Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle derude!

Efter at have læst flatpanel brugernes forslag til januar tilbud : http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19520 (tak forresten) har jeg været ude og investere i et panasonic x20 42" til 3500kr.

Nu tror i måske, at min overskrift er et udtryk for at jeg har købt et hd ready tv, men jeg vil prøve at være objektiv.

Jeg sidder 2m fra tv'et og har tidligere haft et 37" full hd lcd tv. Det gik i stykker, nu har jeg panasonic'en: 42" hd ready (1024*720). Jeg bruger tv'et til playstation 3, hvor mange spil som bekendt ikke understøtter full hd.

Det er nu ikke alene derfor, jeg mener full hd er overvurderet. Det eneste tidspunkt, jeg rent faktisk kan se, at opløsningen kunne være højere, er når jeg læser tekst (f.eks. playstation store). Men det er på ingen måde grynet og er af den opfattelse, at 42" hd ready på 2m's afstand kun vil være synligt anderledes fra et full hd, hvis der stod et ved siden af.

Til alle jer ps3 brugere: tænk lige over det, hvor tit bruger i full hd? 9/10 spil er 720p (mange endda under 720p, som bare er opskaleret 720p). Halvdelen af de sidste 10% er opskaleret 1080p. TV kanaler er SD og DR HD er også 720p. Dvd'er er SD, så det er kun når man ser blu ray eller spiller gran turismo, at opløsningen gør en forskel. Nu har jeg haft både full hd og hd ready og jeg mener ærligt talt ikke det er pengene værd. Om nogen burde jeg have brug for full hd (42" på 2meters afstand), men jeg savner det slet ikke.

Jeg håber at dette har været interessant for nogle af jer gamere, der skal ud og købe et nyt tv blandt januar udsalgene (x20 42" til 3500 kan anbefales!). Men i må selv vudere, om i syntes der er pengene værd. Jeg ville til hver en tid prioritere ting som kontrast og sort niveau over full hd.

Mvh Rune
Af JesperAndersen
Hej Rune

Du har bestemt en pointe, især kan jeg følge dine tanker f.s.v. angår prioteringen af kontrast og sort niveau - men om man netop søger især det sidste, så ER det bare sådan at man skal op i Full HD for at få det bedst mulige sort niveau + kontrast. Ja, i det hele taget bedst muligt billed over-all, og i den sammenhæng er Full-HD blot et "bi-produkt" der følger med.
Jeg tror så iøvrigt at mange har en Blu-Ray spiller koblet til deres Full-HD skærm, og der gør den høje opløsning en forskel!!
MVH
Jesper
Af Kratz
Hej Jesper

Den tror jeg du må forklare lidt nærmere.
Nu er det ikke nogen naturlov, at sortniveauet bliver bedre ved at rykke op i en 1080x1920 opløsning!
Men du har ret i, at de fleste topmodeller nu om stunder - som også har et bedre sortniveau - er FullHD modeller, hvorimod 720P er reserveret til lavere rangerende modeller. Men det har altså andre årsager.

Nu er fidusen med FullHD jo mest af alt et spørgsmål om arealet af skærmen. At argumentere for FullHD i 32 tommer skærme giver ingen mening, og selv i 42 tommer har FullHD minimal betydning. Det menneskelige øje kan simpelthen ikke se forskel, som forklaret her på siden.
Det er først fra 50 tommer og opefter FullHD begynder at vise sit værd. Og igen, kun hvis der er tale om FullHD kilder, som altså stadig begrænser sig til Blu Ray.
Af JesperAndersen
Helt kort forklaret ( klokken er mange); Full-HD = bedre paneler = bedre sort niveau/overall performance. Helt generalt anskuet.

MVH
Jesper
Af noxity
Lige for at præcisere, så er full HD ikke lig bedre paneler pga af at de er Full HD. Men de bedste paneler er bare også full HD paneler, som følge af at de bedste paneler sidder i de dyreste TV, og disse har altid Full HD nu til dags.

Så Full HD er ikke et kvalitetsstempel i sig selv. F.eks er nogle af de ringeste TV på markedet også Full HD. Så ja Full HD er overvurderet som kvalitetsparameter, for det er både i det værste lort og det ypperste. Men hvis du har noget af det ypperste inden for TV, så er det også et Full HD panel, og det er med garanti.
Af Mysen
Jeg synes lige at det er værd at bemærke at opløsningen på X20 jo altså ikke understøtter en fuld 720p opløsning fra PS3 spil. det vil jo kræve en opløsning med 1280 vertikale linjer.
Dermed ikke sagt, at X20 ikke er et fint tv i prisklassen kontra mange full-hd fjernsyn til samme pris. Man ville bare godt kunne få mere ud af 720p, hvis panelet var i samme kvalitet men opløsningen højere. Og jeg vil sågar mene, at det kan gøre en forskel på 2 meters afstand til et 42" tv, selv om det som trådstarteren påpejer, nok ville kræve, at de 2 fjernsyn skulle stå ved siden af hinanden.
Der er flere ting der spiller ind. "Alt andet lige", så er full HD bedre. Ikke så dramatisk bedre som nogle gør det til, men dog bedre. Men i OP's tilfælde er alt andet ikke lige, man sammenligner et 720P tv med et 1080P tv der på flere punkter er ringere. Og så vinder 720P tv'et ganske rigtigt. Der er mange andre egenskaber i et tv der er vigtigere end opløsning, så det er (stadig) ganske rigtigt at med et begrænset budget, så kan det være en god idé at begrænse sig på opløsningen, og vælge et 720P tv med god kontrast (bl.a), frem for et 1080P med middelmådig kontrast. Det har været diskuteret utallige gange før, men det skader ikke at gentage det.

Et 42" X20 til 3500,- er komplet latterligt meget tv for pengene, og efter min ydmyge mening er det ufatteligt at man kan sælge noget som helst andet i den prisklasse.
Af Rune3400
Mysen: X20 undstøtter ikke 1280*720, men derimod 1024*720 (er det vidst). PS3'en tolker 1024*720 som 720p. I nogle spil skal man dog lige "zoome" ind (ved en indstilling i spillet) så at man ikke for en sort kant i venstre side.

Det er dog de færreste spil og der er altid en mulighed, så den skæve opløsning er ikke noget problem.
Af Mysen
ja, ja. det er jeg med på. Jeg mente jo også netop, at fordi den kun har en opløsning på 768x1024, så kommer PS3 ikke op på fuld potentiale ifht. at de fleste spil kan køre med 720x1280. PS3 finder vel selv ud af, at dit fjernsyn har denne opløsning og afspiller dermed automatisk i en lidt mindre opløsning.

Stadig et godt tv til spil pga. lavt inputlag og billedkvalitet generelt.
Af Rune3400
Mysen: f.eks. er både gta iv og modern warefare under 720p, så det er lige før, at det heller ikke spiller nongen rolle. Men selvfølgelig har du ret. Jeg kan lige tilføke, at der faktisk er en smule "burn in" ved brug til konsol. Når jeg har stået 3-4minutter i menuen, så kan menuen svagt skimtes ved sort skærm. Det går hurtgit væk igen, så det er lige meget. Måske er det bare, fordi tv'et er nyt?
Af Kratz
Det er sandsynligvis retention snarere end burn-in.
Men ja, man skal være forsigtig med plasma skærme den første tid.