Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af leicas
Hej - ja, har godt set at nogle kalder UMC et skodprodukt, selv om de benytter Samsung-komponenter, helt nøjagtigt Samsung-panel - ved ikke om det betyder hele indmaden eller blot skallen?

Hvorom alting er - lige nu har Aldi en 40" LED på bud til 4999 kr., og der er et hav af faciliteter indbygget i denne model, som åbenbart er samlet i Slovakiet. Jeg har før købt både Medion tv og pc i Aldi og kun haft de allerbedste erfaringer. Det er de færreste steder, man får 3 års betingelsesløs garanti, og Aldi har ikke råd til at sælge noget, hvis kvalitet de ikke kan stå inde for.

Derfor overvejer jeg kraftigt at anskaffe denne fjerner - men inden jeg slår til, hører jeg gerne fra folk, der ved mere om UMC end mig, gerne fra egen erfaring.
Af PeterD
Ja, UMC bliver vist samlet i Tjekkiet uden at jeg skal gøre mig klog på produktet.

Har for 3-4 år siden prøvet et ALDI Medion LCD tv og nu hedder de vist UMC. Dengang var det okay til prisen. Billedet og indstilingsmulighederne for lyd og farvegengivelse var 1.000.000 gange bedre end med det Prosonic jeg prøvede for et halvt år siden fra Coop. Hold dig væk fra dem!

Det er givetvis et ganske godt produkt til prisen, omend det nok ikke er de allernyeste paneler som de bruger. Det er også min opfattelse at Aldi kan stå inde for kvaliteten og jeg blev bestemt ikke skuffet over mit Medion.

Der var et rygte om at i nogle af medions LCD/ Plasma skærme sad der Samsung teknik, andre rygter sagde Phillips..Det er et lucky punch..! :)

Pas dog på hvis du smider en fjernbetjening væk eller du skal have tvet til reparation. Det kan godt tage 3-4 måneder at få det retur...så der er ALDI efter min opfattelse ikke så hurtige... ::l
Af leicas
Ja, men denne uges tilbud er faktisk LED, så de er altså kommet et skridt videre. Det er fremstillet i Slovakiet - ikke Tjekkiet, men tæt på, og normalt kan de deres kram på de kanter - så jeg tror ikke det er noget dårligt valg.

Her er specifikationerne:
• Samsung panel
• Opløsning: Full HD 1920 x 1080 (svarende til Bluray opløsning)
• Synsvinkel ratio: 16:9
• Dynamisk kontrast: Mega kontrast
• Lysstyrke: 450 cd/m²
• EPG: Se programplan 1 uge frem i tiden og indstil, hvornår der skal optages programmer til USB tilsluttet lagringsenhed
• DNLA: Overfør film, billeder og filer direkte over på TV via LAN netværksstik
(forudsætter tilstedeværelse af et trådet netværk med router/switch)
• Lydsystem: 2 x 8W + 15W subwoofer
• Tilslutninger:
- 3 x HDMI 1.3 Input
- RJ-45 netværksstik (Ethernet / DNLA)
- USB med understøttelse af PVR- optagelse
- C1 port for kort til betalings-TV-kanaler
3 års garanti og adgang til service/hotline.
Af PeterD
LED og LED giver groft sagt samme billedekvalitet. Selvfølgelig er de blevet bedre på 3-4 år, men hvis du skal have DYB sort og mere levende farver/ dybte i billedet er det kun plasma der virker, men ALDI sælger desværre sjældent plasma tv.

Det med opløsningen kan man ikke rigtig bruge til det store i dagligdagen.

Selvfølgelig er specifikationer på papir. FULL HD og 0,00001 response tid, MEGA kontrast (Hvad er det?), Synsvinkel, lysstyrke og så videre og så videre..

Ja, de kan deres kram på de kanter: En stor del af bilmodellerne fra Kia og Hyundai bliver samlet i Slovenien men samme standard som i Korea (Jeg ved det er Off-Topic men alligevel)

EPG og DLNA er den meget fin ting på tv, og (bas)lyden overraskede mig positivt på mit Medion, så det må vi håbe UMC også har.

hvis du investerer dine hårdt tjente penge i dette produkt, ser jeg gerne en brugeranmeldelse på siden, men forhør dig lige om muligheden for returret hvis du har taget tvet i brug. Nogle forretningerne er blevet meget skrappe mht. returret og penge retur.(Just in Case)

Mit Prosonic blev leveret tilbage efter en dag i åbnet tilstand med pengene retur hos Bilka. Billedkvaliteten var simpelt hen for elendig, især ved sport var den HEL gal.

Held og lykke.
Af THM
jeg tog hellere et sony 40" EX500 til samme pris eller smed lidt flere penge efter et LG ld750n, i disse modeller finder du nok også nogle at de mediefunktioner du snakker om. tror ikke umc's billedkvalitet er ligeså god.
PS. et tv bliver ikke bedre af at have led som lyskilde....
Af PeterD
Hvis Sony ikke har forbedret/udviklet deres W5500 skærm synderligt i efterfølgeren EX500, ville jeg smide pengene efter en plasmasærm, da det giver et mindre "hakkende" billede"/ Roligere (naturligt) billede og "flottere farvemætning" ved film etc.

