Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.

Hvor mange af jer ser linebleed ved undertekster på jeres skærm? Her tænker jeg både på de grå gardiner ude i siderne men også hvis der er en ensfarvet baggrund. Eksempevis grøn, hvid, og hvad ved jeg.

Jeg kan se det ved undertekster, men jeg ved ikke om det er så grelt, at det burde leveres tilbage. Jeg har tidligere haft et PQ6000 og et PX80 og der var der naturligvis også linebleed, men jeg syntes ikke det var i ligeså høj grad. Om det er pga. de grå sidegardiner som jo er sorte på de to foregående tv, skal jeg ikke kunne sige.

Ser frem til et par svar :)
Af PhDream
Kan (næsten) ikke se noget på billede 1.

På billede 2 kan jeg godt se det, og det virker som om det er temmelig normalt ift. bl.a. PK250, Pana S20 + G20, Samsung B850, osv.
Af becker1337
Hvor ærgeligt - har ikke nogle grå gardiner på mit G20E.
Af keler
Tak for svar.

Nej, der er ikke det store på billede 1, men jeg syntes det er lidt svært at fange på kamera. Jeg smider et par billeder mere op senere.

Er der andre der vil bidrage? =)

Noget helt andet er, at jeg syntes min skærm er "beskidt" (dirty screen). Hvis jeg smider den over på en helt hvid baggrund, er det som om at skærmen ikke er helt hvid, men "smudset". Mørke streger eller bånd er vandret hen over skærmen. Det er ikke meget, men jeg har dog lagt mærke til det, under udsendelser, når baggrunden er hvid.

Ala det her:

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http ... 60&bih=446

Dog slet ikke i samme grad - Kan man slippe helt for det eller er det blot noget ala line bleed. Altså noget man ikke slipper 100 % for.

Jeg er sku lidt træt af de to problemer må jeg indrømme. Bortset fra ovenstående er jeg 100 % tilfreds med billedet. Jeg gider bare ikke få LG ud og give 1100 kr for en skærm der har kostet 5999.
Af Thuekr
Ja de grå bjælker er ikke ligefrem noget der 'sminker' linebleed effekten i hvert fald ikke på mit PK550. Jeg vidste godt at det blødte, men syntes at tv'et fik så meget ros i forhold til prisen på rigtig mange andre områder, at jeg kan leve med det og det kan jeg :)
Af keler
Helt sikkert. Jeg kan også godt leve med det. Jeg vil blot sikre mig, at mit TV ikke har det i mere udbredt grad end normalen, hvis du kan følge mig.

Hvad med dirty screen? oplever du, hvis du slår dit tv over på hvid baggrund, at den hvide ikke er helt hvid i visse områder, jf. mit link ovenover?

Tak for svar.

Billede af helt hvid baggrund på mit tv. Læg mærke til henholdsvis højre og venstre side. Som sagt er det ikke meget, men dog nok til, at når kameraet bevæges hurtigt ses det:

http://img205.imageshack.us/i/fotogn.jpg/
Af PhDream
Har du gjort noget for at manipulere med billedet, for det ser godt nok slemt ud?

Jeg har lagt mærke til dirty screen effekten på ALLE de tv, jeg har ejet og set (ja, det er mest synligt ved bevægelser), men det du viser er ligefrem en defekt, HVIS det altså ser sådan ud i virkeligheden, med de blå/grønne plamager. Havde en B850, som havde noget, der mindede om dit problem, og det var helt klart en defekt.
Af keler
Altså det lange link er har jeg googlet mig frem til. Imageshack linket er mit eget tv. Jeg tror kameraet gør det en smule værre, men der er helt klart noget.

Hvis det er på alle tv vil jeg ikke levere det tilbage, for så risikerer jeg bare at få noget der er endnu værre?

Det irriterer mig dog med de to ovennævnte problemer. Men måske man ikke kan forvente andet til den pris.
Af PhDream
Jo, det er på (næsten) alle tv, men ikke i så stort omfang, som dit billede viser. Jeg har en formodning om, at det er værre på plasma end på LCD.

Jeg havde selv et 50PK550N (ca. et år siden) og det havde også problemer med farvestik - den grønne farve var dominerende i alt indhold på skærmen, ikke kun på hvide overflader. Det summede også sindssygt højt, så det røg retur. Det var så også dér, jeg kiggede på MANGE skærme, også hjemme hos mig selv, og fandt ud af, at alle plasma havde en eller anden form for farvestik. LCD har det også, men ikke i så udtalt en grad.

Om det er for meget, og om du skal returnere tv'et, kan kun du bedømme. Det kan ende med, at du får et tv med værre problemer, bl.a. buzz. Det kan også ende med, at du får et bedre eksemplar.

Til den pris skal du dog være klar over, at der altid vil være nogle mangler, du må leve med. Selv på de allerbedste og allerdyreste tv vil der være fejl og mangler.

Det kan også ske, at fosforen i skærmen vil sætte sig efter 200-300 timer, og farvestikket dermed vil forsvinde.
Af keler
Hvordan kan du have haft modellen for et år siden? Den er da relativ ny :)

Det er nok ikke så slemt som billedet viser - Man skal kigge på skærmen oppe fra og ned for rigtig at se problemet.

Jeg har smidt LG support en mail og så må vi se hvad sker.

Tak for feedback.
Af PhDream
keler skrev:Hvordan kan du have haft modellen for et år siden? Den er da relativ ny :)
Lige da den kom ud, omkring februar 2010. Det er ca. et år siden. :)