Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gymnasten
Med synsvinkel forstår jeg den vinkel (0-180 grader) man kan se ind på en billedskærm, og hvor der ikke forekommer en nævneværdig forandring af skærmens farver.

Jeg har ikke kunnet finde en fælles standard for at vurdere synsvinkel på. For de fleste moderne fladskærme kan man saktens se et billede indenfor en stor synsvinkel, men farverne kan være blevet ganske dårlige selv ved små vinkler. Fabrikanterne synes blot at opgive hvor langt ud man kan se et billede.

På arbejdet anvender jeg en PC-skærm, Samsung 920N, der er en 19" LCD-skærm. Her er der store variationer i farver blot på grund af de vinkler man ser skærmen. Den vil være helt ubrugelig til grafisk arbejde, hvor farver betyder noget. Jeg vil slet ikke kunne acceptere en sådan variation for mit kommende TV.

Forbrugerbladet, "Tænk" har behandlet emnet i deres maj-udgave 2006. Her synes anvendt en lidt subjektiv metode med vurderinger fra et antal trænede testpersoner. Generelt synes jeg konklusionen er:

CRT-skærme er bedst.
Plasmaskærme er gode. (Måske er nogen lidt dårligere)
LCD-skærme er dårlige. Synsvinkel 36-64 grader.

Kan nogen give en mere detaljeret vurdering?
Findes der hjemmesider med den type tests af skærme?
Kan man kun vurdere det her ved selv at gå rundt i forretninger og se på skærme?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der skrives en del om betragtningsvinkler for fladskærme her: http://www.flatpanels.dk/hvad.php
Kan nogen give en mere detaljeret vurdering?
Findes der hjemmesider med den type tests af skærme?
Jeg har set, at xbitlabs engang lavede målinger på betragtningsvinklerne, men ellers er den bedste praktiske metode følgende to ting: 1) Kend de forskellige panelteknologier, og 2) se skærmen i praksis.

Vi prøver at gengive den praktiske del i vores tests med de billeder der tages. Hvis du skal vurdere noget uden at se skærmen er det på den måde, at IPS paneler generelt har gode betragtningsvinkler, VA har lidt dårligere og TN har de dårligste. Et eksemepel på et TN panel er din Samsung 920N.

For plasmaskærme er det lidt anderledes. Det binder sig også til panelet, men det er svært at opstille et konkret system.
Af Gymnasten
Tak for de ekstra informationer og de ekstra links til hjemmesiden til områder, som jeg endnu ikke havde opdaget.

Når man kigger på fabrikanternes specifikationer for deres fladskærm, så synes jeg kun i halvdelen af tilfældende at kunne se hvilken teknologi panelet anvender. Sony anvender f.eks. SXRD-panel, og hvad er det?

Jeg har været lidt rundt i forretninger idag, og jeg må indrømme at de fleste skærme nu synes ganske gode og slet ikke som min computerskærm på arbejdet med TN-teknologi. Men der er naturligvis nuanceforskelle. Det kan imidlertid være et problem at vurdere noget ud fra de videoklips, som kører hele tiden i forretninger. Billederne skifter ofte for hurtigt til at man kan nå at se, hvordan farverne ændrer sig. Og ekspedienten har for travlt til at hjælpe med at sætte andre billeder på.

I to Fona-forretninger vistes den sammme HDTV musikvideo på Sony-skærme, med en særdeles attraktiv amerikansk diva, der viste megen hud. Så bare derfor kan det være svært at koncentrere sig om farveforandringer skygger og andet ligegyldigt. Det er ligesom noget helt andet jeg kommer til at se efter... Så hvis man her forfalder til at købe et sony-fjernsyn, hvad er det så egentlig man køber? Jeg synes de Sony-skærme var fremragende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pas på med at bedømme et TV ud fra et HD-signal. Forlang altid at se skærmen med et almindeligt TV signal, så du kan se hvor godt/dårligt skærmen er til at håndtere analoge kilder af lav opløsning.