Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så er tiden kommet til at jeg skal spørge Danmarks bedste fladskærmsforum til råds om køb af fladskærm.

Sagen er den at jeg (som overskriften antyder) skal bruge 2 fladskærme: En til stuen og en til soveværelset, som jeg samlet set havde tænkt mig at bruge omkring 10.000kr. på.

Det til soveværelset skal blot bruges til noget fjernsynskiggeri, mens det til stuen bl.a. også skal bruges til lidt PS3, hvorfor jeg regner med at give lidt mere for stuefjernsynet.

Jeg har opstillet en række krav til skærmene, fælles for dem begge er at:
- De skal have DVB-C tuner, med mpeg-4 understøttelse – så jeg kan tage kanalerne markeret med D: http://yousee.dk/Tv/Tv_fra_YouSee/Fuldpakken.aspx Dette skyldes at jeg er ved at blive idiot over at jeg konstant går glip af de fodbold(s)kampe der bliver vist på Canal9 og eurosport2. Begge skærme skal således være gode til at vise fodbold (og sport generelt)
- Billedkvalitet er det suverænt vigtigste, herefter følger strømforbrug og design (som jeg er relativt ligeglad med)
- Tingene skal bare virke. Jeg vægter således kvalitet højere end specifikationer, hvorfor jeg er villig til at gå på kompromis med prisen såfremt jeg får noget der virker
- Skærmtykkelsen er ligegyldig, hvorfor jeg sagtens kan leve med en LCD skærm i stedet for LED
- 3D understøttelse er ligeledes fuldstændig ligegyldigt
- Internet tv a la Sonys youtube videos er ikke et krav, men en nice to have feature. Jeg kunne godt forestille mig at jeg ville komme til at bruge det – specielt hvis man kan anvende det via trådløst netværk
- Jeg er lidt bange for plasma grundet risikoen for burn-in, hvilket dog åbenbart ikke er det helt store problem længere – især ikke på Panasonics skærme (jeg har dog set et par tråde herinde hvor folk skriver at de har problemer med burn-in, hvilket dog åbenbart har været selvforskyldt). Når det så er sagt, så er jeg ret ligeglad med om det bliver plasma, LCD eller LED
- Der kommer ikke til at gå noget lys direkte ind på skærmene (gælder både sollys og div. lamper)
- Begge skærme skal udskifte 28” billedrørsfjernsyn

For tv’et til soveværelset gælder følgende:
- Det skal kunne stå på en kommode der er 74cm bred
- Synsafstanden er 2 meter
- Jeg havde umiddelbart forestillet mig en skærmstørrelse på 32”, men det siges jo at man som regel skal vælge størrelsen større, hvorfor skærmstørrelsen nok skal være 37”

Jeg har kigget på følgende skærme:
Panasonic Viera TX-P37X20
Philips 37PFL5405H
Sony 37EX500
For mig at se er Panasonic Viera TX-P37X20 det bedste alternativ blandt disse (det kan købes for 3589kr. gennem Elgigantens hjemmeside: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -plasma-tv ) – specielt når man tænker på mine behov.

For tv’et til stuen gælder følgende:
- Det skal kunne stå i et stuemøbel, hvor der er plads til 100x86x60 (BxHxD) - alle målene er angivet i cm
- Jeg havde forstillet mig en skærmstørrelse på 37-40”
- Synsafstanden er 3 meter når man sidder i sofaen og 2 meter når man rykker sig ud for enden af sofaens chaiselong, hvilket jeg kunne forestille mig at jeg ville gøre når jeg spiller PS3
- Da jeg som nævnt agter at slutte en PS3 til skærmen må den meget gerne være i full hd, ligesom den meget gerne må være velegnet til dette formål
- Det skal være muligt at kunne tilslutte hhv. kamera og laptop uden større problemer - jeg regner med at tilslutte laptop'en via HDMI
- Der skal være et 3.5mm headphone jack på skærmen så jeg kan tilslutte mine eksterne højttalere (hvilket der vist er på alle fladskærme :))
- Der er tale om en forholdsvis lys stue

