dækket ind her.

Den nemme alternativ er selvfølgelig at trække endnu et HDMI fra Yousee boksen og til anlægget og så kører som du siger, men så skal jeg skifte stik hver gang jeg vil køre PS3.

Ved nærmere eftertanke ville det faktisk være fedt, hvis alt der blev spillet over TV automatisk kunne føres til anlægget. Tænker eksempelvis på at tilslutte en NAS i løbet af foråret og dermed kunne streame film. (dog ikke et must, da jeg vist også kan køre det via anlægget på DNLA, men menuen er vist lidt mere sløv)
Af Peter Schrøder
hekon skrev:Jeg har pt. købt kabler fra Tech + Link, da jeg gerne ville sikre kvalitet pga. de 5m. Så jeg håber at være dækket ind her.

Den nemme alternativ er selvfølgelig at trække endnu et HDMI fra Yousee boksen og til anlægget og så kører som du siger, men så skal jeg skifte stik hver gang jeg vil køre PS3.

Ved nærmere eftertanke ville det faktisk være fedt, hvis alt der blev spillet over TV automatisk kunne føres til anlægget. Tænker eksempelvis på at tilslutte en NAS i løbet af foråret og dermed kunne streame film. (dog ikke et must, da jeg vist også kan køre det via anlægget på DNLA, men menuen er vist lidt mere sløv)
Hvis dit (ikke navngivne) anlæg har 2 HDMI indgange, kan du jo sætte Samsung boksen til den ene og PS3'en til den anden. Jeg antager at anlægget desuden har en HDMI UDgang?
Af hekon
Peter Schrøder skrev: Hvis dit (ikke navngivne) anlæg har 2 HDMI indgange, kan du jo sætte Samsung boksen til den ene og PS3'en til den anden. Jeg antager at anlægget desuden har en HDMI UDgang?
Det er et samsung HT-C7200 Home Cinema :)
Af Peter Schrøder
hekon skrev:
Peter Schrøder skrev: Hvis dit (ikke navngivne) anlæg har 2 HDMI indgange, kan du jo sætte Samsung boksen til den ene og PS3'en til den anden. Jeg antager at anlægget desuden har en HDMI UDgang?
Det er et samsung HT-C7200 Home Cinema :)
OK. Så det har altså 2 indgange og 1 udgang.
Så kan du tilslutte 2 enheder uden at skulle hive ledninger ind og ud. Det passer vel fint til dit behov?
Af hekon
Ja, det troede jeg også, men problemet er at jeg ikke kan have yousee/PS3 stående samme sted som anlægget. Den hurtige løsning er selvfølgelig blot at trække 2x 5m kabel til anlægget og så et 5m kabel den anden vej. Det fylder bare en del med 3x HDMI kabel plus strøm og højtaler kabler. Spørgsmålet er om det vil have nogen indflyldelse på signalet eftersom at det reelt er 2x 5m, som det skal igennem

Og hvis jeg nu tilslutter andet udstyr på eksempelvis en NAS server eller direkte antenne vil jeg kun kunne høre lyden på TV'et. Mit spørgsmål gik derfor ogs på om der kunne trækkes noget mellem TV og anlægget, som gjorde at al lyd der gik ind i TV også gik til anlægget?
Af Peter Schrøder
hekon skrev:Ja, det troede jeg også, men problemet er at jeg ikke kan have yousee/PS3 stående samme sted som anlægget. Den hurtige løsning er selvfølgelig blot at trække 2x 5m kabel til anlægget og så et 5m kabel den anden vej. Det fylder bare en del med 3x HDMI kabel plus strøm og højtaler kabler. Spørgsmålet er om det vil have nogen indflyldelse på signalet eftersom at det reelt er 2x 5m, som det skal igennem

Og hvis jeg nu tilslutter andet udstyr på eksempelvis en NAS server eller direkte antenne vil jeg kun kunne høre lyden på TV'et. Mit spørgsmål gik derfor ogs på om der kunne trækkes noget mellem TV og anlægget, som gjorde at al lyd der gik ind i TV også gik til anlægget?
Dit TV har også en optisk lydudgang. Du kan forbinde den til den optiske indgang på anlægget. Kan du ikke rykke lidt sammen på tingene? det er absolut en nødløsning med så lange kabler.
Af hekon
Nej, der er desværre ikke plads ved siden af anlægget, har virkelig prøvet at gennemgå muligheder for at sætte det sammen, men det er ikke muligt.

Optisk? Er der nogen ulemper ved dette kontra direkte forbindelse, tænker på at billede kommer et sted fra og lyden skal et andet sted hen?

Iøvrigt rigtig mange tak for hjælpen indtil videre :)
Af Peter Schrøder
hekon skrev:Optisk? Er der nogen ulemper ved dette kontra direkte forbindelse, tænker på at billede kommer et sted fra og lyden skal et andet sted hen?

Iøvrigt rigtig mange tak for hjælpen indtil videre :)
Ingen ulemper, nej. Udover at du så skal ha' en ekstra (tynd) ledning mellem tv og anlæg. Når tv'et får lov at styre lyden undgår du måske oven i købet nogle af de problemer med lipsync, som visse opsætninger har. Men så kan du lige så godt overveje, om du ikke skal slutte de andre enheder direkte til tv'et og nøjes med den optiske fra tv til anlæg. Der er ingen kvalitetsmæssig forbedring ved at lade enhederne gå igennem anlægget.