Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Killroy
Hejsa venlige folk

vi har valgt at opsige vores TDC skod hometrio :D

og bestilt Viasat og Canal digital

vi havde så regnet med at de kunne side på huset hvor den gamle parabol sidder men det melder udlejer (Bor i lejet hus) nu ud at det må de ikke de skal på jorden og under hæk højde

punkt et betyder dte at vi må lade hækken vokse lidt til sommer :P

og der ud over står vi pludseligt og er lidt i tvivl om hvordan vi gør det nemmest og billigst

det ideelle ville jo klart være en 2 hoved parabol men det koster penge og der er jo 2 gratis paraboler med en fra hver

ved 2 hoved parabol kan man så nøjes med et kabel fra disk til modtager og så splitte signalet der eller skal der trækkes 2 kabler ?

hvad skal en parabol med 2 hoveder kunne stilles til for at kunne modtage Viasat og canal digital ?

er der en minimus højde den skal side i har hørt noget med forstyrelser fra jorden ?

hvordan gør man med kabel kan det tåle bare at ligge ude i moder natur eller skal der graves rør ned til det eller er der en der har et godt forslag ?

håber jeg kan lære lidt af jeres erfaringer :)
Af kennel
Hej Killroy.
Umiddelbart ville jeg mene at en 80 cm parabol skulle kunne gøre det. Til den skal du så bruge et beslag til to LNB'ere: 1 grad vest og 5 grader øst (CD og Viasat hhv). Derudover skal du bruge en DiSeq sådan at du fra din sat-modtager kan vælge hvilken LNB du skal have signal fra. Bemærk, at der mig bekendt ikke findes en standard reciever, der kan dekrypte både Viasat og CD. Normalt kræver det enten 2 recievere eller en speciel reciever (som f.eks. en Dreambox). Dette uanset at du har gyldigt kort fra begge udbydere. Et alternativ er at finde en reciever med to CI-pladser og så få leveret dit abonnementskort med et CAM (Conditional Access Module).
Det gode er, at med en DiSeq skal du kun trække et kabel ud til parabolen. DiSeq'en placerer du ude ved parabolen. Det kan den holde til!

Bemærk ligeledes, at hvis du også vil have TV i et ekstra værelse og også kunne skifte kanalerne derinde kræver det at du køber dobbelt-LNB'er (eller 4-dobbelt hvis der skal til flere rum) og så naturligvis en DiSeq mere og en sat-modtager.

Hvor i landet bor du?

mvh
Lars
Af Killroy
vi bor på syd Falster

ved du om nogen af de gratis paraboler man få med kan bruges til at montere et tohoved på ?

vi har kort til begge dele og digital modtagere til begge dele

der kommer montøre mandag og tirsdag og sætter dem op
og der er gratis standart instalering med

men tvivler på at det dækker vis der skal andet kabel til uden for osv

og må indrømme at mange af de ting du nævner er lidt sort snak for mig :P
Af hjst
Vedr din bem. om Hometrio: Kunne du begrunde lidt nærmere, måske er vi endda enige !!

Venlig hilsen
Af Killroy
jamen vi har haft hometri i ca 1½ år nu

og ca hver anden dag mellem 15-18 har vi adskillige afbrydelser

ugentligt har vi perioder til op til flere timer hvor det ikke virker

tror vi har haft 8 10 teknikgerbesøg og nu er de begyndt at sige det er vores strøm den er gal med
for det registreres som afbrydelser inde hos dem

