Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af plasma
Godt nytår til alle.

Står i at skal vælge ny skærm. Hænger selv mest til plasma, men synes også jeg har set fine LED skærme hos venner og bekendte.

Jeg har 2 muligheder for ophæng, den ene er der en afstand på 4,30 meter og den anden er der en afstand på 5,30 meter fra skærm til sofa.

60" eller 63" bliver det forvoldsomt?
Eller vil 50" være at foretrække?

Jeg har set mig varm på 2 skærme LG60PK950N og Samsung PS63C7705. Panasonic komme ind i billedet hvis 50" anbefales her i dette forum.

Tak for jeres hjælp.
Af Mysen
Det bliver ikke for voldsomt. Den dyre er bedre og større end den billige, og du får 3D med, så begge bud er fornuftige.
Et 3. bud er 60PX950n, der udover 3D også har bedre billedkvalitet en PK950n.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med sådan en afstand til dit TV, så ville du kunne vælge lige præcis den størrelse du har lyst til. Intet bliver for stort.
Af plasma
Godt så. Så kom jeg så langt. Og tak for det.

Vil lige sige at det var faktisk er LG PX950N jeg havde kig på. Og så er 3D ikke det der får mig til at vælge en skærm til eller fra.

Nu er der så kun 2 skærme i spil for mig, Samsung PS63C7705 og LG PX950N. Har læst en del om refleksioner på LG skærmen, men jeg synes den har et flot design og vel nok den jeg synes bedst om ud fra foto. Har ikke fundet butik hvor man kan se den. Har set den Samsungs flere steder.

Et bud på den bedste af de 2 skærme... I der har været det igennem har sikkert en idé om dette, ved at det sikkert i sidste ende handler om smag. Tak.
O_O
Af Colt
Nu har jeg selv LG 50pk950n og samsung ps50c7705 Og vil sige buzz er lidt mindre på LG'en ellers er det begge kanon gode skærme. Hvor lg'en så har en del mere refleksion for ikke at sige meget. Jeg har sat LG'en i soveværelset og samsungen i stuen da jeg syntes 3d'en giver den den ekstra tand og at de passer godt sammen med mit 46led fra samsung i stuen i forvejen..

Hvis det var mine penge på et af de 2 tv du nævner ville jeg tage 7705 modellen. Kommer der for meget lys ind på LG'en bliver det røv ærgerligt for så dyrt et tv med refleksion på skærmen.
Af plasma
Har lige set LG 50PX550N hos Expert på fisketorvet. Må indrømme at det er et super design, men der er godt nok meget refleksion, tænkte om det kan skyldes et meget oplyst rum, og de skærme der stod tændt bag mig var meget tydelige.

Har pænt stort sydvendt vindue til venstre for den væg skærmen skal side på, der vil sige at kl. 12 står solen lige på vinduet, men der er man jo på arbejde.

Skal siges, at der ses meget sport og en del film på den skærm der skal op at hænge.

Refleksion er det et problem der er størst på plasmaskærme ?
Af Mysen
Det er et problem, der altid har eksisteret på Plasma, men er dog blevet mindre pga effektiv coating. Især fra PSxxC7705, og de dyrere Panasonic. Mange lcd skærme er dog ikke bedre, og mange gange lige så slemme eller værre. Det gælder især LED modellerne, der har fået et designmæssigt løft i form af en glasplade foran panelet, og moddeller som NX700 fra Sony eller Sharps LE824 er eksempler herpå.

Hvis din stue er meget lys så snup C7705, eller du kan stille de to tests fra AVforums.com op overfor hinanden og så vurdere derfra.
Af plasma
Så er jeg ved at være klar. Skal lige spørge lidt mere ind.

Hvorfor Samsung PS63C7705 fremfor LG PX950N ?

Skal man holde sig fra netbutikker, tænker på fremtidens service hvis jeg får brug for det ?

Er de til at handle hos Elgiganten, Hifiklubben eller ekspert ?

Opsætning bliver 5.30 meter fra sofa, er der en regel for højde fra gulvet at man skal montere en sådan skærm ? Dumt spørgsmål måske, men har vi ikke regler for alt ?

Jeg regner med at handle i næste uge.

Rigtigt godt nytår og tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen bør ikke hænge for højt generelt, men jo længere væk du sidder des mindre betyder det. Det handler mest om ergonomi, dvs. om du belaster nakken. På 5 m afstand vil du ikke komme til at skulle bøje hovedet bagover selvom du hænger skærmen i 1 m højde, men normalt anbefales det at hænge den, så midten af skærmen ca. passer med øjenhøjden når du sidder i sofaen.
Af Mysen
plasma skrev:Er de til at handle hos Elgiganten, Hifiklubben eller ekspert ?
Jeg har handlet hos hifiklubben. Jeg synes det er rart at vide, at man kan gå ned i butikken, hvis der er brug for noget. De sælger dog kun Samsung. Men køb endelig fra deres hjemmeside, for så har du 2 ugers fortrydelsesret, hvis det støjer eller lign. PT. er prisniveauet her nede på de billigste internetbutikker.

De to fjernsyn har nogenlunde lige god billedkvalitet. Samsungs håndterer lys udefra bedst, men udsender en del mandagsmodeller med buzz. LG's skinner mere, men man hører ikke om så mange reklamationer af den skærm.
Og så er der designet, hvilket jo er en smagssag. LG er lidt tykkere og har bagudvendte stik, men har en virkelig flot rammeløs front. Det er en smagssag ;)

Hvis du har meget lys i stuen så snup en PS63C7705. Hvis ikke så gå efter det design, du synes er flottest.
Af plasma
Nu var jeg ellers ved at være klar til at handle, men så kommer alle oplysningerne om nye skærme og så var det måske en idé at vente lidt.
Er der nogle af jer der har en idé om hvornår der er mulighed for at læse test af de nye skærme og om i kender til et prisleje de kommer til at ligge i. Og hvilken udvikling der ellers har været, som forholdet plasma vs Led.

tak for hjælpen.
Af Mysen
Det er der ikke nogen, der ved. HVis du ser på anmeldelserne af 2010 modellerne, og det iøvrigt er samme tid i år, så kan du forvente de bilige Panasonic modeller i marts, VT30 anmeldelse omkring april og herefter løbende anmeldelser henover sommmeren.

Du skal bare huske at 60PK950 og PS63C7705 kostede 4-6000 kroner mere, da de kom, end de gør idag. Det er netop fordi, at der er mulighed for snart at få en af de nye modeller, men jeg tror godt man kan forvente ca. samme prisforskel, med mindre det skal til at være billigere at se tv.

Jeg tvivler på, det kan svare sig at vente på netop LG og Samsung Plasma, mens Panasonics Plasma'er og Samsungs LED modeller måske er værd at vente på.
Med mindre at prisen er af mindre betydning, for det kan jo være at buzz/ retention/ reflektioner er et forhenværende problem på LG og Samsung.