Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SONICDK
hey nu skal jeg snart have købt mig et VT20 og vil gerne vide lidt omkring startup af skærmen osv ?
har nemlig hørt fra nogle at man skal kører et skåne program i en 100 timer for at forhindre skader på billedet?

så hva skal jeg gøre når jeg køber mit tv? :)

EDIT: har lige lidt flere spørgsmål
hva er forskellen på VT20 og et VT20E ?
må sådan en tv ligge ned på bagsiden? og hvordan har det tv det med at blive "vippet"
og hvor svært er det at få foden på det ?
Senest rettet af SONICDK 03 jan 2011, 05:34, rettet i alt 1 gang.
Af BrianH
Du skal bare tænde for det. Hvis de i manualen står at man skal skåne det i 100 timer, så gør det.
Men det står der ikke, for det er en vandrehistorie blandt "plasma-tv-folket"
Brugeravatar
Af MigSelv
BrianH skrev:Du skal bare tænde for det. Hvis de i manualen står at man skal skåne det i 100 timer, så gør det.
Nå da.
Det er det så ikke, vandrehistorie altså, og det er nærmere 200 timers indkøring der er nødvendig.
Selv producenter bakker op om tilkøring.
Der findes break in dvd software, der kan downloades og brændes til dvd.
Det er logoer og anden "stationær information", der især i starten skal passes på.
Af SONICDK
hvor kan jeg downloade en break in dvd ?
og kan jeg så bare kører den via min ps3 en uges tid ?
Af SONICDK
har lige lidt flere spørgsmål :D
Af Jeden
Det er under transporten af tv'et, at det ikke må ligge ned. I tilfælde af at du selv henter det.
Af Kopite
Det må GODT ligge ned under transporten! Der skal bare ikke stå noget ovenpå som kan trykke skærmen :)
Af rkc
Det må godt ligges ned.

MEN FOR GUDS SKYLD IKKE UNDER TRANSPORT.
det kan få glassene til at revne hvis du er uheldig,kører selv ud med tv,
lcd skærme er altid bare læsset oven på hinanden,plasma står enkeltvis
på paller,det er nok ikke for sjov.
Af Jeden
Kopite skrev:Det må GODT ligge ned under transporten! Der skal bare ikke stå noget ovenpå som kan trykke skærmen :)
Jeg har endnu ikke hørt nogensteder fra, at det godt må lægge ned under transporten. Jeg ville ihvertfald ikke selv vælge at gøre det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det bør ikke lægges ned under transport. Vibrationer under transporten vil være orienterede vinkelret på eksempelvis bagagerummets lasteflade, så hvis du lægger TV'et ned, så vil disse vibrationer forplantes direkte i skærmfladen. Dvs. effektivt så har du en stor svingende membran, som potentielt kan give efter. Hvis du stiller TV'et op, så er vibrationerne parallelle med skærmfladen og vil ikke have samme ødelæggende effekt.
Brugeravatar
Af MigSelv
Vognmand/speditør der afhenter defekte plasmaer for HiFi Klubben, og kører dem til rep. på Fyn, lægger dem ned i reol monteret med bobleplast.
De vil under ingen omstændigheder have dem stående lodret. Historie fra det virkelige liv, transport fra Ishøj til Fyn.
Af Senic
MigSelv skrev:
BrianH skrev:Du skal bare tænde for det. Hvis de i manualen står at man skal skåne det i 100 timer, så gør det.
Nå da.
Det er det så ikke, vandrehistorie altså, og det er nærmere 200 timers indkøring der er nødvendig.
Selv producenter bakker op om tilkøring.
Der findes break in dvd software, der kan downloades og brændes til dvd.
Det er logoer og anden "stationær information", der især i starten skal passes på.
Stop så!! Jeg vil vove at påstå at det er en "vandrehistorie". Hvad er det lige du får ud af at ælde dit tv i 200 timer, ud over at bruge en masse strøm til dette ?
Hvis du sørger for at indstille dit tv (som her fra flatpanels) så er jeg 100% sikker på at du ikke behøver at "indkøre" dit tv. Du skal ikke fotælle mig at efter de 200 timer´s indkøring så kan man tillade dig "alt" ?!? hvad er formålet og hvad får du lige præcis ud af det ? ;;)
Brugeravatar
Af MigSelv
Ved tilkøring sikrer du dig, at fosforen ældes ens, over hele skærmens areal. Det er også i de første par hundrede timer eller så, at fosforen er nemmest at påvirke, både til den gode og dårlige side ( burn in ).
Tilkøring med ens belastning over hele skærmen, er et frit valg. Denne metode sikrer blot, nul risiko for burn in samt ens ældning af fosforen.
Burn in risikoen vil altid foreligge, men risikoen er langt mindre, når fosforen har "sat" sig.