Men det kommer an på hvad du skal bruge tvet til.

Billedkvalitet fra 2006-2007 og en masse ekstra lir..=UMC.
Billedkvalitet 2009-2010=Sony (Hvis du har Sony's PS3) og Panasonic.
Hejsa,

Fandt dette site i dag og læste om test af Samsung C6005. Interessant!

Jeg havde købt et UMC 40" LED 100 hz tv med Samsung panel, super slim & USB optagelse i ALDI for 4.995,- !

Jeg var himmelrykt glad.. ENDELIG et fladskærms tv med de nye specifikationer og interessante deltaljer til 5.000,- som jeg syntes var en magisk grænse.

Dog havde jeg 15 kritikpunkter og kørte en lang følgeton med først DK, så Tyskland, så Slovakiet og endte altså med at få mine penge tilbage, selv om de havde skiftet mainboard, opdateret firmware & udskiftet højttalerne.

Da det er mit første køb af fladskærmstv, syntes jeg at der var alt for meget "skidt", forstået på den måde.. laaangsomme menuer, dårligt billede, med granuleringsområder og syntes tingene hakkede, så det mere lignede 50 hz og jeg syntes at lyden var elendig.. ABSOLUT ingen bas og det virkede som om at fasen i ledningen til hvdtlf udtag var blevet omvendt, for lyden blev kun god i eksterne højttalere, hvis jeg byttede om på + og -. Og så optagelserne, de hakkede og var MEGA langsomme om at komme i gang. Og ofte fulgte lyden ikke billedet (godt nok). Nok til at være irriterende i hvertfald.

Summa summarum.. syntes at TV'et var ubrugeligt! Men såvel butikker, som importør, som producent havde aldrig hørt om alle disse kritikpunkter før.
Nu er jeg som sagt IKKE tv ekspert, specielt ikke fladskærms! Men jeg er dog teknisk minded og har skam nogle forventninger til et TV.. og specielt at nye TV og nye teknologier er BEDRE end mit gamle Mitsubishi billedrørs TV som jeg har været utroligt glad for og har leveret SUPER billeder og SUPER lyd igennem alle årene..

Så kommer vi til testen af et ægte Samsung her på sitet! For i dag så jeg tilfældigt denne test, da jeg ledte efter tilbud & informationer om et "ægte" Samsung 40" 100hz LED. Men så kunne jeg jo se at der findes jo et HAV af modeller (med samme spficikationer)! Og i Ramus test omremses flere fladskærms tv med nogle af de nævnte problemer jeg har oplevet.. granulering, responstid, hak i billederne, dårlig lyd osv.

Så egentlig spørgsmål..

1) Er det i virkeligheden HELT NORMALT at opleve alle disse kritikpunkter på et fladskærmstv? ..Er teknologien slet ikke eller langtfra moden til at levere samme kvalitet som gammeldags tv?
2) Har I selv testet UMC versionen af Samsung 40" LED 100hz full hd & optagefunktion?
3) Hvilket TV kan man bedst anbefale hvis det skal have de nævnte muligheder og det til med skal virke godt?
4) Hvad er det bedste køb for 5.000,- ?

For det ville da være utroligt interessant at se om det i virkeligheden VAR et super tilbud og i virkeligheden samme kvalitet som alt andet....

Tak for interessant test af Samsung 40" LED 100hz 6005. Der dog stadig har den fejl at der et sted står backlit og et andet sted lys fra edge.

PS: UMC BRUGER Samsung LED panel og Samsung kabinet. De bruger blot deres eget mainboard & software og højttalere. (Som så efter min mening er noget skidt)
Det havde også det der cloud problem der omtales her på sitet.
Og ja der er 30 dages fuld returret i Aldi, hvilket også var årsagen til at jeg overhovedet turde købe det. Det var dog lettere problematisk at få pengene tilbage, selv om de havde lovet mig tilbagebetalingsgaranti, også efter at det havde været til test/forbedringsreparation i Slovakiet.

PS2: Hvis det har interasse kan jeg godt skrive lidt mere om de 15 punkter, men det er en lang smøre.

PS3: Hører også meget gerne fra andre som måtte have erfaringer med UMC tv'et eller tilsvarende Samsung.

mvh.
Martin
Af looploop
Har søgt lidt for at finde et Samsung der kan det samme som UMC TV'et..
Og hvis dette tv er det eneste der matcher, så skræmmer prisen jo lidt, idet den er mere end dobbelt så høj!
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... xxxxxxxxxx
Nemlig 11.999,- i Elgiganten.
Det jeg søgte på var om det havde PVR og var 40" LED 100 hz (ligesom UMC tv'et havde)

Dette er i øvrigt den Flatpanels test jeg refererede til af Samsung 6005: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1273594013

Her Samsungs specifikationer af Elgiganten TV'et: http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... prd_detail

