Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Det er efterhånden ved at være på tide at jeg får købt mig en ny skærm, desværre aner jeg ikke hvad for en det skal være, og jeg er også blevet langt mere "teknologi bevidst". Det er så endt med alt for mange spørgsmål

1. Kan 120-Hz betale sig hvis man ikke har tænkt sig at køre 3d?
2. Real forskel mellem 2 og 5ms?
3. Hvordan og hvorledes med kontrast? Man ser nogen der skriver 5.000.000:1 og andre skriver 70.000:1?
4. Kan LED-bagbelysning betale sig?
5. 22 vs 23 vs 24 tommer?
6. Er betragtningsvinkel ikke ligemeget når man alligevel sidder lige for?
7. IPS vs TN?

Til en start er tråden oprettet for at få afklaret nogen ting, men velbegrundede anbefalinger af skærme er også velkomne (ingen "fordi jeg har den" tak :) )

:)
Af Nick_S
Du kan læse rigtig meget om teknologi osv. i artiklerne herinde.

Hvis du vil have mere konkrete forslag på specifikke modeller er du nødt til at fortælle hvad du skal bruge skærmen til (Gaming, kontor, grafisk arbejde etc.)
Af JonasM
Skærmen vil primært blive brugt til gaming.

Diverse teknologier har jeg været inde og læse om, men i tråd med sidens filosofi er de informerende og ikke dømmende :) Derfor spørger jeg i håbet om at folk der har godt styr på de forskellige ting, og de mere håndgribelige forskelle, kan komme og svare, da jeg ikke selv har ret godt styr på de forskelle :)
JonasM skrev:Det er efterhånden ved at være på tide at jeg får købt mig en ny skærm, desværre aner jeg ikke hvad for en det skal være, og jeg er også blevet langt mere "teknologi bevidst". Det er så endt med alt for mange spørgsmål

1. Kan 120-Hz betale sig hvis man ikke har tænkt sig at køre 3d?
2. Real forskel mellem 2 og 5ms?
3. Hvordan og hvorledes med kontrast? Man ser nogen der skriver 5.000.000:1 og andre skriver 70.000:1?
4. Kan LED-bagbelysning betale sig?
5. 22 vs 23 vs 24 tommer?
6. Er betragtningsvinkel ikke ligemeget når man alligevel sidder lige for?
7. IPS vs TN?
1. Ja. Det giver et synligt roligere billede.
2. 5ms er vel omkring det maksimalt acceptable efterhånden.
3. Ubrugelig information, så længe der ikke er en tvungen standard at måle kontrastniveauet under.
4. Hvis skærmtykkelsen og strømforbrug er et problem?
5. Det kan kun blive for småt :p
6. Ikke helt. Der skal nogle gange forbavsende lidt til, før sort nærmest solariserer, hvis man vipper hovedet lidt.
7. IPS er bedre kvalitet og dyrest, men langsommere end TN paneler.
TN paneler er hurtige men har dårligere betragtningsvinkel og (generelt?) dårligere farvedybde. Min viden om paneltyper er ikke up-to-date.
Af JonasM
Så til spil vil TN paneler være at foretrække i forhold til IPS?

Men det ser ud til jeg skal have en dyr skærm :S 1080p og 120Hz, de skærme koster 3000 :(

EDIT: Og tak for at du gad hjælpe mig :)