Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Fordele og ulemper ved LED.., det klassiske spørgsmål.., eftersom der er mange fordele ved LED (kontrast, strømforbrug, ingen kviksølv, vægt og tykkelse, ...) regner jeg med at vælge en LED skærm, men det er ikke uden tvivl / kompromis..
- En sælger mener at LED teknologien er mindre holdbar – at en LED skærm går hurtigere i stykker – er der hold i det – er der nogen der genkender det?
- Lyden.., den er bare bedre i LCD skærme, men hvad er jeres erfaring, findes der LED tv med ok lyd (så man ikke nødvendigvis behøver at tænde et lydanlæg for at se nyheder..)?

Konkret står mit valg mellem 40” tv der klarer sig godt i ”Tænk”: Sony 40" LCD-TV KDL40EX500, Sony 40" LED-TV KDL40EX710 og Samsung 40" LED-TV UE40C6005 (tv til 4000- 7000 kr)

Håber nogen har et bud eller har andre kommentarer :)

Mvh og tak!

Ps
T.o. de ti 40” der pt. klarer sig bedst på taenk.dk:
Samsung LE40C655
Samsung UE40C7705
Samsung UE40C6005
Sony KDL-40EX500
Samsung UE40C6705
Sony KDL-40EX700
Sony KDL-40NX800
Sony KDL-40HX800
Samsung LE40C535
Philips 40PFL7605H/12
Brugeravatar
Af MigSelv
Testresultater fra Tænk, skal ikke ligge til grund for tv valg. Det største problem med tests fra Tænk er, at prisen på testede produkter vægtes for højt. Med andre ord, lav pris på produkt, giver for høj karakter i forhold til produktets generelle ydeevne.
Ingen fladskærme i dag, kan levere tilfredsstillende lyd. Tommefingeregelen siger, jo tyndere skærm desto tyndere lyd. Lyden fra nyhedsoplæsning kan lige klares, og så heller ikke mere.
Ved LED belyste lcd skærme, giver bagbelysning det bedste reultat. Dette medfører en lidt tykkere skærm, men som sidegevinst mulighed for lidt bedre lyd.
Jeg er ikke stødt på, at LED er mindre holdbart. Og med de få år på bagen, kan der vel ikke konkluderes noget endnu.
Uanset panel/lysteknologi ( plasma, lcd og lcd med led belysning - kant/bag ), skal der indgås kompromiser.
FB skrev:Fordele og ulemper ved LED.., det klassiske spørgsmål.., eftersom der er mange fordele ved LED (kontrast, strømforbrug, ingen kviksølv, vægt og tykkelse, ...) regner jeg med at vælge en LED skærm, men det er ikke uden tvivl / kompromis..
- En sælger mener at LED teknologien er mindre holdbar – at en LED skærm går hurtigere i stykker – er der hold i det – er der nogen der genkender det?
- Lyden.., den er bare bedre i LCD skærme, men hvad er jeres erfaring, findes der LED tv med ok lyd (så man ikke nødvendigvis behøver at tænde et lydanlæg for at se nyheder..)?

Konkret står mit valg mellem 40” tv der klarer sig godt i ”Tænk”: Sony 40" LCD-TV KDL40EX500, Sony 40" LED-TV KDL40EX710 og Samsung 40" LED-TV UE40C6005 (tv til 4000- 7000 kr)

Håber nogen har et bud eller har andre kommentarer :)

Mvh og tak!

Ps
T.o. de ti 40” der pt. klarer sig bedst på taenk.dk:
Samsung LE40C655
Samsung UE40C7705
Samsung UE40C6005
Sony KDL-40EX500
Samsung UE40C6705
Sony KDL-40EX700
Sony KDL-40NX800
Sony KDL-40HX800
Samsung LE40C535
Philips 40PFL7605H/12
Hvis man skal tro denne tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... ght=t%E6nk skal man passe på med at lytte for meget til Tænk.

Hvis jeg var dig ville jeg (som det også fremgår af min egen tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19779 ) overveje et Samsung C755, når vi nu snakker skærme i 4000-7000kr. klassen.

