Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rfr
Da det nu er på tide at få udskiftet vores gamle B&O MX6000 har jeg kaste mig ud i junglen af fladskærme, nas servere, hjemmebiografer, HD bokse osv.

Når vi tager hul på udskiftning af tv’et kan vi jo lige så godt få lavet en løsning der passer bedre til de muligheder vi har, men jo mere jeg læser, jo mere bliver jeg i tvivl – men jeg har set der er mange kloge hoveder herinde der måske kan hjælpe.

Vi ønsker at få: En fladskærm med godt billede, god lyd, ryddet vores mange Dvd’er af vejen og lagt ned på en harddisk, så få ledninger som muligt, mulighed for at kunne optage HD tv til en harddisk og kunne bruge internet funktioner på den nye fladskærm.

Første spørgsmål er hvor stort en fladskærm skal man have, vi sidder ca. 3 meter fra skærmen så 40” burde være stort nok – man de fleste der har 40” siger de fortryder at de ikke tog 46” eller 50”

Vi vil godt have et skarpt billede på fladskærmen skal man så vælge LED, LCD eller Plasma skærm eller er alle skærme så gode i dag så det er lige meget?

Hvad med lyden, vi er jo godt vandt med MX6000, kan man nøjes med de højtalere der er i skærmen eller skal man købe speakerbar, eller et hjemmebiografsystem med det hele i?

Skal man ligge sine Dvd’er ned på en Nas server og trække dem derfra til skærmen eller er der andre smartere måder at gøre det på?

Jeg har set lidt på Samsungs tv de har mulighed for at tilslutte en USB harddisk og optage direkte er det vejen frem, skal man købe en harddisk recorder eller kan man på anden måde tilslutte en harddisk eller nas server og optage på?

Både Samsung og Sony giver mulighed for trådløst tilslutning af internettet er det vejen frem eller skal man hellere tilslutte internettet via en boks som eks. Det nye Iomega tv?

Får man den bedste løsning for sine penge ved at købe så meget som muligt integreret i fladskærmen, her tænker jeg både funktionalitet men også betjening og opsætning eller er det bedre at købe en billigere skærm også tilslutte alt det andet?

Vi har kabel-tv fra YouSee, TDC bredbånd med den nye HomeBox der giver trådløs adgang i hele hjemmet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
rfr skrev:Første spørgsmål er hvor stort en fladskærm skal man have, vi sidder ca. 3 meter fra skærmen så 40” burde være stort nok – man de fleste der har 40” siger de fortryder at de ikke tog 46” eller 50”
Alle fortryder 40" på et eller andet tidspunkt, med mindre der ikke er fysisk plads til mere. Tag et 46" til den afstand.
rfr skrev:Vi vil godt have et skarpt billede på fladskærmen skal man så vælge LED, LCD eller Plasma skærm eller er alle skærme så gode i dag så det er lige meget?
Vi har en hel liste over TV vi anbefaler:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
rfr skrev:Hvad med lyden, vi er jo godt vandt med MX6000, kan man nøjes med de højtalere der er i skærmen eller skal man købe speakerbar, eller et hjemmebiografsystem med det hele i?
Lyden i skærmen vil i bedste fald være middelmådig og med sikkerhed være klasser ringere end dit MX6000. Til TV-avisen er det nok OK, til film er det et no-go.
rfr skrev:Skal man ligge sine Dvd’er ned på en Nas server og trække dem derfra til skærmen eller er der andre smartere måder at gøre det på?
At lægge dem på sin NAS er fint, så længe det er DVD'er, men der vil være nogle heftigere hastighedskrav hvis du kommer over i BluRay på et tidspunkt - fysisk kabelføring bliver nok et must til HD-udgivelser. Det samme gælder lagerpladsen - til DVD er en TB sikkert nok, men til BluRay skal du have en NAS med mere plads på. Mange nyere NAS understøtter DLNA, så du kan streame direkte via dit TV.
rfr skrev:Jeg har set lidt på Samsungs tv de har mulighed for at tilslutte en USB harddisk og optage direkte er det vejen frem, skal man købe en harddisk recorder eller kan man på anden måde tilslutte en harddisk eller nas server og optage på?
De fleste er ved at være med fremme hvor man kan få USB-optagelse i TV'et, men i 2010-modellerne er det primært Samsung og Panasonic der tilbyder dette. Ellers skal du have en ekstern optager, eller helt skifte til en PVR, så du både ser TV via boksen og optager via boksen. Yousee's egen boks er blandt de bedste på markedet mht. funktionalitet og brugervenlighed på dette punkt. Men det betyder en ekstra fjernbtjening (eller en multifjernbetjening). HVis du vil optage på en NAS, så skal du over i et mediecenter-setup i stedet - det vil kræve en del mere arbejde fra din side.
Både Samsung og Sony giver mulighed for trådløst tilslutning af internettet er det vejen frem eller skal man hellere tilslutte internettet via en boks som eks. Det nye Iomega tv?