Og her link til UMC TV'et: http://www.umc-slovakia.sk/design/design-99/
Et ekstra link: http://www.umc-slovakia.sk/new/15/UMC%2 ... er%201.pdf
Af looploop
UMC specs:

40" Full HD EDGE LED TV
med integreret DVB-T/C tuner og indbygget USB optagefunktion

• Samsung panel
• Opløsning: Full HD 1920 x 1080 (svarende til Bluray opløsning)
• Synsvinkel ratio: 16:9
• Dynamisk kontrast: Mega kontrast
• Lysstyrke: 450 cd/m2
• EPG: Se programplan 1 uge frem i tiden og indstil, hvornår der skal optages programmer
til USB tilsluttet lagringsenhed
• DNLA: Overfør film, billeder og filer direkte over på TV via LAN netværksstik
(forudsætter tilstedeværelse af et trådet netværk med router/switch)
• Lydsystem: 2 x 8W + 15W subwoofer
• Tilslutninger:
- 3 x HDMI 1.3 Input
- RJ-45 netværksstik (Ethernet / DNLA)
- USB med understøttelse af PVR- optagelse
- C1 port for kort til betalings-TV-kanaler
3 års garanti og adgang til service/hotline.

Og dansk link: http://www.umc-slovakia.sk/da/design-3/design-99-3/
Af pekr
Jeg ville helt klart gå en stor bue uden om det TV. Jeg har hverken set eller hørt det. Men min erfaring siger mig også at den slags skærme bare ikke er gode nok. Det kan godt være at spec. lyder goder. Men det kan du bare ikke bruge til noget.

Mit råd er at du tjekker nogle af de andre gode januar tilbud, jeg har fået tilbudsmail flere steder på nettet, og der er altså nogle rigtige fine priser på alle de kendte mærker.
Af becker1337
Du kan få et sony bravia 40'' led til de penge her i januar (i el giganten).
Af Mysen
looploop skrev:Har søgt lidt for at finde et Samsung der kan det samme som UMC TV'et..
Og hvis dette tv er det eneste der matcher, så skræmmer prisen jo lidt, idet den er mere end dobbelt så høj!
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... xxxxxxxxxx
Nemlig 11.999,- i Elgiganten.
Det jeg søgte på var om det havde PVR og var 40" LED 100 hz (ligesom UMC tv'et havde)

Dette er i øvrigt den Flatpanels test jeg refererede til af Samsung 6005: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1273594013
Du må ikke gå efter specs. Aldrig. Bortset fra måske opløsning, farve, størrelse og features.

Det er rigtig at man skal op i de dyre modeller for at få PVR, men du kan jo altså få 40le755 til under 8000, så c6905 er altså ikke den nærmeste. Der er ikke lED, hvilket jo stort set kun betyder noget ifht. strømforbrug. 100hz er ikke som 100hz på CRT en nødvendighed. Desuden er der vist nok 200hz på le755, selv om det ikke betyder så meget.

Kort sagt: Pas nu på, at du ikke falder for de store bogstaver i en reklamer. Når du får et 5000 kroners tv med PVR og dlna, så er det højst sandsynlig noget bras uanset om der står 100 hz og led eller ej.
Af Yankee
Man kunne også gå i Hifiklubben og købe denne svend: http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... sma-tv.htm

Det giver dig to tommer mere og uden at have set UMC-skærmen i brug så tør jeg godt garantere at du får en helt anden lyd- og især billedkvalitet samt markant bedre byggekvalitet. Det tilmed i en fysisk forretning, der tilmed som regel leverer glimrende service - i hvert fald bedre end Aldi. Du skal godtnok også slippe 900 kr mere og du får ikke en helt så åleslank skærm som UMC'en, men til gengæld skal du ikke sidde og være bange for kvaliteten af dit nye TV :)
Af looploop
Tak for alle kommentarerne der allerede er løbet ind ;)

@yankee, ser interessant ud.. MED optagefunktion og 2 USB, ligesom UMC.
Der står så ikke noget om 100 hz og så er den noget tykkere.
Plasma er jo også en gammel teknologi, som vel er ved at være på tilbagetog?

Men bestemt! De gir den da en god test og prisen er rigtig. Jeg kan da i hvertfald tage et kig forbi HIFI klubben og kigge på den ;)

PS: Jeg bruger hovedsageligt TV'et til at se almindeligt TV, så det er det signal alle mine bedømmelser er gået og går ud fra. For alle de TV jeg har set ser jo fine ud i butikkerne når de kører deres demo-mode, som jo er super optimeret!
Men da jeg fik dem lokket til (noget modvilligt) at vise et TV-signal, så så de TV også dårlige ud, med granulerede områder.

Det der irriterede mig aller mest ved UMC TV'et, det var dog den mega langsomme fjernbetjening/menu!
Når man klikkede på tv-kanal op f.eks., så skete der ofte ikke noget, hvorfor man så klikkede flere gange, hvorefter den så efter et stykke tid så pludselig bladrede for mange kanaler op, og sådan kunne man blive ved med alle knapper.