Jeg har akkurat ikke plads til Panasonic Viera TX-P42G20E, som ellers havde været det oplagte valg. Jeg har derfor set på hvad man kan få af alternativer til omkring 6.500, hvor jeg kommet frem til følgende kandidater:
Samsung UE40C6005
Sony 40Ex500
Panasonic TX L37G20E
Philips 40PFL6605H
Samsung LE40C755
Af ovenstående hælder jeg mest til Samsung LE40C755 der kan købes for 6689kr. hos Elgiganten (nej, jeg er ikke ansat hos Elgiganten :). Jeg oplevede bare ikke nogen problemer sidst jeg handlede hos dem over nettet, ligesom de tilbyder muligheden for at man kan komme og afhente varen hos dem): http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ?scid=9084
Grunden til at jeg har taget Sony 40Ex500 med i mine overvejelser er at det bliver anbefalet flere steder – bl.a. her på flatpanels.dk, hvor det fremgår at der åbenbart også findes en 460” udgave :) http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Spørgsmålet er om der findes bedre alternativer end Panasonic Viera TX-P37X20 og Samsung LE40C755 med mine krav in mente. Jeg har flere gange oplevet at disse skærme bliver anbefalet herinde, så jeg går vel ikke helt galt i byen såfremt det bliver disse to skærme jeg ender med at købe.

Jeg beklager det lange indlæg, men håber at der er nogen der har mod på at hjælpe mig.
Jeg tillader mig lige at bump'e denne tråd, bl.a. da jeg stort set er sikker på at ovenstående er den bedste løsning, samt at jeg helst så at de gamle fjernsyn blev udskiftet hurtigst muligt. Jeg vil dog meget gerne høre om eksperterne herinde har nogen indsigelser.

En af grundene til at jeg har kigget på Samsung C755 (som er 3D ready) til trods for at jeg ikke har behov for 3D er, at der i denne tråd ( http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19692 ) skrives:
Og ja, jeg ved godt, der er 3D understøttelse med, men ifht, hvad du ellers får for de ekstra 800, så er det noget du kan ignorere og helt lade være med at bruge. Det er stadig så rigeligt de ekstra penge værd.
Udover det så lader det vist til at 3D er kommet for at blive, så det er vel ingen ulempe at fjernsynet har denne funktion.
Af Mysen
jeg tror at grunden til, at du ikke har fået noget respons, er fordi du allerede selv har brugt så meget tid til at kigge dig om, at du ikke kan få meget hjælp herinde.

Dine begrænsninger på størrelsen sætter også begrænsning for modellerne. Du ville helt sikkert have fået en: "prøv at kigge på Panasonic G20", hvis ikke det var fordi, den ikke var for stor.

Alle de modeller, du har nævnt er fine bud, og lige netop dit eget forslag til en combo af X20 + LE755 er nok endda det bedste bud.
Mysen skrev:jeg tror at grunden til, at du ikke har fået noget respons, er fordi du allerede selv har brugt så meget tid til at kigge dig om, at du ikke kan få meget hjælp herinde.

Dine begrænsninger på størrelsen sætter også begrænsning for modellerne. Du ville helt sikkert have fået en: "prøv at kigge på Panasonic G20", hvis ikke det var fordi, den ikke var for stor.

Alle de modeller, du har nævnt er fine bud, og lige netop dit eget forslag til en combo af X20 + LE755 er nok endda det bedste bud.
Det kan der være noget om. Man ved dog aldrig om der findes bedre alternativer.
Det med den begrænsede størrelse er i øvrigt lige til at tude over, specielt da G20 akkurat lige er for stort til at kunne passe ind i mit stuemøbel. Jeg kan dog på den anden side glide mig over at jeg kommer til at bruge mindre strøm ved at købe et Samsung C755 i stedet for et Panasonic TX-P42G20E.

Jeg siger i øvrigt tak for dit input i den anden tråd (som jeg har citeret), da jeg herved fik øjnene op for C755.

