Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JSF
Skift mellem kanalerne tager lang tid på fladskærme i forhold til analog tv.
Hvordan/ hvor kan man læse i specifikationerne om hvor lang tid der mellem skift af kanalerne. Mit krav/forventning til kanalskift er at skift skal ske lige så hurtig som jeg trykker på fjernbetjening.
Er der nogen der har erfaring med, hvilke modeller der gør det hurtigst?
JSF.
Af noxity
Du vil ikke finde en skærm som kan skifte lige så hurtigt mellem de digitale kanaler, som du er vant til fra dit analog TV.

Det skyldes at TVet har en indbygget buffer, som først skal fyldes, før at der bliver vist et billedet. Det tager således også længere tid at skifte til en HD-kanal da disse indeholder mere data. Derudover tager dekryptering af kanaler også tid. Så hvis du f.eks har et programkort siddende i dit TV, så skal det også bruge lidt tid på det.

De analog tunere derimod skal bare skifte frekvens og så kører det.

Typisk så vil de helt billige TV være langsommere til at skifte, ligesom de også vil være langsommere i menuen. Dette hænger sammen med at deres regnekraft er mindre. Det er lige som man kender det fra computere, jo billigere de er jo langsommere komponenter vil der også sidde i dem.

Så hvis du vil være i den øvre ende af TV som skifter "hurtigt", så skal du bare holde dig til de veletablerede mærker. Det er min opfattelse at det er ligemeget om du køber et mid-range TV eller et high-TV, så vil der ikke være mærkbar forskel.

Man kan selvfølgelig håbe at producenterne begynder at fokusere mere på dette område, da dette også vil give en mere flydende oplevelse i menuerne, som på nogle modeller godt kan være lige træge.