Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter jeg købte en budget 19" fladskærm i julegave blev jeg ret positivt overrasket over, hvor godt et billede man kan købe sig for ca. 1500kr i dag.
Det gav mig lidt blod på tanden.
Jeg har selv en lidt bedaget 19" CRT Viewsonic P95f, som er begyndt at blive lidt vibrerende i venstre side af skærmen. Jeg gav i sin tid (vil tro for ca. 7 år siden) lidt over 5000 for den, og det er også på alle måder også en rigtig god skærm. Flat billedrør, super farver og roligt billede.

Ud over den lille defekt der er ved at vise sig, kunne jeg også godt bruge lidt mere plads at arbejde på dvs. minimum 1600x1200, hvor jeg i dag kører 1280x1024.

Kravet er dog at jeg ikke vil gå på kompromis med billedkvaliteten. Jeg ønsker altså en skæm med gode farver, kontrast og betragtningsvinkler. Responstiden er så godt som ligegyldig, idet jeg stort set aldrig spiller spil. Det er kvaliteten af billedet alene der betyder noget for mig.

Jeg vil som sidst spendere op til 5000 max, hvis det kan købe mig en skærm med tilsvarende god kvalitet som min nuværende. Jeg regner med en 20 eller en 21" model.

Hvad siger I, har I nogle forslag til hvad jeg skal kigge efter?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Spiller du spil på skærmen?

Value for money får du når Dell kører tilbud på følgende modeller:
2007WFP - 20" wide
2007FP - 20" 4:3

Begge har gode farver og høje betragtningsvinkler. Hvis du spiller lidt mere end HL2 des lige (dvs. online FPS spil generelt) så kan du kigge på NEC 20WGX2 som har samme kvaliteter, men dog har en glossy overflade.
Af Krede :)
Som jeg skrev ;) spiller jeg nærmest aldrig spil, så det er kvaliteten af billedet der vægtes allerhøjest.
Value for money er selvfølgelig godt, men at jeg for den bedst mulige skærm for under 5k er dog det vigtigste. Vil gerne gå til smertegrænsen så længe det det giver sig til udtryk mht. kvaliteten.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ingen af de skærme jeg nævner er dårlige og den normale pris for dem alle ligger omkring 4600 kr. Derfor vil jeg stadig anbefale dig at vente på at en af de to Dell skærme kommer på tilbud. Én ting er at man er villig til at betale 5000 kr., men når man nu kan spare penge på en god skærm, så er der vel ingen grund til ikke at gøre det.
Af Krede :)
Naturligvis :) Takker for besvarelserne indtil videre.
Det er jo heller ikke fordi jeg ønsker at betale mest muligt.

Hvad er egentlig din mening angående widescreen vs. 4:3? Når jeg nu ikke spiller spil eller ser film på skærmen, vil jeg så have nytte af de (få) ekstra pixels i bredden?

Til surfing + billedbehandling + tekstbehandling + let 3D animation, hvad er da at foretrække?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg stod i samme situation da jeg købte min Dell 2007FP. Med mindre du ofte laver meget brede regneark, så er der ingen fidus i widescreen til alm. brug. De fleste hjemmesider er trods alt ikke bredere end de er høje, så det er mere praktisk med flere pixels i højden.

Farverne på 2007WFP er en anelse mere korrekte end på 2007FP og idet 2007FP har et S-PVA panel, så er der et dødt punkt for kontrastforholdet når man sidder præcis vinkelret på skærmfladen, hvilket kan være irriterende for nogle. Læs evt. min anmeldelse af skærmen her på siden.