26 dec 2006, 15:43
Hey alle!
Min CRT skærm er lige brændt sammen og er på udkig efter en ny skærm.
Nu har jeg læst en masse fora igennem, her, xplayn, DR og en masse andre og jeg bliver mere og mere i tvivl.
Jeg skal bruge en skærm til spil udelukket. Spil jeg ligger stor vægt på er Counter-Strike og efterfølgende WoW.
Bruger i gennemsnit 3-8 timer dagligt foran mig computer, så derfor er det vigtigt jeg vælger det helt rigtige.
Efter at have læst guiden "Hvor mange FPS har du brug for", er jeg kommet mere i tvivl.
Udpluk:
I skrivende stund er de hurtigste skærme på markedet i stand til at flytte sine krystaller med ca. 10 ms responstid for alle farveovergange, hvilket i teorien er nok til at følge med et 100 Hz signal så alt burde altså være i skønneste orden.
----------
Den lidt kedelige konklusion på dette er altså at dit hurtige hardware og dine endnu hurtigere øjne ikke kan udnytte det fulde potentiale med en fladskærm hvis du vil spille med maksimal kontrol i first person shooters, så længe opdateringsfrekvensen er låst på et lavt niveau. Quake-spillere har f.eks. rapporteret at de mister kontrollen med deres spiller, når frameraten sænkes til f.eks. 60 FPS ift. 120 FPS.
Er dette ikke at modsige sig selv eller har jeg mistolket det?
Altså den skærm(låneskærm) jeg kører med nu leverer 100 HZ og 100 fps i cs.
Så hvis en skærm med fx, 10 ms kan levere det der svarer til 100 hz, så vil jeg altså ligge på 100 fps, altså samme standard som min almindelige CRT skærm?
Men så længere ned står der så at man ikke får fuld udbytte hvis man spiller first person shooter - her opstår min forvirring.
• Skal jeg så vælge en ny CRT skærm eller en TFT?
• Skal jeg vente til der udkommer en TFT skærm som kan levere 100 hz, selvom det i pricippet ikke betyder det store, når det er ms man skal kigge efter?
• Får jeg hovedpine ved at vælge fladskærm med kun 75 hz?
Jeg kører opløsning 640*480 i Counter-Strike
• Kan dette lade sig gøre på fladskærm til en god kvalitet?
Mit hardware som kan have betydning fx mus, CPU og grafik kort er følgende:
Radeon9600PRO (DVI indgang)
MX510 - Logitech
Intel P4, 2800
Det jeg søger specielt ved en fladskærm er:
Respons tid
Om den kan levere samme standard eller bedre end en CRT til overnævnte spil.
Om Gamma kan sættes højt op, så den bliver meget lys.
Design og andet pjat er for mig ligegyldigt.
Fladskærm jeg har brændt mig lidt varm på: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=610897 (kommer som POP-UP, så deaktiver pop-up blocker hvis du vil se den)
Findes der noget bedre eller billigere til en prisklasse af den kaliber?
Håber I kan hjælpe mig
Mvh
Martin
Min CRT skærm er lige brændt sammen og er på udkig efter en ny skærm.
Nu har jeg læst en masse fora igennem, her, xplayn, DR og en masse andre og jeg bliver mere og mere i tvivl.
Jeg skal bruge en skærm til spil udelukket. Spil jeg ligger stor vægt på er Counter-Strike og efterfølgende WoW.
Bruger i gennemsnit 3-8 timer dagligt foran mig computer, så derfor er det vigtigt jeg vælger det helt rigtige.
Efter at have læst guiden "Hvor mange FPS har du brug for", er jeg kommet mere i tvivl.
Udpluk:
I skrivende stund er de hurtigste skærme på markedet i stand til at flytte sine krystaller med ca. 10 ms responstid for alle farveovergange, hvilket i teorien er nok til at følge med et 100 Hz signal så alt burde altså være i skønneste orden.
----------
Den lidt kedelige konklusion på dette er altså at dit hurtige hardware og dine endnu hurtigere øjne ikke kan udnytte det fulde potentiale med en fladskærm hvis du vil spille med maksimal kontrol i first person shooters, så længe opdateringsfrekvensen er låst på et lavt niveau. Quake-spillere har f.eks. rapporteret at de mister kontrollen med deres spiller, når frameraten sænkes til f.eks. 60 FPS ift. 120 FPS.
Er dette ikke at modsige sig selv eller har jeg mistolket det?
Altså den skærm(låneskærm) jeg kører med nu leverer 100 HZ og 100 fps i cs.
Så hvis en skærm med fx, 10 ms kan levere det der svarer til 100 hz, så vil jeg altså ligge på 100 fps, altså samme standard som min almindelige CRT skærm?
Men så længere ned står der så at man ikke får fuld udbytte hvis man spiller first person shooter - her opstår min forvirring.
• Skal jeg så vælge en ny CRT skærm eller en TFT?
• Skal jeg vente til der udkommer en TFT skærm som kan levere 100 hz, selvom det i pricippet ikke betyder det store, når det er ms man skal kigge efter?
• Får jeg hovedpine ved at vælge fladskærm med kun 75 hz?
Jeg kører opløsning 640*480 i Counter-Strike
• Kan dette lade sig gøre på fladskærm til en god kvalitet?
Mit hardware som kan have betydning fx mus, CPU og grafik kort er følgende:
Radeon9600PRO (DVI indgang)
MX510 - Logitech
Intel P4, 2800
Det jeg søger specielt ved en fladskærm er:
Respons tid
Om den kan levere samme standard eller bedre end en CRT til overnævnte spil.
Om Gamma kan sættes højt op, så den bliver meget lys.
Design og andet pjat er for mig ligegyldigt.
Fladskærm jeg har brændt mig lidt varm på: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=610897 (kommer som POP-UP, så deaktiver pop-up blocker hvis du vil se den)
Findes der noget bedre eller billigere til en prisklasse af den kaliber?
Håber I kan hjælpe mig
Mvh
Martin