Endelig vil jeg endnu engang lige påpege at der ikke skulle være den store forskel på Ex500 og Ex710, så hvis design og skærmtykkelse (og formodenlig også strømforbrug) ikke har den store betydning for dig ville jeg helt sikkert vælge Ex500 - men igen, så synes jeg du skal prøve at tage et nærmere kig på Samsung C755 ( http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... prd_detail ).
FB skrev:Fordele og ulemper ved LED.., det klassiske spørgsmål.., eftersom der er mange fordele ved LED (kontrast, strømforbrug, ingen kviksølv, vægt og tykkelse, ...)
Hvem siger LED har bedre kontrast? LED er et LCD tv med LED lamper som belysning. Men panelet i TV'et er stadig LCD.
Kan ikke se hvorfor den skulle holde mindre, som nævnt ovenfor er det jo stadig det samme LCD panel, bare med en anden belysning end "lystofrør" bagved. Men de har (nogle modeller, specielt edge LED)til gengæld lidt bøvl med lyshomogenitet på skærmen. (lys kan slippe ud i kanterne)
Jeg tror at du skal tage ud og se på de tv du overvejer og selv bedømme hvad du syntes er godt. Og måske ikke tage alt for gode vare hvad sælgeren siger, men selv bedømme. Eller sammenligne lidt tests fra nettet med mere seriøse bedømmere end Tænk. De er ikke særligt retvisende deres tests, det kan du læse lidt om her bl.a.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19483

Mvh
Michael[/url]
Af lennon
Den væsentligste ulempe er billedkvaliteten . Forstået på den måde,at en anden teknologi i prisklassen har synligt bedre billede.
Brugeravatar
Af MigSelv
I den prisklasse ville jeg også kaste et blik på Pana G20, vil give et indtryk af den billedkvalitet, du ikke får i et lcd i prisklassen.
Af FB
Så blev der endelig tid til at svare, tusind tak for jeres gode indlæg, jeg har brugt Tænk lidt som en "bibel", men kan se at jeg skal være lidt mere kritisk, tak for update på LED teknologi, et andet sted har jeg læst at LED dioder forventede levetid er 100.000 timer – så skulle jeg nok være dækket ind ;-) LED lyset skulle oven i købet være mere behageligt for øjet end LCD (måske endnu en sælger skrøne - blot fra den anden lejr?), Tak for tråden (gode overvejelser) og tippet vedr Samsung C755, under søgning stødte jeg på problemer med ”input lag”, oplever i det?, er det en skrøne at Samsungs billede har for røde farver der ikke kan justeres?, tak har også tidligere hørt rigtig meget godt om Panasonics G20 plasma men for en der lidt grøn i kanten bruger den lige rigelig meget strøm;-)
Jeg er ikke vild med at gå over 7000, men hvad får jeg ved at gå lidt op i pris? Nå jeg må hellere gå lidt tænke boks, summe over jeres svar, gå en tur i forretningerne igen og lade egne øjne og ører bedømme og afgøre valget:-) Altså tusind tak:-)
Af Mysen
Hold dig til hvad folk herinde anbefaler, og brug fremover denne her bibel:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Og så kan du bruge butikkerne til at føle på fjeenbetjening og kigge på designet. Du må ikke tage billeder i butikkerne for gode varer, og det er slet ikke sådan, det vil se ud, når du får sat tv'et til og indstillet det lidt derhjemme.
Af lennon
Enig med Mysen - ignorer det billede du ser i butikken, og tro ikke på de forskelle du event oplever ved sammenligning med andre skærme i butikken .
Læs nogle gode testsites som Hdtvtest.co.uk - AVforums.com og selvfølgelig Flatpanels test af de TV du har i spil .
Af FB
Jeg vil lige sige tak i igen for jeres indlæg og runde tråden af ved at fortælle at jeg har købt en 40” Sony KDL-HX800 som jeg er rigtig glad for, lyden er fin (højtallerne er de samme som i LCD modeller) og billedet er rigtig godt, der er nye modeller på vej så for tiden er den rimelig billig (i forhold til den oprindelige pris), f.eks. hos Sony Center hvor de også giver 5 års garanti.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tillykke med skærmen og godt med en tilbagemelding.
Af bantam
FB skrev:... er det en skrøne at Samsungs billede har for røde farver der ikke kan justeres?
Det du har hørt er måske samlet op fra kalibreringserfaring med Samsungs 6000-serie kantbelyste 32" LED-LCD-TV, hvor den røde primærfarve efter kalibrering efter BT.709-standarden (som er den man bruger) var særdeles følsom overfor ændring i betragtningsvinklen ud over de få (<10) grader som måleinstrumentet bruger. Resulatet var, at den røde farve blev markant orange set blot lidt uden for sweetspot-vinklen. Denne erfaring kan man ikke direkte overføre til andre modeller.