Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Previous
Hej Flatpanels.

Jeg skal hjælpe med at vælge et nyt tv til en stor lys stue.
Jeg havde oprindeligt tænkt at det skulle være:
Samsung C7705
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1283773686

Det lyder som en kanon skærm til fornuftig pris.
Dog er køberen bange for genskin, og vil derfor foretrække et LCD (evt. LED).

Han fik anbefalet et par samsung LED tv i elgiganten, der var på bud. Han kan dog ikke huske model navnene.

Hvilke fjernsyn kan matche ovenstående plasma i billedekvalitet, samme størrelse og samme pris +- et par tusinde.3D er ikke et MUST, dog ville det da være rart at have til når bluray afspillere osv. falder lidt i pris.

På forhånd tak :)
Af Mysen
Til + et par tusinde kan du få 50V20 fra Panasonic. Den performer endnu bedre i 2D billedet og vinder især på sortniveauet, men er til gengæld ikke lige så tynd som C7705 og har ikke 3D. Den er ikke så lysstærk som Samsung's men er god til at holde reflektioner væk. Derfor er solskin nok håndteret med nogenlunde lige kompetence.

En der er ligeså tynd og med ca. samme billedkvalitet samt 3D er 50PX950n. Er dog måske lidt ringere mht. refleksioner. Den fås billigt her:

http://www.justbuyit.dk/shop/lg-50px950n-3d-7022p.html

Samsungs LED modeller har ikke den samme billedkvalitet, og her er genskin mindst, hvis ikke mere, et problem. Hvis Det skal være en tynd LED med samme eller tilnærmelsesvis samme billedkvalitet er det nok med 47LE850n fra LG. Den er til gengæld noget dyrere.
Af Previous
Hej igen. Er den Panasonic meget god imod reflektioner i forhold til Samsungen? Ellers lyder det da som et mindre godt køb hvis den både er dyrere, tykkere og ikke har 3D. Er det helt misforstået at lcd er bedre mod reflektioner, siden du skriver det? Er plasma LG du linker til bedre end Samsungen? Og sidst hvis valget falder på lcd er 47LE850n så den bedste i prisklassen? Tak :)
Af Mysen
Lcd har typisk været bedst til reflektioner. Det er til gengæld blevet moderne at smide en glasplade foran skærmen, hvilket mindsker forspringet. Samtidig har Plasma mindsket afstanden mellem glaslag på fronten, og dermed reflekterer de mindre lys end tidligere. Dette ses især på Panasonics modeller, men også på Samsungs C7705.
Fordelen hos LCD er at de producerer mere lysstærkt billede ved et kalibreret billede, hvilket er en fordel i dagslys. Men for at de skal være bedre end C7705 eller Pana Plasma, kræver det altså en mat front eller tilsvarende coating som Plasmamodellerne, og det er der ikke mange af de gode LCD modeller, der har.

Til lys stue er C7705 nok bedst. V20 er også god, men dog knap så lysstærk. Den har et lidt bedre 2D billede end c705. Der hvor den til gengæld gør sig anbefalelsesværdig, er at den ikke døjer så meget med retention og buzz som Samsung. Jeg kom blot med nogle andre muligheder i de to fra LG. De er ikke specielt godt til at håndtere lys, men er modeller, jeg personligt synes er interessante.
Af Previous
Super lækkert svar, nu er jeg blevet meget klogere! Lyder ikke til genskin er så stort et problem alligevel jo. Nu skal jeg lige høre den buzz der. Hvor slemt er det egentligt? Stuen er sjældent opholdsrum uden fjernsynet kører, så hvis det bare er lidt i stand by er problemet ikke så stort.
Af Mysen
Buzz afhænger af flere ting.

1. hvor god en hørelse, du egentlig har
2. Om den hænger på væggen, eller står på en fod. (væggen kan give yderligere buzz)
3. Hvor stor en stue du har
4. Hvor meget støj, der ellers er i hjemmet (køleskab, radiatorer, elsparepærer, konsol osv.)
5. Sidst men ikke mindst: Hvor heldig du er. Der er forskel på panelerne og hvor meget de buzzer. Det gælder alle plasmamodeller, og endda også nogle LCD'er. Samsungs Plasmaer er vist bare temmelig svingende i forhold til de andre.
Jeg har en model, jeg vil betegne som lydsvag. Jeg kan kun høre den, når jeg muter og der er et lyst billede på skærmen. Det er sådan alle plasmaskærme burde være, da ingen er helt lydløse. Nogle gange støjer den helt vildt, men så er det fordi, det hænger lidt forkert på væggen. Jeg rykker det tit ud (det hænger i en wire), så jeg kan komme til harddisken. Dette kan godt tricke skærmen til at summe, men jeg kan så vrikke tv'et og wiren lidt, så det igen er lydsvagt eller lydløst.

Jeg vil bare anbefale alle, der overvejer et plasma, at de køber via internettet. På den måde er man sikret 14 dages fuld returret.
Brugeravatar
Af Princesslea
buzz kommer af spændingerne i tv'et, og spændingen er størst ved lyse billeder, derfor vil der være mest buzz ved disse.. Om tv'et er ramt af meget/lidt buzz er dog meget meget forskelligt, og det kan endda været meget forskelligt i samme model, da det helt kommer an på panelet..
Du kan derfor være heldig at få et hvor du intet lægger mærke til (eller kun når du står helt op ad tv'et) eller du kan være uheldig med meget (så kan du få skiftet panel... men du kan jo også få alt midt imellem..
Af Previous
Hej igen. Jeg tror simpelthen valget falder på Samsung plasma, og hvis lyden eller genskinet er for meget, benytter jeg 14 dages returret. Tusind tak alle sammen i har været en kæmpe hjælp! :)
Brugeravatar
Af Princesslea
så skal du huske at købe det over nettet, da der ikke er 14 dages fortrydelsesret når man køber i alm. butik
Af Previous
Will do :) kan du i den forbindelse anbefale en troværdig forhandler?
Af Mysen
Hifiklubben sælger den billigt. Så har du også en fysik butik, at henvende dig til, hvis du har noget, du vil vide.
Af Previous
Okay, men så kan jeg jo ikke retturnere den, hvis genskinet eller buzzen bliver for meget?
Af Ven
Previous skrev:Okay, men så kan jeg jo ikke retturnere den, hvis genskinet eller buzzen bliver for meget?
Jo, du skal bare købe den i deres netbutik, og ikke i den fysiske butik.
Af Mysen
Det var også det jeg mente :)

Brug deres hjemmeside.