Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jhabh
hej, jeg har et 2 år gammelt tv, som er begyndt at få "lyse" kanter på billedet. Det vil sige i højre og venstre side af skærmen og 1 cm. ind ca. er billedet lysere, hvordan kan det pludseligt komme? og kan jeg gøre noget ved det?

på forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder som backlight bleeding.
http://www.google.dk/images?q=backlight ... 14&bih=687

Du kan prøve at skrue ned for lysstyrken, men hvis billedet er indstillet som det plejer, så vil det nok gøre skærmen for mørk. Det burde dog ikke være noget der kom med tiden. Typisk er backlight bleeding noget der er der fra starten af og ikke noget der bliver værre.
Af jhabh
okay, det ligner lidt det på de billeder der, men det kom først for 2 uger siden. kan det komme af rengøring med fiberklud?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det vil jeg ikke mene, med mindre du trykker lidt for aggressivt med kluden når du rengør skærmen.
Af Steen Bay
jhabh skrev:okay, det ligner lidt det på de billeder der, men det kom først for 2 uger siden. kan det komme af rengøring med fiberklud?
Det kan nok ikke helt udelukkes. Læste i en tråd engang om hvordan anmelderen Nielo TM havde fjernet/reduceret backlight bleeding på hans eget Samsung LCD-TV ved (forsigtigt!) at 'massere' panelet, så man kan vel også fremkalde det ved et trykke for hårdt de forkerte steder under rengøring. Måske et forsøg værd, men selvfølgelig helt på eget ansvar! 8)