Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ildfluen
Hej.

Mit spørgsmål er som overskrifteN: er 2,7m for lidt til 50" ?

Jeg er blevet forelsket i LG50PK950N men ved ikke om det er overkill på den afstand, jeg kunne jo også vælge en 46". Jeg har lavet en firkant på vægen af tape og synes ikke det ser galt ud.

Det er kun den side afstand man kan vælge til tv'et

Jeg vil gerne have jeres mening, det eneste tv jeg har ejet er et 21" billedrørs tv fra Bilka, så har ikke den store erfaring.

Janus
Af Mysen
Jeg vil sige at det er noget, du kommer til at skulle vænne dig til, hvis du kommer fra 21" Den er jo ca 6 gange så stor ;;). Det går til gengæld temmelig hurtigt med tilvænningen, husker jeg godt, fra da jeg gik fra 20" til 42" i sin tid.
Jeg sidder selv lige nu 3,5 m fra 50" og det er absolut minimum størrelse skærm til denne afstand. Nogle herinde sidder sågar 2,5 meter fra 63".

Jeg tror det er en meget passende størrelse til 50". Det er i hvert fald den størrelse, jeg ville købe, hvis jeg var dig.
Af netfors
Jeg sidder mellem 2,5-3 meter fra min 50" (samsung PS50C7705). Og jeg synes det er en fin afstand.
Du skal dog være opmærksom på, at når du går fra et 21" til et 50", kan billedet godt virke lidt kunstigt i starten! Men det forsvinder efter et par dage :)
Det gjorde det i hvert fald for mig!
Af trykkertor
2.5m fra et 63" når jeg ser film alene eller gamer.
Helt fint!
Af cykelmyg
Jeg sidder også ca. 2,7 m fra en 50PK760N og det er overhovedet ikke noget problem. Kom fra en 32" og tilvænningen skete i løbet af ca. 2 daqe. God fornøjelse
Af pipper
Jeg sidder 2,8 meter fra et 46" og godt jeg ikke har et større. Jeg ser dog kun alm. tv. Her kan det indimellem godt ligne l... når udsendelsen ikke er i så god kvalitet.

Så det kommer vel også an på hvad man vil se . SD, HD eller bluray.
Af trykkertor
Tja Pipper. Det kommer også an på hvilket tv en har.
Min tidligere 42"PV60, og min nuværende 63" C7705 har så gode scalere at de nærmest kan lave guld af gråsten.
Har diverse ringe dårlige dvd-kopier og downloadede tv-serier.
Selv på pc-en sin 24" ser de dårlig ud. Men C7705 polerer dem til rigtig så flotte billeder i 63".

Til sammenligning da vi tidligere have PV60 i 42", så købte vi for et år siden LG sin PS8000 i 50".
Og vi var så utilfræds med hvor dårlig LG sin 50" gjorde det med SD, downloadede serier og andet. At den gik i retur 2 dager senere.
Så beholdt vi vores 42" i 6-7 måneder.
Så købte vi 63" fra Samsung, og den klarer arbeidet helt på niveau med vores PV60.

Men jeg har også set en billig 60" fra LG. (PK250??? eller hvad den nu hed).
Den stod i en forretning og fik præcis det samme signal som de andre tv på væggen. Og det var det ringeste billede jeg nogen sinde har sed på en fladskærm. Artefakter, støj og scaleringsfejl over det hele.

Så hvordan SD kommer at se ud på en tv er meget afhængig af kvaliteten på apparatet
Brugeravatar
Af rhino (DK)
jeg sidder ca 3,5m fra en 40" på væggen... som leverer flotte billeder.... men er egentlig meget godt tilfreds med størrelsen til både SD og HD/Blu-ray

men jeg jager heller ikke den store skærm men mere godt billede med god lyd og flot design
Af miko
Vi sidder 2,2 m. fra 50" for at nyde et godt tv-billede..
Af pkmadsen
Det er meget passende. Jeg er lige gået fra 40 " LCD til Samsung PS50c7705, og det er en fornøjelse. Jeg sidder også 2,7 m fra..
Af Thuekr
Sålænge kildemateriealet er i orden [helst 1080p til nøds 720p], så er det en fin afstand.
Af ildfluen
Kan ikke helt bestemme mig. Jeg er ikke overdrevet film nørd, ser vel 4-5 om måneden. Dog sætter jeg utroligt meget pris på en go film. ser flere timers almindeligt tv eller serier.

Bliver ens øjne ikke meget hurtigere trætte på en 50" i forhold til en 42", eller er det et spørgsmål om tilvænning? Og hvad ville føles mest afslappet at se almindeligt tv og serier på?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Trætheden opstår ikke så meget af skærmstørrelsen, men af om du har andet lys tændt eller ej. Hvis du sidder i et helt mørklagt lokale, så vil lys udsendt fra en lille skærm stresse dine øjne mere. Af samme grund så anbefales det - rent ergonomisk set - at have en svag hvid lyskilde til at lyse væggen bag TV op med. Dét kan så gøres på et utal af måder, hvor den dyre hedder Philips Ambilight (med diskoeffekten slukket!), den mellemdyre er noget med LED-skinner eller loftsspot og den billige blot er en lampe placeret strategisk.

Jeg sidder selv 2.5 m fra mit 50". Gæster har kommenteret på størrelsen af TV'et i slukket tilstand. Jeg har aldrig oplevet nogen der fandt det for stort endnu når først der var noget på skærmen. Heller ikke når der blev vist SD-udsendelser.