Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SPI
Jeg havde tænkt mig at give mig selv et nyt 46'' tv i julegave, men efter at have set mig lidt omkring, opdagede jeg, at jeg måske burde finde et tv med DVB-T2 tuner i stedet for bare DVB-T.

Er der overhovedet tv med DVB-T2 til salg i Danmark endnu? Eller findes de eventuelt i Sverige, og er et tv købt derovre kompatibelt med danske standarder? Har I eventuelt et par links, jeg kan kigge nærmere på?

På forhånd tak!

Mvh
Søren

PS. Jeg er ny på siden, så jeg beklager på forhånd, hvis jeg har placeret dette indlæg i et forkert forum...
Af SPI
Jeg fandt selv et Sony KDL-46EX713 til salg i Sverige, men det er indtil videre det eneste, jeg har set. Desværre koster det ca. 11.000 DKK, og det er for meget i forhold til det budget på 7-9.000 DKK, jeg har afsat til formålet, og jeg ville egentlig også helst have nogle flere modeller at vælge mellem.

Jeg har desuden bemærket, at DVB-T2 i England ofte kaldes FreeView HD, men jeg synes, det ser for dyrt ud at få fragtet et 46'' tv til Danmark, hvis de engelske netbutikker da overhovedet ønsker at sælge til resten af Europa. -Og hvad med reklamation, hvis der går noget galt? Det virker helt uoverskueligt at skulle slås med en engelsk butik.

Noget tyder på, at jeg hellere må vente med at købe nyt tv, til de danske (eller evt. flere svenske) 2011-modeller måske begynder at inkludere en DVB-T2 tuner...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad skal du bruge tuneren til? Der er ikke noget der sendes med DVB-T2 herhjemme.
Af SPI
Som jvvpc så rigtigt skriver, er det et forsøg på at "fremtidssikre" mit nye tv. Jeg ved godt, at intet er fremtidssikret, men når nu der allerede tales om DVB-T2, vil jeg helst ikke være nødt til at anskaffe mig en dum ekstra boks om ikke så længe... :)

Jeg bor desuden i hovedstadsområdet, så hvis svenskerne begynder at bruge DVB-T2, er der måske ekstra kanaler at hente for mig.

Jeg får i dag mit signal primært fra parabol (Viasat), men også fra alm. tagantenne på mit hus. Jeg vil gerne kunne fortsætte med denne løsning, da vi så kan se et satellitprogram i soveværelset og et program fra den alm. antenne i stuen (jeg køber IKKE et ekstra parabolkort bare til soveværelsesbrug; jeg har rigelige udgifter til børnenes to ekstra parabolkort! :( ).

Kunne jeg selv vælge, ville jeg helst have YouSee i dag, primært fordi de digitale kanaler og nu også en stribe HD-kanaler kommer "direkte ud af antennestikket" uden brug af ekstra boks eller CAM, og så ville jeg naturligvis ikke have brug for DVB-T2 (måske DVB-C2 engang, men det ligger vist længere ude i fremtiden). Desværre er der ikke lagt kabelnet (coax net) i min vej, men der er måske håb forude, da der er lagt kabelnet i flere tilstødende veje. Er der egentlig nogen, som ved, om kabelnettet stadig udbygges, eller om TDC nu kun satser på fibernet?

Nå, det blev et længere indlæg. Tak fordi du læste så langt! :)

Mvh
Søren
Af reslfj
yakken skrev:Hvad skal du bruge tuneren til? Der er ikke noget der sendes med DVB-T2 herhjemme.
Men der sendes fra Sverige - SVT1-HD og SVT2-HD. Disse HD kanaler kan ses i det meste af hovedstadsregionen. Det er ca 1.5 mill mennesker.
Nogle få kan sikkert også modtage DVB-T2 signalerne i det østlige Nordjylland.

Desuden sendes der pt. DVB-T2 på kanal 67 i Hovedstaden.

Men det er kun et spørgsmål om tid før DVB-T2 også sendes i Danmark. Prisen på 'bit-rate' udgør kun ca 60% af prisen på DVB-T. En sådan produktivitetsgevinst vil ingen langtsigtet opgive.

De apparater der er solgt - udgør jo ikke noget problem for broadcasterne - det er bare lidt overivrige seere, der skal have 'muldvarpen¨ op af lommen igen - herre gud.

Lars :)
Af Snurrerundtlyd
SONY introducerer også DVB-T2 tv i 2011.
Det er nævnt under alle deres CX523, NX523, EX524, EX723, HX723, NX723, HX823 og HX923 modeller.

http://www.sony.dk/product/tvp-32-40-sony-bravia-tv
http://www.sony.dk/product/tvp-46-70-sony-bravia-tv
Få nem adgang til gratis digitalt HD-TV
Nyd et stort udvalg af gratis digitale TV- og radiokanaler, herunder HD-programmer, takket være en indbygget DVB-T2-tuner. Der er intet abonnement, ingen kontrakt og intet behov for set-top box eller satellitenhed. Det er alt sammen let tilgængeligt ved hjælp af en enkelt fjernbetjening og din eksterne TV-antenne.