Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Moreno
Hej kære flatpanels-folk,

Mit 28" billedrørs-Panasonic, købt for ca. 2500 for 6 år trænger til en udskiftning, og jeg må have mig en fladskærm. Efter at have research'et i en 3-4 måneder, har jeg snævret feltet væsentligt ned, men synes jeg endnu jeg mangler et kvalificeret overblik over potentielle modeller, som opfylder kriterierne.

Derfor er hjælp tiltrængt. :)

Her er de overordnede kriterier:

Mærke: Samsung (har altid haft min præference, god kvalitet, lækkert design)
Pris: Op til 12k-13k
Størrelse: 46"
Teknologi: LCD (har ikke behov for LED, især ikk når det læses at billedkvaliteten ofte lider for designet)
Opdateringshas.: 200 hz
Brugsbehov: Xbox, TV i HD, Blueray
Øvrigt: Hvis modellen kan fås uden genskær i skærmbillede, vil det være at foretrække (har et vindue skråt bagud for hvor TV'et skal hænge). Vil heller ikke gøre noget hvis jeg kan bruge min iPhone4 som remote, men ingen betingelse.

Har luret en del på LE46C755, som umiddelbart opfylder alle kriterier. Har dog kæmpet lidt med at finde nogle anmeldelser.

Så input til egnede modeller, som opfylder kriterierne ovenfor vil blive sat stor pris på. :) Samme gælder anmeldelser/erfaringer med LE46C755.

På forhånd tak. :)
Af Mysen
Du kan se anmeldelse af den engelske version C750 på to anderkendte sider.

Find testen på hdtvtest.co.uk her og på avforums.com her

Den er absolut velanmeldt, især når man ser på prisen ifht de noget dyrere, men ikke bedre UE modeller.

- Du kan finde en Samsung remote App på Appstore. Jeg ved ikke om den koster noget.
Af Moreno
Mysen skrev:Du kan se anmeldelse af den engelske version C750 på to anderkendte sider.

Den er absolut velanmeldt, især når man ser på prisen ifht de noget dyrere, men ikke bedre UE modeller.

- Du kan finde en Samsung remote App på Appstore. Jeg ved ikke om den koster noget.
Fremragende - vil straks kaste mig over dem. :)

Men vil selvfølgelig ikke nødvendigvis stirre mig blind på 755'en, hvis der findes bedre (og dyrere) TV's i Samsungs 8- og 9-serie. Budgettet kan godt holde til en lidt dyrere model. Nogen anbefalinger? :)
Af Mysen
8 og 9 serien er ikke bedre end nævnte. De koster mere pga designet.

Plasmamodellen PS50C7705 er dog bedre. Der findes tilsyneladende bare en masse mandagsmodeller af denne, og derfor skal det anbefales at købe over nettet, så man kan bruge fuld returret, hvis det er sådan en man får.
Får man til gengæld en gennemsnitsmodel som min, er den helt klart bedre.

Du kan finde test af både UE46C8705 og PS50C7705 herinde på siden
Af Moreno
Mysen skrev:8 og 9 serien er ikke bedre end nævnte. De koster mere pga designet.

Plasmamodellen PS50C7705 er dog bedre. Der findes tilsyneladende bare en masse mandagsmodeller af denne, og derfor skal det anbefales at købe over nettet, så man kan bruge fuld returret, hvis det er sådan en man får.
Får man til gengæld en gennemsnitsmodel som min, er den helt klart bedre.

Du kan finde test af både UE46C8705 og PS50C7705 herinde på siden
Og et (måske) dumt spørgsmål; er der forskel på Tv'sene, når anmeldelserne du linker til ser på C750 og jeg har haft kig på C755? :)
Af Mysen
Ingen dumme spørgsmål ;)

Nej, der er ikke forskel. Jo, der er tunere i C755XXE, der passer til de danske udbydere.

C750 er den engelske version so hudt jeg visker. Ellers er den Europæisk. Under alle omstændigheder er det samme tv i forskellige versioner, afhængigt af hvilket land, det skal passe til.
Af lennon
SLET

Mysen var hurgtigere . .
Af JonathanK
Jeg overvejede også selv 755 inden jeg købte nyt tv. Men valgte det fra pga input-lag.

Men det kommer jo også an på, hvad du gerne vil bruge det til. Hvis du kommer til at skulle spille på det, så er 755 no-go. Hvis ikke, ja så er det et rigtig godt tv. Super billede.

Men har du overvejet plasma? Hvis du kun skal se tv og film på det, så er der ikke noget som slår plasmaskærme, som du sikkert også vil se herinde. Plasma yder den bedste kvalitet, tilgengæld er der risiko for burn og buzz.

