Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SONICDK
hey sidder og indstiller min ps3 og fandt noget der hed "fuld RGB rækkevidde" når jeg slår det til bliver mit billede mere fyldigt og når det er slået fra føles billede blegt.
jeg har et samsung t240hd og den er sat til med hdmi.
men hva er RGB og kan min skærm tage skade af det er slået til?

hvis i har andre gode råd må i gerne komme med dem

på forhånd tak
Senest rettet af SONICDK 05 jan 2011, 07:00, rettet i alt 2 gange.
Af BrianH
RGB er Ruslands hemmelige sikkerhedspoliti. Det står for Ruski Gosudarstvennoj Besopasnosti
Af SONICDK
tak men det er ikke hva jeg søger
Brugeravatar
Af MigSelv
Din skærm tager ikke skade.
http://da.wikipedia.org/wiki/RGB-farver.

Og til Brian H's off topic : Federal'naya sluzhba bezopasnosti Rossiyskoy Federatsii, dette er den korrekte betegnelse for det russiske sikkerhedspoliti, også forkortet FSB.
Af bantam
SONICDK skrev:hey sidder og indstiller min ps3 og fandt noget der hed "fuld RGB rækkevidde" når jeg slår det til bliver mit billede mere fyldigt og når det er slået fra føles billede blegt.
jeg har et samsung t240hd og den er sat til med hdmi.
Din skærm en en PC-monitor, og derfor skal der anvendes "RGB Full Range", således at sort svarer til RGB-værdien (0,0,0) og helt hvid svarer til RGB-værdien (255,255,255). Dette kan vi kalde "PC-levels".

Hvis din skærm var et TV kunne det (alt andet lige) bruge video-levels, som ligger i intervallet 16 til 235 (lys). Dette tillader whiter-than-white og blacker-than-black, som anvendes i videoindustrien.

Hvis du fejlagtigt anvender video-levels på en skærm, der forventer PC-levels, vil sort komme til at ligge på RGB-værdien (16, 16, 16) og vil derfor være mørk grå. Til gengæld vil hvid ligge på (235, 235, 235) og være lys grå. Dermed er sortniveauet forkert og hele billedet bliver lidt "fesent" at se på.

Det er ufarligt at vælge forkert - men farvegengivelsen bliver ukorrekt.
Af N4Ld3
Hvad skal så vælges af YCbCr422 og YCbCr444 og RGB til et TV?
Af bantam
Normalt ligger video (DVD, BD) i YCbCr422, og det kan TV'et modtage og fungere normalt "bedst", da der spares en farverumskonvertering fra YCbCr til RGB og tilbage (fordi TV'et alligevel arbejder i YCbCr på visse dele af signalbehandlingen). Når vi undgår konverteringer, minimerer vi også risikoen for introduktion af afrundingsfejl ved hver konvertering.

Jeg har dog set eksempler på, at nogle kilder sammen ved visse TV lavede fejl i farvedekodningen (altså den proces, der oversætter component-signalet (YCbCr til RGB som billedet i den sidste ende dannes af jf. de tre grundfarver i panelet) ved dette valg på afspilleren/kilden - og derfor gav det bedst resultat med et RGB-signal fra kilden. Prisen er så typisk, at WtW klippes - og i den sidste ende er det en afvejning af farvedekodningsproblemet mod klipning af WtW og en potentiel introduktion af afrundingsfejl. Det er konverteringen fra RGB til YCbCr422 der er værst - men den er jo allerede sket dengang DVD'en/BD'en blev mastered, så det behøver ikke at blive værre, hvis der regnes med tilstrækkelig nøjagtighed i TV'et - men der er en risiko for fejl ved at anvende RGB i signalkæden, når vi taler om afspilning af YcbCr422-materiale.

Det afgøres nemmest med måleinstrumenter, om der introduceres fejl, hvis man ikke kan se det med det blotte øje. I begge tilfælde anvendes noget kendt testmateriale - typisk testmønstre/billeder.

YCbCr422 kan opskaleres til YCbCr444 (YCbCr444 reducerer ikke farveopløsningen i forhold til et RGB-signal - men det er jo så allerede sket, hvis der afspilles video (DVD, BD), med mindre man finder noget materiale med fuld farveopløsning, naturligvis).

Det korte af det lange er: Forsøg med YCbCr422 først og se, om det er bedre end RGB. Derefter kan man jo forsøge med YCbCr444 og se, om der er en forbedring at hente.[/i]