men altså vis deres lorte box er nede i 1 time og den står tændt her men der bare ikke kommer noget signal og alt andet i huset der bruger strøm ingen problemer har så køber jeg sku ikke rigtigt den forklaring
Brugeravatar
Af MigSelv
En standard installation fra Canal Digital omfatter kabeltræk op til 20m, samt montering af lnb. Parabol monteres og justeres til korrekt modtagelse ligeså.
Den bedste løsning er 1 parabol 85-90 cm, et duo lnb beslag til 1 gr. vest/ 5 gr. øst.
Du skal bruge 2 kabler eller mere, alt efter canal digital /viasat løsning. Canal Digitals bedste løsning er modtager med HDD samt medfølgende quad lnb. Denne modtager "kræver" 2 kabler alene, så kan der også ses 1 program fra parabol, samtidig med optagelse af andet program fra parabol. Dertil kan der så lægges yderligere 2 bokse i andre rum ( uden abonnements forhøjelse )
Du må ikke nøjes med et kabel og DiseqC, dette låser dig til, kun at have en modtager i brug af gangen. Der kan jo også optages fra sat tuner, med eksterne optagere. Denne mulighed forsvinder med DiseqC.
Afstanden til objekter i forhold til parabol er ca. 2x afstand i forhold til højde. Parabol monteret i jordhøjde, med forhindring på 1 m., kræver en afstand på 2m. og så fremdeles.
Af hjst
Killroy:

Ja - det ville jeg også have svært med at leve med.

Har haft Hometrio i 10 måneder - må sige at jeg stort set er tilfreds, dog er kanaludbuddet ikke det mest ophisende.

Held og lykke med din parabol-løsning :)
Af Killroy
Hej Migselv syntes sku altid du kommer med nogle gode svar
selv når man måske ikke er enig med dig :D

takker PT er planen at vi bruger en metal pæl der allerede står i haven og så får de 2 gratis paraboler på den

og så når vi har samlet lidt penge kontoen er PT lidt brugt efter TV køb
så vil vi købe en disk til 2 hoveder og få den sat det rigtige sted

med en midlertidig løsning ind til sommer ca

vil man så bare kunne lade kablet løbe over jorden eller er de meget sårbare ?
Brugeravatar
Af MigSelv
Takker.
Der kan jo altid opstå "snuble" situationer, hvis et kabel ligger på jorden, med mindre kablet løber et sted man aldrig kommer. Der findes kabler beregnet til udendørs brug, så jeg tror ikke det er et problem. Kabler til udendørs montering, vil klare uv stråling og fugt bedre, som ellers slider hårdt på plastic/gummi kappen.
Af Killroy
et sidste lille spørgsmål som jeg håber en kan svare på hurtigt

jeg har ca retningen set fra naboen er dog ikke helt sikker på om det er viasat eller canal digital han har og han er ikke hjemme

og jeg har sat mig for at gå i haven og smække en stolpe i jorden her i eftermiddag.. tak for tø vejer puha da

men hvor meget svinger de højre venstre i forhold til hinanden er det ca samme retning de sidder i eller er der stor forskel på hvor de peger hen af i himlen

mere så jeg får sat min stolpe så jeg er sikker på begge kan side uden forstyrrelser

så spørgsmålet lige nu må være hvor meget forskel der er i vinklerne højre venstre i forhold til hinanden bare såaen ca
Brugeravatar
Af MigSelv
Som udgangspunkt peger en parabol mod syd, ud fra denne retning justeres til given position.
5 gr Øst. ( Viasat ), er altså 5 grader fra stik syd ( 5 kompasstreger til venstre for stik syd ).
Thor Sat. ( Canal Digital ) 0,8 gr. Vest ( daglig tale 1 gr. Vest ) for stik syd. Altså 1 streg til højre på kompas i forhold til stik syd.
Med andre ord, der er næsten ikke synlig forskel på de 2 positioner.
Senest rettet af MigSelv 09 jan 2011, 11:26, rettet i alt 1 gang.
Af Falster
Et godt "husråd":

10 grader på himlen svarer ca. til en hånds bredde i udstrakt arm.

6 grader er altså ca. en halv hånds bredde. Jf. "MigSelv" er det ganske lidt.
Af Killroy
tak for info :)

så kan jeg jo godt gå i haven og begynde at lave hul

eller kommer du også og klare den for migselv ;)
Brugeravatar
Af MigSelv
Med de 2 positioner, skal du blot sikre frit syn mod stik syd.