Du vælger LED fra. På trods af at det bare er et salgstrick, så har jeg lige investeret i 7705 (pendant til 755 bare med LED) - og synes faktisk at den 7705 vinder i billedekvalitet. Men det er jo smag og behag.

Men alt i alt, så skal du finde ud af, hvad du hovedsageligt kommer til at bruge tv'et til. Og så købe ud fra det - for der er mange på markedet, så gør det godt...
Af Mysen
JonathanK skrev:På trods af at det bare er et salgstrick, så har jeg lige investeret i 7705 (pendant til 755 bare med LED) - og synes faktisk at den 7705 vinder i billedekvalitet. Men det er jo smag og behag.
Der er da bestemt heller ikke noget i vejen for at købe LED modellerne. De er dyrere, men det ser da bare rigtig fedt ud, at de er så tynde. Desuden appellerer det til folk, der tænker på miljøet. Hvis man ved, at dioderne ikke direkte har en indflydelse på billedet, så kan man sagtens købe dem. Det er bare ærgerligt at eksempelvis Samsung på deres hjemmeside har opdelt deres fjernsyn i LCD, plasma og LED, så det får folk til at tro, at de ikke er med på beatet, hvis de køber LCD eller Plasma. Især når det jo stadig er et LCD.
Af JonathanK
Helt enig - det er mærkeligt at samsung gør så stort et nummer ud af, at opdele skærmene. Der er ikke den store forskel og som skrevet - det er et salgstrick.
Af Moreno
JonathanK skrev:Jeg overvejede også selv 755 inden jeg købte nyt tv. Men valgte det fra pga input-lag.

Men det kommer jo også an på, hvad du gerne vil bruge det til. Hvis du kommer til at skulle spille på det, så er 755 no-go. Hvis ikke, ja så er det et rigtig godt tv. Super billede.

Men har du overvejet plasma? Hvis du kun skal se tv og film på det, så er der ikke noget som slår plasmaskærme, som du sikkert også vil se herinde. Plasma yder den bedste kvalitet, tilgengæld er der risiko for burn og buzz.

Du vælger LED fra. På trods af at det bare er et salgstrick, så har jeg lige investeret i 7705 (pendant til 755 bare med LED) - og synes faktisk at den 7705 vinder i billedekvalitet. Men det er jo smag og behag.

Men alt i alt, så skal du finde ud af, hvad du hovedsageligt kommer til at bruge tv'et til. Og så købe ud fra det - for der er mange på markedet, så gør det godt...
Er bestemt ingen ekspert på området, men på baggrund af de to reviews som Mysen linker til, samt brugerkommentarer i bunden af begge reviews, er det så ikke en (meget) voldsom overdrivelse at sige skærmen er no-go er til at spille på? :) De anbefaler den ikke til hardcore gamere, som spiller f.eks. fps online, hvor hurtige reaktioner er et must - fair nok. Men for langt størstedelen (f.eks. mig) som bare gerne vil spille lidt hygge-Fifa, måske noget Need4Speed på Xbox'en, bør det da være muligt?

Vedr. fravælgelsen af LED hænger det både sammen med prisen og de kommentarer jeg har læst herinde om at billedekvaliteten lider under teknologien. Kan ikke komme uden om jeg synes det er lidt hovedløst for mig at give 4K ekstra for et TV, som ikke er signifikant bedre end 755'eren - andet end det er tyndere naturligvis. Kan godt være det bare er mig. ;)
Mysen skrev:Du kan se anmeldelse af den engelske version C750 på to anderkendte sider.

Ikke overraskende er man ikke mindre hooked efter de to reviews. Hvad vil du anbefale i forhold til køb (online vs. butik)? Online har prisen som fordel, butikken har "muligheden-for-at-brokke-sig'-fordelen. :) Måske er den bedste løsning at printe billigste tilbud fra nettet ud og tage med ned i Fona?
Af noxity
Elgiganten vil højst sandsynligt matche deres internetpris på 7889kr i deres lokale afdelinger.
Brugeravatar
Af Princesslea
i butik har du ikke 14 dages fortrydelsesret, det har du på nettet - altså du kan pakke ud og prøve, og hvis det alligevel ikke er dig kan du sende det tilbage inden 14 dage. Det kan du ikke i butik, der fanger bordet.
Af Moreno
noxity skrev:Elgiganten vil højst sandsynligt matche deres internetpris på 7889kr i deres lokale afdelinger.
Kan se deres udbudspris på nettet for LE46C755 er kr. 9.729.- Kan de være villige til at gå 2k ned i pris for at matche?

Har I af jer derudover nogle oplevelser med blanke overflader til TV'et overfor en mat overflade - positive og negative?