Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ninja777
Køb af ny fladskærm ...

Som mange andre herinde, opretter jeg nu et emne hvor jeg søger hjælp til at finde en fladskærm.

Info:
Prisklasse: Maks 8000
Afstand til tv: 3-4,5 m
Forbrugsmønster (mediecenter, film, tv, spil): Mest til almindeligt fjernsyn igennem antenneforening, og til film.
Prioritering af design og billedkvalitet: Meget gerne god billedkvalitet, helst LED, dog ikke plasma.

EDIT: Vil gerne have en med indbygget DVB-C tuner, og Mpeg-4, da antenneforeningen kræver det for at se digitale kanaler.

Det er en ren jungle for mig, at finde det rigtige fjernsyn, så håber at nogle af jer kan hjælpe.

Vil også gerne vide om det er muligt, at streame film trådløst på fjernsyn uden tilslutning af computer, ved ikke helt om det er DLNA...

Skriv hvis i mangler info...

På forhånd tak :)
Af Mysen
Samsung LE46C755 er et LCD. Du kan få UE46C6005 for ca. samme pris, hvis det skal være med LED, men den er ikke bedre.

LG 47LD750n
46ex710

og for 10.000kr:

55ex500
Af ninja777
Takker. Kan man streame delte film, musik og billeder, uden en computer med de to øverste ?

Edit: Hvorfor er UE'en ikke bedre ?
Af THM
fordi det er en lavere modelserie, bare med edgeled i stedet for traditionel ccfl bagrundsbelysning.
Af Mysen
Som THM skriver, så er LED noget, man betaler ekstra for, men man får faktisk kun et ringere billede. Der er utrolig meget clouding/ ujævnt lys især i mørke scener, fordi lyset fra en UE model kommer fra siden mens en LE model har lyset bag ved panelet. Desuden er det et et bedre Panel, og der er flere features såsom internet, PVR optagelse og 3D på c755.

Man skal have en dongle for at streame tådløst, OG computeren eller netværksharddisken, du streamer fra skal være tændt.
Du skal bare være opmærksom på, at HD film med en høj bitrate kræver mange irriterende pauser under afspilning. Jeg har prøvet det, og fundet det ikke godt nok. Pauserne bliver simpelthen for irriterende. Det skal lige siges, at jeg har en temmelig god router, og 1 væg samt ca 8 meter fra tv til router og det samme til fra computer til router.
Jeg bruger stadig dlna'en meget, men det er i form af en HDD velcroet på bagsiden af tv'et. Det ville simpelthen kalde på en hel masse ledningsjonglering herhjemme, hvis jeg skulle til at have en NAS i stedet og en stabil forbindelse til tv'et.
Af ninja777
Jeg takker mange gange for jeres indlæg.

Så nu vil jeg kigge efter skærme uden edgebelysning, og i stedet med backlight ? Har jeg ret ? O_O og med dlna.

Edit:
Samsung UE46C6005
Samsung UE46C5105
Philips 46PFL5605H
Sony KDL-46EX710

+ dem i har linket.

Kunne i anbefale et køb ? :)

På forhånd tak.
Af Mysen
Alle disse er LED, og hvis du er meget til designet, så er det jo også fint nok. Men de to UE modeller fra Samsung er med LED i kanten. Det gælder også Sony's, mens Philips' er lige så tyk som den tilsvarende med CCFL lys. Du kan få tilsvarende billedkvalitet med hhv. LE46C535 og LE46C675. De er billigere. Det samme gælder for Sony EX500 og Philips 5405H.

Skal det være tyndt har Sharp foræringspris af 46LE820.

Se tests af de forskellige herinde. bl.a UE46C6005 , LE820 og 5605H
Af ninja777
Hvordan kan du se at de to UE, har lys i kanten ? Jeg læser da ellers LED baglys på Hifipriser....
Af THM
alle samsung led er edge led...
der behøver dog ikke være problemer med clouding/backlightbleeding...
med hensyn til philips så har de vist ikke dlna. til gengæld kan man få et ganske godt billede ved at bruge indstillingerne fra testen, bedre end samsung c6005 er jeg sikker på...

vil give mysen ret i at sharp le820 nok er noget nær bedste led køb for tiden, selvom det vist også er edge led, men har ikke hørt om problemer med den...
Af ninja777
Så man kan være uheldig at købe et Edgeled, som har problemer med clouding. Og man kan være heldig at finde et der ikke har.

Forskellen mellem Ex500 og Ex710 kan da umuligt kun være prisen...
Af Mysen
Nej det er rigtigt at ikke alle med edge-LED har clouding. Og jeg tror faktisk også at det var en af de store problemer med ex500, som har almindeligt lysstofrør bag skærmen.

#ninja - Det der forvirrer dig, er at bagbelysning er et betegnelse for AL bagbelyning. LCD er flydende crystaller i hver eneste pixel, der spalter en lyskilde til farver. Uanset om denne lyskilde er CCFL (lysstofrør), LED bag skærmen eller LED i siden, er "baggrundsbelysning" en fælles betegnelse.

Sharp er også edge-led, men i modellen, Rasmus havde til test var der ikke problemer med clouding. Det var der til gengæld på C6005, og jeg har hørt om flere brugere, der har syntes det var for meget, og har sendt det retur. Min fars 2009 LED har det også, og det er et ret irriterende fænomen.
Af Mysen
ninja777 skrev: Forskellen mellem Ex500 og Ex710 kan da umuligt kun være prisen...
Jo. Og tykkelsen samt strømforbruget. Her er ex710 lidt mere sparsom.
Af ninja777
Det hele er bare generelt forvirrende.... :) Men takker for jeres input..
Af ninja777
Så i mener at man for omkring de 8000 kr. burde købe et LCD, med mindre man finder test/anmeldelser af LED (som f.eks LG LE850N) hvor de ikke bruge edge.

Altså hold sig væk fra edgebelysning, med mindre anmeldelser og tests, siger andet. ? Hvis man finder et Edgebelyst tv, hvordan kan man se at den er god i forhold til clouding ?

Edit: Hvad med LE46C755 og LE46C575 ?

Unskyld men er totalt noob indenfor fladskærms-tv :D