Det eneste der lige umiddelbart trækker ned på C755 er at avforums.com skriver følgende i deres anmeldelse af C750, som er den engelske version af C755 ( http://www.avforums.com/review/Samsung- ... eview.html ):
In normal Games mode the Samsung offers a rather average 38ms of lag time and this may very well be too slow for the more hardcore user. We would suggest again that you demo this TV with your console of choice before purchase.
Og
Lag time may be an issue for hardcore gamers
Men som de selv skriver så skal man nok være hardcore gamer (hvilket jeg bestemt ikke ser mig selv som) før man ligger mærke til det.
Af Mysen
38ms er efter min mening ikke noget jeg lægger mærke til. Da jeg var hardcore DOTA gamer for nogle år siden havde jeg som host en ping på knap 40ms, og det var glimrende. Når jeg gæstede med en ping på 60ms+ var det til gengæld noget, jeg kunne mærke.

Men folk er forskellige, og derfor er det fint at de foreslår folk at prøve det, inden man køber. Det er i hvert fald den sikre løsning. Jeg tror ikke 38ms er noget, du ville kunne mærke. Men hvis du var en clan COD spiller, så er det måske en anden sag. Det er iøvrigt en generet LCD ting, at der er input lag. Nogen er bedre end andre, men 38ms er altså ikke så slemt som det lyder.
Mysen skrev:38ms er efter min mening ikke noget jeg lægger mærke til. Da jeg var hardcore DOTA gamer for nogle år siden havde jeg som host en ping på knap 40ms, og det var glimrende. Når jeg gæstede med en ping på 60ms+ var det til gengæld noget, jeg kunne mærke.

Men folk er forskellige, og derfor er det fint at de foreslår folk at prøve det, inden man køber. Det er i hvert fald den sikre løsning. Jeg tror ikke 38ms er noget, du ville kunne mærke. Men hvis du var en clan COD spiller, så er det måske en anden sag. Det er iøvrigt en generet LCD ting, at der er input lag. Nogen er bedre end andre, men 38ms er altså ikke så slemt som det lyder.
Det lyder sku godt Mysen.

Jeg tror vil prøve at smutte ud og se på skærmene i morgen, og så efterfølgende købe dem, med mindre der sker noget uventet.
Jeg siger endnu engang mange tak for dine input - de har været til stor hjælp.
Af lennon
Ja strømbesparelsen svarer sgu nok til en softice eller 5 :p om året, alt efter hvor meget dit TV kører . .
Af lth
Hejsa.

Jeg har et C755 - er rigtig godt tilfreds med det.

Der har tidligere været nævnt noget om unputlag i diverse fora - dette har jeg aldrig set noget til.

Jeg har ikke endnu benyttet mig af 3D på det.
TV'et er topdollar her fra.
lth skrev:Hejsa.

Jeg har et C755 - er rigtig godt tilfreds med det.

Der har tidligere været nævnt noget om unputlag i diverse fora - dette har jeg aldrig set noget til.

Jeg har ikke endnu benyttet mig af 3D på det.
TV'et er topdollar her fra.
Tusind tak for dit svar.
Jeg skal lige være helt sikker, men har dog også haft anvendt fjernsynet sammen med en spillekonsol (ex. PS3)? Det er nemlig netop input lag jeg er i tvivl om, da mange nævner det som en af de få (betydelige) fejl der er ved fjernsynet. Jeg er således kommet i tvivl om jeg skal købe det eller ej, da jeg også har tænkt mig at bruge det med en PS3 - specielt efter at have læst folks kommentarer her: http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 709761.htm
I kommentarerne er der nogen der nævner at de har droppet C755 grundet input lag, mens andre nævner at det er noget man skal vænne sig til. Da det er første gang jeg køber fladskærm (og PS3) tror jeg dog ikke at jeg vil ligge mærke til input lag, ligeledes er det også kun selvudnævnte hardcore gamers der brokker sig i ovenstående.
Bom, så blev der købt fjernsyn.
Jeg endte med at købe Panasonic Viera TX-P37X20 og Samsung LE40C755 hos Elgiganten, til trods for at C755 var lidt billigere hos Wupti. Til gengæld havde Elgiganten begge fjernsyn på lager, så jeg står til at modtage dem på torsdag.

Jeg siger endnu engang tak for hjælpen til folk herinde.
Nu vil jeg tage glæderne på forskud, og gå ud og spise softice for de penge jeg kommer til at spare i strømforbrug ved at have købt et C755 frem for Panasonic Viera TX-P42G20 :p