Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har lige erhvervet mig et sumsung 32" som jeg er super glad for... det er super lækkert til flight sim. som jeg bruger det til.

Men jeg kommer til at tænke på om det ikke afligevel er farligt når man kun sidder godt 90-100 cm fra skærmen.
Det er noget meget kraftigt lys sådan en skærm genererer, så ville lige høre om jeg skal hænge den på vægen og bruge det strictly til tv.. også købe en ny, mindre skærm og hvor stor den skal være...

Hvad er optimalt, da jeg gerne vil være pilot skal det helst være noget der skader mindst muligt....

På forhånd Tak
Henrik
Brugeravatar
Af azrael
Jeg kan ikke give noget autoriseret svar på dette, men jeg vil da mene, at man er langt mere udsat for farlige stråler ved billedrør frem for lyset af et LCD. Umiddelbart tror jeg ikke du tager skade, men lad da eksperterne komme til... :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ingen ekstraordinær strålingsfare ved en fladskærm ift. hvad du udsættes for andre steder - under din stuelampe f.eks. ;)

Det er sandt at der kommer meget lys ud af sådan en fætter og det i sig selv kan være anstrengende for øjnene, så hvis du blot tænker på en resulterende hovedpine, så er sagen en anden.

Kvaliteten af en 32" fladskærm er ikke så god at det kan anbefales at man sidder så tæt på den, men det må du vel allerede vide da den er indkøbt - her ville jeg mene at 20" var mere passende. Du kan dog kompensere for lysstyrken fra skærmen ved at have andre lyskilder i lokalet så du ikke sidder foran en lysende skærm i et ellers helt mørklagt lokale - f.eks. ved at have lys på væggen bag skærmen. Og selvfølgelig ved at skrue lidt ned for lysstyrken :D
Brugeravatar
Af Cagra
Hvis du ikke oplever nogle synsgener ved at side foran skærmen, så er der ikke noget problem i det. Du sider oven i købet længer væk fra skærmen end de fleste computerbrugere (typisk 65-75 cm).
Størrelsen af skærmen har ikke nogen indflydelse på dit syn, da dit skarpe syn på ca 100 cm ikke er meget størrere end en frisbee

Synsgener kan være:

-Forbigående dårligere afstandssyn efter længere perioder med skærmbrug (kan vare resten af dagen, eller aftage efter nogle timer).

- svært ved at skifte fokus fra skærm og ud i rummet.

- hovedpine/spændinger, typisk over øjenbrynene eller mellem øjnene, mens og efter skærmbrug. (prøv evt først at skrue ned for brightness og sætte noget lys bag skræmen, som der bliver nævnt)

Hvis nogle af ovenstående begynder at optræde er det tegn på at dine øjne er overanstrengte, og har behov for nogle briller til brug foran skærmen (for ikke at påvirke dit normale afstandssyn), og i såfald vil jeg råde dig til en tur til den lokale optiker