Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pkholse
Hej alle

Først, jeg håber alle er kommet godt ind i det nye år! :)

Jeg står og skal til at investere et nyt tv, da jeg gerne vil have opgraderet mit 32" Samsung LED UE32B6050 til en 40-42" skærm. Jeg tænkte, at januarudsalget her ville være en oplagt mulighed og har derfor fundet følgende to LED skærme i udsalgsaviserne.

Sony 40EX710 - Bilka til 5899 kr.
LG 42LE530N - Føtex til 5999 kr.

De har nærmest identiske specifikationer(Full HD, 100 Hz, Edge LED, 4 HDMI), bortset fra at Sony'et har adgang til internettet, hvilket jeg dog ikke lægger så meget vægt på, da jeg har et mediacenter koblet til fjernsynet. Prisforskellen er ubetydelig for mit vedkommende, blot oplyst hvis det var i læserens interesse.

Nu er min dilemma jo så bare, hvilket tv jeg skal vælge.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig med lidt erfaringsmæssige begrundelser, i forbindelse med mærke eller specifikke model :)

På forhånd tak
Patrick
Af Makaus
Hvis du allerede har besluttet dig, synes jeg du skal tage ud og se dem "live", bede om remoten og lege lidt med begge tv. Jeg tror du bliver meget klogere på den måde.

PS. LG'en vandt EISA-pris: European Best Value LCD-TV 2010-2011
Af pkholse
Ja, jeg tror bare ikke at de har udstillet den i butikken, da de kun får få hjem. Men det var faktisk især remoten til LG fjernsynet jeg var noget spændt på at finde ud af, hvordan ser ud. Jeg kender Sonyen nemlig.
Jeg har dog tænkt mig at anskaffe en Logitech Harmony One til at styre det hele, så dette betyder måske ikke så meget :)

Jeg kan se at du selv har LG, er det pga kvalitet eller pris ? Og hvordan ville du have valgt i tilfældet mellem Sony og LG ?
Kunne jeg evt få dig til at tage et billede af din LG remote - kunne godt tænke mig at få en ide om hvordan den ser ud ;)
Af Makaus
Jeg valgte mit pga prisen, jeg søgte et lidt større tv, til meget billige penge. Men hvor billedet stadig måtte være godt, ikke high-end, men godt. Som i tæt på Panasonic x10/20 godt.

Min fjernbetjening er denne: [img]http://www.electrohogar.net/tienda/imag ... 914202.jpg[/img]

Jeg ville vælge LG'et, udelukkende ud fra det at den har vundet denne nydelige pris, og Sony'et bare er et ex500 med LED(næsten).

Men efter alt det jeg har læst om EDGE-LED, ville jeg undgå det, indtil jeg har set det "live" med mine egne testbilleder, f.eks. hvis et lille stykke skal lyses op, bliver et stort stykke lyst op, rundt om det lille stykke.
Af Mysen
Makaus skrev:Men efter alt det jeg har læst om EDGE-LED, ville jeg undgå det, indtil jeg har set det "live" med mine egne testbilleder, f.eks. hvis et lille stykke skal lyses op, bliver et stort stykke lyst op, rundt om det lille stykke.
Tror du tænker på dynamisk kontrast, der dog ikke har så meget at gøre med at det er edge-LED. Det er et større problem med ujævnt lys. Især i siderne på et edge LED, selv om det nu ikke er en selvfølge, at der er ujævnt lys, blot fordi dioderne sidder i kanten.

LE530n er iøvrigt også et LED ;)
Af pkholse
Mysen skrev:
Makaus skrev:Men efter alt det jeg har læst om EDGE-LED, ville jeg undgå det, indtil jeg har set det "live" med mine egne testbilleder, f.eks. hvis et lille stykke skal lyses op, bliver et stort stykke lyst op, rundt om det lille stykke.
Tror du tænker på dynamisk kontrast, der dog ikke har så meget at gøre med at det er edge-LED. Det er et større problem med ujævnt lys. Især i siderne på et edge LED, selv om det nu ikke er en selvfølge, at der er ujævnt lys, blot fordi dioderne sidder i kanten.

Siger du at LE530N er et backlight-LED tv ? Det er jo meget bedre end edge-led :)
Af Makaus
Mysen skrev:

Nej, dynamisk kontrast er noget helt andet. Og har bestemt ikke noget med lysende felter der ikke skal være der.

Og som han skriver i starten, så er LE530n et LED tv, det er jeg skam godt klar over.