Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey,

Tog min nye Dell 2407WFP i brug her den 24. dec. Dvs. ikke rigtig i brug da jeg ikke rigtigt har brugt den indtil nu.

Det startede med jeg vågnede med hovedpine næste dag, senere fik jeg ondt i øjnene når jeg sad lidt ved den. For mig ser det ud som om coating på skærmen var materet glas. Skærmen virker skarp, men stadig som om der er et lag før skærmen som jeg hele tiden ser.

Nogen der har erfaret dette? - har læst et par andre kommentere at coating på skærmen skulle ha' irriteret dem og andre har også lidt at hovedpine og rødsprængte øjne.

Kører pt. skærmen på lav brightness, vist 20 og farverne på omkring 60. Har fint med lys i rummet og et nyt gf 7950gt og kører selvf. dvi (samme problem med vga)

Håber nogen har oplevet samme problem med "coating"?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er coatingen, der giver denne "sandblæste" effekt, men selve hovedpinen tror jeg kommer af lyset - uden jeg er sikker på det. Nogle skal vænne sig til at sidde foran en fladskærm, hvis de gennem mange år har siddet foran en CRT. Jeg ved ikke helt hvor årsagen ligger, men det lader til, at visse skærme har en tendens til at irritere mere end majoriteten af LCD monitors.

Ellers skal du prøve at satse på en skærm med blank coating. Der er ikke samme overflade.
Af mads_
Rasmus Larsen skrev:Det er coatingen, der giver denne "sandblæste" effekt, men selve hovedpinen tror jeg kommer af lyset - uden jeg er sikker på det. Nogle skal vænne sig til at sidde foran en fladskærm, hvis de gennem mange år har siddet foran en CRT. Jeg ved ikke helt hvor årsagen ligger, men det lader til, at visse skærme har en tendens til at irritere mere end majoriteten af LCD monitors.

Ellers skal du prøve at satse på en skærm med blank coating. Der er ikke samme overflade.

Tak for dit svar Rasmus.

Synes jeg har vænnet mig til skærmen mht. lyset osv så får ikke ondt på den samme måde mere (en af mine kammerater havde det også sådan).

Er fandme træls at den coating skal ødelægge en god skærm, synes simpelthen det ser tosset ud, det svarer til at smide et dårligt objektiv på et vildt godt kammera.

Har du nogen erfaring med jeg kan få en "halv blank" skærm? - min bror har ikke denne effekt på hans 17" samsung og har ikke lyst til at ha en skærm der er så blank som nogen laptopscreens :(

Mvh. Mads
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Synes jeg har vænnet mig til skærmen mht. lyset osv så får ikke ondt på den samme måde mere (en af mine kammerater havde det også sådan).
Ja det var det jeg ville lidt ind på. Tit og ofte er det nemlig en vanesag. Hvad brightness står skærmen på nu? Stadig 20?
Har du nogen erfaring med jeg kan få en "halv blank" skærm? - min bror har ikke denne effekt på hans 17" samsung og har ikke lyst til at ha en skærm der er så blank som nogen laptopscreens
Ja det er jo så desværre ulempen. Der er også forskel på hvor kraftigt genskinnet er, men generelt for alle modellerne er, at de ikke skal placeres "forkert" i forhold til vinduer og kraftige lamper - for så får man simpelthen genskær.

Den skærm som jeg har været mest begejstret for af disse blanke modeller, er NEC 20WGX2, som også er anmeldt her på siden.
Af mads_
Ja det var det jeg ville lidt ind på. Tit og ofte er det nemlig en vanesag. Hvad brightness står skærmen på nu? Stadig 20?
Ja har den på 20 og og sat farverne op på 92 94 94 så har fået en lysere skærm, men irritere ikke min øjne i den grad mere - tænker dog om det har noget med frekvensen backlight har på skærmen? - billedet virker ikke så roligt ved 60Hz som ved 70Hz....
Ja det er jo så desværre ulempen. Der er også forskel på hvor kraftigt genskinnet er, men generelt for alle modellerne er, at de ikke skal placeres "forkert" i forhold til vinduer og kraftige lamper - for så får man simpelthen genskær.

Den skærm som jeg har været mest begejstret for af disse blanke modeller, er NEC 20WGX2, som også er anmeldt her på siden.
Du mener genskær på de blanke modeller ikke? - Er godt nok skuffet over den meget matte overflade på denne her skærm - har i ikke testet den endnu? og ved du om den nye LG 24" med S-IPS panel ville være bedre? (har hørt den skulle ha' en endnu værre overflade)

- Tak for dine input.

Mvh. Mads
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi tester kun Dell skærme hvis vi selv støder på dem - Dell er ikke nemme at kommunikere med, så derfor får vi ikke modeller ind til test automatisk.

En fladskærm kan kun køre ved 60 Hz internt, så selvom du sætter dit grafikkort til at køre ved 70 Hz, så omdannes det til 60 Hz når først skærmen skal addressere hver enkelt pixel (dvs. multiplexing'en sker ved 60 Hz).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du mener genskær på de blanke modeller ikke? - Er godt nok skuffet over den meget matte overflade på denne her skærm - har i ikke testet den endnu? og ved du om den nye LG 24" med S-IPS panel ville være bedre? (har hørt den skulle ha' en endnu værre overflade)
Jo, jeg snakker om genskæret på de blanke paneler. Jeg har faktisk LGs 24 tommer skærm inde lige i øjeblikket. Overfladen er ikke perfekt, men jeg synes nu ikke den er hverken bedre eller værre end på Dells 24 tommer.
Af mads_
Okay, har snakket med Dell og de vil sende mig en ny skærm for at være sikker på det ikke er en fejl (tror nu det er meget normalt), så det bliver spændende :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er helt klart ikke en fejl :) Men endnu en gang viser Dell hvor villige de er til at forsøge en ombytning, hvilket jo er positivt nok fra en brugers betragtning. Synd at samme velvilje ikke præger deres support på PC'ere...
Af mads_
Okay, så kunne jeg da lige så godt returnere skærmen - tis, må jeg lige ordne imorgen så - Er fandme heller ikke til at spille fps spil på den med vsync og 60hz=fps - kører sku træls med delay på musen, eller er det input lag ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nok nærmere inputlag. En hurtig skærm uden inputlag er ganske udmærket at spille spil på og det er kun hardcore quakere der opdager manglen ved de 60 Hz.

Jo større skærmen bliver, des mere inputlag får de generelt.
Af mads_
Okay, smider en mail til dell og får den returneret. Har heldigvis 14 dages returret.

Tak for jeres input - glæder mig til at låne samsung 959nf med bnc kabel tilbage :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De 14 dage må betragtes som en sandhed med modifikationer når det kommer til Dell - du betaler trods alt en betragtelig sum for at returnere skærmen. Lidt over 600 kr. hvis jeg ikke tager fejl.
Af mads_
yakken skrev:De 14 dage må betragtes som en sandhed med modifikationer når det kommer til Dell - du betaler trods alt en betragtelig sum for at returnere skærmen. Lidt over 600 kr. hvis jeg ikke tager fejl.
FECK!?!?!? - troede kun det var 350 :( :>