Får man den bedste løsning for sine penge ved at købe så meget som muligt integreret i fladskærmen, her tænker jeg både funktionalitet men også betjening og opsætning eller er det bedre at købe en billigere skærm også tilslutte alt det andet?
Jo mere du har i fladskærmen, des mindre fremad-kompatibel vil den være. Det er meget meget usandsynligt, at producenten fremadrettet vil supplere med eks. nye codecs og andre nye kompatibilitetsændringer. Hvis du ikke er tilfreds med dét du får på den dag du får det, så regn ikke med at det bliver bedre.

Hvad tænker du i øvrigt på når du siger "internet på TV'et"? Du kan ikke browse på hjemmesider via TV'et og igen, så vil du kunne havne i situationer, hvor der kræves nye plugins for at afvikle siden (HTML5, Java, ...?) og så står du igen med noget elektronik, der ikke kan opgraderes. En ekstern mediestreamer er et sikrere valg - de findes i alverdens afskygninger.
Af rfr
Tak for den hurtige respons.

Er det så helt galt at gå efter denne løsning: Samsung C7705 i 46” med en Samsung HW-C470 speakerbar. Købe den nye Iomega tv boks med to terabyte lagerpladslagerplads når den kommer til marts eller april og evt. supplere med en YouSee Boks.

Prisen på C7705 er ca. 11.500 og C8705 er 12.600 – kan det betale sig at give det lidt mere?
HW-C470 koster ca. 2.500 for 5.000 for du en Samsung HT-BD8200 med Blue-Ray vil du/i købe det eller HW-C470 og en Samsung BD-C8200 Blue-Ray m. HDD-opyager til kr. 3.000?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt havde jeg nok taget dette TV i stedet:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... led-tv.htm
Lyden heri er faktisk hæderlig, så du kunne måske vente med køb af ekstra højttalere indtil du havde testet det selv. Test af TV'et:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1272005699

Dertil kunne man evt. supplere med noget ala det her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoj ... system.htm

(Nu linker jeg til HIFI-klubben, men du må naturligvis surfe efter links som du lyster - det her var blot praktisk for mig mht. links)

Når man blander systemerne på den her måde vil det nok også være en fordel at få fat på en universalfjernbetjening af en eller anden art. Dem er der utallige af, så den kan vi tage i anden omgang.

Medieboksen har jeg ikke så megen erfaring med. Jeg ser kun BluRays.

Vær OBS på at de optagere der pt. er på markedet kun har 1 tuner. Dvs. du kan kun optage ét program og ikke se noget andet imens. Det er et mindre problem hvis du bruger TV'ets tuner derudover. Det gør det dog lidt mere omstændigt at betjene, da du så skal have 2 antennekabler tilsluttet (bør ikke sløjfes) og du skal skifte til en HDMI-port for at se optagelserne. Det kan dog gøres ret brugervenligt, hvis man lige roder et par timer med universalfjernbetjening.
Af THM
jeg ville også foretrække le820 som yakken foreslår, da det er faldet meget i pris og man derfor får rigtig meget for pengene.
hvis det skal være en af de to samsung ville jeg tage c7705 da den ikke har den, efter sigende, ret belastende auto dimming funktion som vist ikke kan slås fra...