Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

First of all vil jeg gerne lige sige tak på forhånd, i har allerede hjulpet denne rookie en hel del. Havde ved jeres hjælp indsnævret mine valgmuligheder til enten:

Philips 40PFL5605H - http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -40-led-tv

Eller:

Samsung LE40C535 - http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -40-lcd-tv

I dag var dagen så hvor jeg gik i Elgiganten, og ved selvsyn så hvad skærmene kunne præstere. Skal siges jeg på forhånd hældte til Samsung, fordi mit oprindelige budget var max. 4K O_O Jeg var forberedt på ikke at tage alt for gode varer, men stor var min overraskelse alligevel da jeg så hvor ringe billedkvaliteten på Samsung'en var. Grynet, flimrende, uskarpt vil jeg beskrive det som. Absolut ikke noget jeg ville bruge min surt stjålne SU på. Philips'en var en del bedre, meen det var absolut ikke som jeg havde forestillet mig...

Så kom han... Sælgeren :( "Det kan du få langt bedre i samme prisklasse. Se denne Samsung LE40C635 til KUN 7.499."

Neej, skreg jeg, så mange penge nægter jeg fandme at bruge. "Kom nu" sagde han, som om det var heroin han prøvede at sælge mig.

"Du kan få den til 6.000,-. Se det lækre billede... 5.500,- så for din skyld"

"ARGH ****! Jeg henter det i morgen!"

Stodderen fik mig overtalt. Ikke fordi han virkede til at vide særlig meget om fjernsyn, men simpelthen fordi han havde ret. Billedet virkede markant bedre end på de andre valgmuligheder. Hvad skal en rookie som jeg nu gøre?

De to første havde jo gode anmeldelser, og folk virker umiddelbart glade for dem, men kan kalibreringen virkelig redde så meget? Samsung LE40C635 kan jeg på den anden side ikke finde ret meget om, ingen test, ingen anbefalinger, ikke engang i netbutikkerne dukker den op, men billedet var sq godt. Hjælp mig vise mænd (B

Undskyld den lange udredning, er bare frustreret over at skulle bruge så mange penge på at bare få nogenlunde kvali. Skal siges jeg pt. sidder med et 25" Philips CRT. Har udelukket plasma da stuen er hvid og har direkte solskin. TV'et skal bruges til regulær fjernsynskigning og dvd-afspilning. Har ingen HD-kilder.
Brugeravatar
Af David Munch
Hvad var kildematerialet på de respektive skærme?
Af Mysen
Meh. Du er faldet i en fælde, fordi han starter med at sige en helt vildt høj pris, hvorefter han sænker den. Det niveau, han rammer er det samme, som man på internettet kan finde C655 til. C655 er samme model, men med mulighed for internet tv. Det kan c635 ikke.
Pyt med det, for det er sikkert et udmærket tv, men det signal, du ser i butikken, er bare ikke det samme, som det du får med dig hjem. Derfor er det vildt farligt at stole på, at det nu også er så meget bedre end c535.
- Men det er bedre, og havde du købt på nettet ville du have fået internet med til samme pris. Det kan du dog sagtens sig pyt til, for der er meget lidt indhold der pt.

Du kan prøve at indstille efter den engelske test af C650. Det er ikke sikkert, den er lige i øjet, men det skulle gerne være bedre end ingenting.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 506527.htm
Af BrianH
Er den største forskel på 535 og 635 ikke kun 50Hz vs 100Hz?
Ikke at det ikke er værd at tage med, men spørgsmålet er om du vil kunne se forskel i butikken på de to alene pga det.
Jeg tror de har været indstillet væsenligt forskelligt, så det billige har set meget dårligere ud end det er.
Af R.H.J
SD-materiale på alle skærmene jeg kiggede på.

Tak Mysen for en god forklaring :)

Hvad siger du, BrianH? Skal jeg købe 535 og så bare levere det tilbage hvis jeg ikke er tilfreds? :) Var selvfølgelig en mulighed. Kan næsten ikke tro at nogen, vil acceptere så dårligt et billede.
Af kskruger
BrianH skrev:Er den største forskel på 535 og 635 ikke kun 50Hz vs 100Hz?
Ikke at det ikke er værd at tage med, men spørgsmålet er om du vil kunne se forskel i butikken på de to alene pga det.
Jeg tror de har været indstillet væsenligt forskelligt, så det billige har set meget dårligere ud end det er.
535 og 635 er 2 forskellige skærme, og ikke kun 50Hz og 100 Hz til forskel. 635 har et Ultra clear panel, hvilket 535 ikke har. Det giver bla. et langt bedre sort niveau, dertil er den også bedre til SD skalering og dermed bedre billedekvalitet. 535 er fint i et soveværelse, men 635/655 er klart bedre.
Af Steen Bay
kskruger skrev:535 og 635 er 2 forskellige skærme, og ikke kun 50Hz og 100 Hz til forskel. 635 har et Ultra clear panel, hvilket 535 ikke har.
C655 og C675 benytter de såkaldte 'Ultra Clear' paneler med en ret blank/reflekterende overflade, mens C635 og C535 har mere matte paneler. Tror at denne forskel i overfladebehandlingen er den største forskel mellem de to typer paneler, og hvad der er at foretrække er nok mest en smagssag.
Af kskruger
Steen Bay skrev:
kskruger skrev:535 og 635 er 2 forskellige skærme, og ikke kun 50Hz og 100 Hz til forskel. 635 har et Ultra clear panel, hvilket 535 ikke har.
C655 og C675 benytter de såkaldte 'Ultra Clear' paneler med en ret blank/reflekterende overflade, mens C635 og C535 har mere matte paneler. Tror at denne forskel i overfladebehandlingen er den største forskel mellem de to typer paneler, og hvad der er at foretrække er nok mest en smagssag.
Du har ret, 635 benytter ikke Ultra clear panel.
Af Trashmouth
Tjah, jeg synes det lyder som om han prøver at tørre en ældre (udgået?) model af på dig. Min far var ude for det samme, gik ned til 3, bad om en telefon der blot skulle kunne modtage emails ud over at ringe og sms'e og endte med at komme hjem med en telefon der hed INQ. Som de havde taget af markedet...
Men hvis du ikke har afhentet endnu kan du da stadig nå at fortryde. Og du burde også have noget fortrydelsesret om ikke andet.
Af Mysen
Der er kun fortrydelsesret, hvis han ikke har taget den med. Hvis den er købt dernede, og han har taget den hjem, binder købet, selv om den er uåbnet. Men det er da muligt, han kan få lov at bytte, selv om han ikke har krav på det.
Af PeterD
He-He. :D

Elgiganten og Samsung produkter..... :s

Det er til grin og ren :s

Måske skulle deres tvafdelinger have et slogan som hedder: Vælg et valgfrit tv fra vore sortiment og gå altid hjem med et koreansk Samsung..

Tsk-Tsk... O_O
Af Expert Jyderup
Der er vel ingen af hverken sælgeren eller de butikker der er nævnt som ligefrem har stoppet de tilbud ned i halsen på jer vel? Det er da tilladt at sige nej
Af Steen Bay
Trashmouth skrev:Tjah, jeg synes det lyder som om han prøver at tørre en ældre (udgået?) model af på dig.
Joe, da vi nu er gået ind i 2011, så er C635 vel blevet til en ældre model fra sidste år, men det gælder jo for alle de TV som kan købes i dag.