Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er interesseret i hvad det koster mig at have mit fjernsyn tændt. jeg har et Panasonic TH-37px70E plasma.

Jeg er godt klar over at jeg kan låne en strøm forbrugsmåler, men det skulle jeg vente 1 uge på. Så ville høre om der var nogen der havde et skud på tærsklen eller et kvalificeret bud hvad det koster at have sådanne en plasma fætter kørende ca 5-6 timer i gennemsnit om dagen.

MVH
MIkkel
Af Illgor
Dit tv er opgivet til maks forbrug på 250w, men det er jo ved helt hvid skærm. Så realistisk er nok nærmere på 150w. Så ganger du jo bare op.
En lille kwh om dagen...
Af barney
Det kommer meget an på indstillingen af dit tv. Især lysniveauet har meget at sige.

Du kan købe en billig energimåler hos harald nyborg til 80kr. Den er faktisk ok.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10

Den kan jo bruges til at undersøge mange apparater, som fryser, køleskabe og lign.

En anden ting er standby forbrug. Jeg fandt ud af at mit tv + xbox + tv-boks bruger 9w standby, hvoraf tv'et kun er 0.3W. Det svarer til 150 kr. alene i standby med 2kr./kwh. Her regner jeg med at sætte en spareskinne op (ca. 50-75kr.).
Især tv-boksen, som i mit tilfælde er en motorola kasse fra dansk bredbaand, er en sluger. Den bruger 6W uanset om den er tændt eller på standby.

I drift kan man spare meget ved at sætte tv'et på en 'film' mode. Her er billedet ofte også mere naturligt. Mit 32" LCD tv bruger her 70w mod 110w i 'dynamisk' mode. Altså en besparelse på 35% eller ca. 175kr. ved 6 timers tv kig per dag.
Af lennon
barney skrev:Det kommer meget an på indstillingen af dit tv. Især lysniveauet har meget at sige.

Du kan købe en billig energimåler hos harald nyborg til 80kr. Den er faktisk ok.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10

Den kan jo bruges til at undersøge mange apparater, som fryser, køleskabe og lign.

I drift kan man spare meget ved at sætte tv'et på en 'film' mode. Her er billedet ofte også mere naturligt. Mit 32" LCD tv bruger her 70w mod 110w i 'dynamisk' mode. Altså en besparelse på 35% eller ca. 175kr. ved 6 timers tv kig per dag.
Udover at man får svejseøjne af dynamisk indstillingen, så er denne indstilling simpelhen destruktiv for billedoplevelsen . Det er mig ubegribeligt at der findes folk derude, som bruger denne indstilling . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pas på med de billige elmålere. Vi har haft utallige indlæg herinde fra folk, der forskrækket har erfaret at disse målere viser 20 W standbyforbrug på slukkede apparater med switchmode-strømforsyninger. De billige målere kan ikke tage hensyn til fasen og går derfor galt i byen når der måles på ting med sådanne strømforsyninger - såsom TV, DVD, og andet der skal kunne køre på både 220 V og 110 V.
Af barney
Det er rigtigt. Man skal altid være lidt skeptisk over for billige instrumenter. Jeg har ikke sammenlignet modellen fra Harald Nyborg med andet måleudstyr, men vil da lige gøre det en dag når jeg får tid. Jeg kan se, at den er opgivet til 0.2W-2760W med en tolerance på 2%. For mit tv, som er opgivet til <0.3W i manualen måler den 0.3W. Hvordan den regner effekten kan jeg ikke lige se. Den tager dog højde for effektfaktoren - altså forskydelsen mellem strøm og spænding...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så længe den kan nå ned og måle de 0.3 W på noget der kører switchmode, så skulle der ikke være nogen ko på isen. Der vil være en betydeligt større afvigelse at spore hvis den målte forkert.

Man kan også låne et spar-o-meter på biblioteket hvis man bor i nærheden af sådan et.
Af Otto J
lennon skrev: Udover at man får svejseøjne af dynamisk indstillingen, så er denne indstilling simpelhen destruktiv for billedoplevelsen . Det er mig ubegribeligt at der findes folk derude, som bruger denne indstilling . .
På mange tv er den iøvrigt også destruktiv for tv'et i sig selv.
Af Slot
Kunne da godt tænke mig at vide, hvad min Canal Digital HD box med optager bruger ved standby, og når den er tændt ?

Poul.
Af RogueAgent
Slot skrev:Kunne da godt tænke mig at vide, hvad min Canal Digital HD box med optager bruger ved standby, og når den er tændt ?
Der er en lang tråd på recorder.dk om den boks - fornylig skrev bruger "Potter" følgende:

Så fik jeg målt forbruget på PVR 101, efter selve modtageren er gået i standby så falder forbruget stille og roligt fra ca. 27watt lige fra stikke bliver sat i, til 14.1 watt på ca. 90 sek. Når den er tændt så er forbruget 26.8watt og under selve opstarten er forbrugets peak 29.7watt.

Han skrev ikke hvilken type måler han havde brugt, så hvor pålidelig målingen er skal jeg ikke kunne sige.
Af Slot
Det var jo ikke meget. Takker mange gange.