Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du jokker godt nok rundt i tingene. Har du en pose med begreber som du så hiver op og klistrer sammen to og to? ;)

De 60 Hz som du bliver ved med at traske rundt i har med monitors at gøre - ikke TV. Et TV kører med 50 Hz idet dit TV signal kommer ind ved 50 Hz. Jeg er faktisk ikke helt klar over om man kan sende med 60 Hz til et TV. Men det skal ikke blandes ind i den her diskussion uanset hvad. Tak.

Responstid handler om den tid det tager at dreje en krystal i en LCD panel - ikke hvor lang tid det tager for en plasmapixel at nå ned på 1/e lysintensitet. Du har vel et TV eller en CRT monitor til den PC ikke sandt? Har du nogensinde set slør på det? Du kan jo tage vores monitortest og hive rundt i den hvide kasse på en sort baggrund, så ved du hvad efterglød er for noget.

1:1 pixelmapping er ALTID vigtigt hvis man vil bruge en skærm som monitor til sin PC, men så skal du huske på at en pixel ikke er kvadratisk på et plasma TV, men derimod aflang. Så et plasma TV kører rent faktisk med en opløsning på 1024x768 (som alle PC'ere understøtter - også 1:1) men da det jo egentlig er en 4:3 opløsning, så vil dit ellers så fine firkantede billede blive trukket ud over hele skærmens bredformat og ikke længere være helt så fedt at se på når du surfer på nettet eller skal se billeder af byturen. Dette er beskrevet i andre tråde her i forum, så du bedes kigge i dem for nærmere information.
Af Soren41
mine elskede 60hz, som jeg ikke slipper uden kamp, handler om når man bruger sit (LCD) tv som monitor via hdmi/dvi indgangen.. Dér er signalet jo højere end 50hz (ikke?).

Jeg kigger fluks efter tråde omhandlende 1:1 scalering & undskylder Flaric hvis mine indlæg har kørt dit spørgsmål lidt off topic..

Mvh Begrebs-stormesteren ::l
Brugeravatar
Af azrael
yakken skrev:...kedelig tekst slettet...

...ligeså vel som du ikke kan snakke om hvilke dæk der er bedst på en hest...

...mere kedelig tekst slettet...
Helt klart Goodyear! Uden tvivl... men Michelin er godt på vej... :p
Brugeravatar
Af azrael
yakken skrev:De 60 Hz som du bliver ved med at traske rundt i har med monitors at gøre - ikke TV. Et TV kører med 50 Hz idet dit TV signal kommer ind ved 50 Hz. Jeg er faktisk ikke helt klar over om man kan sende med 60 Hz til et TV. Men det skal ikke blandes ind i den her diskussion uanset hvad. Tak.
Så snart man viser NTSC signaler på tv'et skiftes der til 60Hz. Bl.a. af denne årsag kaldte man ofte også denne funktionalitet ved billedrørs-tv for "PAL60" (og det er så heller ikke helt korrekt for nogle billedrørs-tv prøvede at konvertere til en slags PAL-signal, mens andre blot smed NTSC-signalet ud).

Ligeledes, hvis plasma/LCD anvendes som *pc-skærm* så bruges 60Hz (særligt ved digital tilslutning via DVI/HDMI). Modsat billedrør vil LCD dog ikke flimre (medmindre der er sync'et forkert og det kan heller ikke helt sammenlignes med "50Hz flimren"). Plasma *kunne* faktisk potentielt flimre, men sjovt nok gør de det ikke. I al fald ikke på en synlig måde som billedrør. Sommetider kan man dog fange noget der minder om flimmer ud af øjenkrogene. Det vigtigste er dog, at hverken plasma eller LCD flimrer på en måde vi er vant til fra 50Hz billedrør.
yakken skrev:1:1 pixelmapping er ALTID vigtigt hvis man vil bruge en skærm som monitor til sin PC.
Ja og nej, det kommer meget an på hvor godt tv'et interpolerer en given opløsning og hvilken opløsning der interpoleres til (jo tættere den interpolerede opløsning er på den ønskede jo bedre vil resultatet være). Når det så er sagt, så vil jeg mene at opløsningen på et fladskærms-tv (måske med undtagelse af full HD paneler) ikke er god nok til generel pc-anvendelse, men som regel er opløsningen (efter min mening) mere end god nok til mediacenterbrug eller til spil via f.eks. Xbox, selv hvis opløsningen er interpoleret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
azrael skrev: Ja og nej, det kommer meget an på hvor godt tv'et interpolerer en given opløsning og hvilken opløsning der interpoleres til (jo tættere den interpolerede opløsning er på den ønskede jo bedre vil resultatet være). Når det så er sagt, så vil jeg mene at opløsningen på et fladskærms-tv (måske med undtagelse af full HD paneler) ikke er god nok til generel pc-anvendelse, men som regel er opløsningen (efter min mening) mere end god nok til mediacenterbrug eller til spil via f.eks. Xbox, selv hvis opløsningen er interpoleret.
I så lave opløsninger som der normalt bruges på skærmen der ikke er full HD, så er det ikke en ubetinget fornøjelse at bruge TVet som monitor hvis ikke opløsningen passer. Nu er det jo ligegyldigt i dette tilfælde idet 1024x768 understøttes af alle grafikkort.
Brugeravatar
Af azrael
Grunden til min observation er at jeg har en kammerat, som har et 42" Panasonic plasma (i deres professionelle linje, men med lav 848x480 pixels opløsning). Denne skærm anvendes også som monitor, og tro mig, jeg har tilbragt mange timer foran denne skærm i forbindelse med at vedligeholde hans system. Skærmen kan godt bruges til mediacenter-brug (der anvendes jo bl.a. gerne store fonte mm. i MCE) og surfing, men det er ikke sjovt at bruge den til at skrive en afhandling i Word.

Derfor, som generel monitorerstatning, no way! Men til mediacenter, surfing og gaming kan jeg ikke se noget problem, selv hvis ikke der er 1:1 pixelmapping eller opløsningen skulle være "lave" 1024x768. Igen, det er min mening baseret på mine erfaringer. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja.