Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tovix
Hej Flatpanels brugere.

Først og fremmest er jeg ingen ørn til dette TV univers, men har læst en hel del på forummet i løbet af de sidste 6-8 måneder. Jeg har længe ville skifte mit CRT 20" Prosonic TV ud med en fladskærm, og nu må det snart være tid, ellers bliver det jo aldrig, og hvornår mon OLED er i 40" til en overkommelig pris? :D

Jeg har det klare indtryk, at hovedparten af jer sværger til plasma teknologien. Denne tiltaler mig ikke lige så meget som LED skærmene, tror det er på grund af designet og tykkelsen.

Jeg vil bruge TV'et i prioriteret rækkefølge til:
1. Almindelig TV-kiggeri, har YouSee fuldpakke.
2. DVD/Bluray afspillet af en PS3.
3. Streaming af film/foto via en PC
4. Spil på PS3, evt i 3D

Jeg er kommet frem til at følgende bør være opfyldt:
Størrelsen 40" (Begrundet: Sidder pt. ca. 2,5m fra den væg hvor det skal hænge, og regner ikke med at få meget mere plads de næste par år, og dermed længere til TV'et, da jeg er studerende)
LED teknologien
Design er jo en smagssag, men jeg er på udkig efter et minimalistisk design, lidt ala det Pioneer havde på deres TV.
Lydmæssigt forventer jeg ingen mirakler, og er nok også nødsaget til at købe eksterne højtalere, næste gang økonomien tillader det. Men derfor må de indbyggede jo godt være fornuftige.

Når men nu til humlen bag mit indlæg: Nu begynder det at vælte ind med tilbudskataloger, hvor forhandlerne skal af med deres 2010 modeller, så nu kunne der være noget at spare på et fornuftigt TV. Jeg har lige siden Samsung kom med deres c7705 været overbevist om at det var sådan et, jeg skulle investere i primært på grund af designet. Nu her den anden dag kom så en reklame fra Sony Center ind af døren - der røg min ide om Samsung på jorden. Umiddelbart gode tilbud: et 40HX800 til 8000 kr. Jeg har læst testen her på sitet, og synes egentligt at det lød fornuftigt. Idag har jeg så været i Sony Center for at se på dyret. Det var ikke umiddelbart så flot, som på billederne. Bryder mig ikke om den bøstede aluminiumsliste der er sat på i bunden af TV'et. Ved siden af hængte et 40NX710, og nøj for et lækket design (i hvert fald efter min smag) pris 10000kr. Snakkede lidt frem og tilbage med en medarbejder og fik demonstreret lidt 3D (jeg følte mig overraskende nok overbevist :o har ellers været lidt skeptisk, hvad 3D angår). Jeg er solgt til 40NX710, i hvert fald af de to Sony modeller.

Så lige nu går mine overvejelser på om det skal være (nu har jeg bare sat links ind til Hifiklubben det var det hurtigtst):

Samsung UE40c7705: Pris 10000 (lækker fjernbetjening, mulighed for PVR, 200Hz)
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... led-tv.htm

Sony KDL-40NX710: Pris 10000, der er fratrukket 3000kr rabat hos Sony Center (Fjernbetjening kan anvendes til min PS3, ingen PVR, 100Hz)
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... led-tv.htm

Efter min tur i byen er jeg ret tændt på ideen om at Sony'en skal blive det næste. Jeg synes, at designet faldet ud til Sonys fordel. Det kunne være lækkert med den PVR, men ved ikke om jeg overhoved får brug for den, nu har jeg kørt de sidste mange år uden at kunne optage?

Men kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen der har erfaringen med skærmene, gerne begge to og fordele/ulemper. Gør den forskel i Hz nogen forskel, synes jeg har læst at mange slår de 200Hz fra? Hvilket vil jeg blive gladest for?

Jeg har læst at nogle fjernsyn bliver sorte et par sekunder et par gange under afspilning af eksempelvis Bluray, er dette et generelt problem? I min verden er det på ingen måde acceptabelt.

Jeg er selvfølgelig åben for tips, trick og andre brugbare oplysninger og inputs

Tak fordi du har læst mit indlæg, og på forhånd tak for eventuelle svar og undskyld eventuelle stave/slåfejl!
Af Mysen
Hej og velkommen til. Og tak fordi du har været så omhyggelig til at skrive dit første indlæg.

Begge dine bud er udmærkede. Jeg synes dog 40" er i underkanten med 2,5 meter til skærmen. Du ville sagtens kunne få glæde af et større tv. Desuden synes jeg lige, du bør få lidt peptalk mht. panelteknologi for du synes ramt af nogle fordomme. Det skal lige siges, at hvis du er vant til CRT er der en nemmere overgang til Plasma, da dette billede ofte betegnes som "blødt" - lidt ligesom de gamle CRT'er.

NX710 - Flot men MEGET dyrt. Du betaler rigtig meget for designet og for 3D teknologien. Du kan spare godt et par tusinde ved at vælge NX700 uden 3D istedet.

UE40c7705 - Flot og helt tyndt. God dlna og 3D. Billedkvaliteten er ok og af de to nævnte fjernsyn ville jeg vælge dette. Jeg overvejede det selv meget for nogle måneder siden, men blev lidt klogere inden jeg købte det.

Mht designet på Plasma, så bør du gå ind i en butik eller to og kigge lidt på dem. LCD og Plasma ligner altså hinanden, og der findet Plasma'er der er lige så tynde som NX710. Jeg ville købe 50PK760n eller 50pk950n, hvis mit budget var under 10.000 og design var et fokuspunkt. De er meget tynde og med vinklede kabler kan de komme temmelig tæt ind til væggen. Desuden er de meget minimalistiske og har en helt tynd ramme. Var mit budget på 11000 ville jeg snuppe PS50C7705.

Jeg forstår godt LED tiltaler dig. Det gjorde det også for mig, da min far købte sidste års UE46b7000, for nøj, hvor så det fint ud, når det hang der helt ind til væggen. Men idag så jeg tv hos ham for første gang siden jeg selv fik et nyt tv i august, og hold op, hvor var der mange fejl på i form af smarte ord som pixeleringer, clouding og posterization. Det er ikke forkert at vælge LED, men du skal bare være klar over at du kan få en meget federe oplevelse med et 10" større Plasma til 1500-2500 mindre. Og ja, så er det selvfølgelig lige 1 cm tykkere end UE40C7705 ;)
Af calletv
Jeg synes det er ærgeligt at folk bliver ved med at skrive at NX700 og NX710 er identiske udover 3D.

NX710 nyheder:
Har fået Motionflow PRO, hvilket tilføre backlight blinking.
Dynamisk EDGE LED, der tilfører lokalt reguleret baggrundsbelysning.
Panelet er et helt andet end NX700
Designet er væsentligt forbedret med tyndere kant ala LG og en tykkelse der er mindsket fra 7 cm på NX700 til 3 cm på NX710.

I min bog er NX710 et helt andet og bedre TV end NX700.

Jeg ville vælge NX710, fordi den giver et godt billede pakket ind i et helt sublimt design. Ville dog vente til det falder yderligere i pris, da det er relativt nyt i markedet.
Af Mysen
Jeg æder mine ord igen så, det beklager jeg. Jeg havde fanget den tyndere ramme, og er godt klar over, at det kræver et andet panel for at vise 3D. Dette er dog ikke ensbetydende med at billedet bliver bedre, hvilket dog er tilfældet med VT20 og GT20 ifht deres søskende uden T.

Jeg havde ikke set, at NX710 har scanning backlights, men ved heller ikke helt, hvor godt det fungerer i praksis, når tv'et kun er på 100 hz. Bruger den så slet ikke interpolation men kun den blinkende sort?
Dynamisk edge led har jeg ikke rigtigt et godt øje til, da jeg tror at dioderne skal bag skærmen for at teknologien skal gøre en forskel.

Men det er et andet tv, og det fortjener ikke en direkte sammenligning. Jeg ville dog stadig vælge C7705, - det er ikke ændret.
Af kennel
Hej Tovix.
Jeg har selv en C7705 (dog 46") Er MEGET tilfreds med billedet, og vil helt sikkert vælge Samsung igen når vi skal have et 50" sat op i vores kommende 70 m2 soveværelse om et års tid.
Sony kender jeg ikke noget til, så her vil jeg ikke kommentere

mvh
Lars
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mysen skrev: Jeg havde ikke set, at NX710 har scanning backlights, men ved heller ikke helt, hvor godt det fungerer i praksis, når tv'et kun er på 100 hz. Bruger den så slet ikke interpolation men kun den blinkende sort?
Dynamisk edge led har jeg ikke rigtigt et godt øje til, da jeg tror at dioderne skal bag skærmen for at teknologien skal gøre en forskel.
Jo, den bruger også interpolation, men du tænker nok på vores artikel om "Hz", hvor vi nævner at nogen producenter slår tallene sammen for interpolation og scanning backlight. Det gør Sony ikke, så de 100 Hz dækker både over Motion Flow på 100 Hz og scanning backlight på 100 Hz. I dette tilfælde er 100+100 stadig kun 100 (som det burde være i denne terminologi :) ).
Af Mysen
Tak for den udredning... Thumbs up til Sony for ikke at få det til at lyde bedre, end det er.
Af Tovix
Hej, tak for svarene.

Ja, jeg lider som Mysen nævner nok fordomsfuldhed for plasmateknologien. Tror det hænger sammen med at rigtig mange snakker om støj, slør og andre ting på deres plasma. Støj vil jeg ikke kunne acceptere, hvis jeg TV'et på mute eller ved lav volume. Og så vil jeg have svært ved at transportere et plasma TV i den størrelse, hvis det er rigtigt at det ikke må lægges ned.

Men vil da tage en tur mere for at kigge på lidt plasma i butikkerne.

Med hensyn til at betale for design gør det ikke så meget, er også hoppet på Iphone4 af samme grund. Men er Sony'en så meget ringere end Samsung UE-c7705 med hensyn til billede og funktioner, at man hellere vil have vil vælge Samsung? Jeg synes foreksempel at indbygget trådløst netværk i NX710 lyder lækkert, det skal jo tilkøbes UE-c7705.

Jeg har ikke plads til en 50", og synes måske også det bliver lidt voldsomt. Under mit besøg i Sony Center fik jeg nogle ark papir, der har størrelsen som en 40" og en 46". Jeg har lige nu den for 46" hængende på min væg, og der er ikke plads til meget mere, hvis der skal være lidt luft omkring. Det er jo næsten som at være i biografen med den størrelse. Men jeg nu ikke helt afskrækket af den størrelse. Kunne godt være 46" var en mulighed, den er faktisk kun 10cm bredere end 40".

@Mysen: Tak for ideerne ved LG, jeg bryder mig på ingen måde om fjernbetjeningen. Desværre betyder sådan noget en del for mig :/

@calletv: Hvor lang tid plejer der at gå? Lige nu kan jeg få det for 10000kr, hvor normalprisen er 13000kr.

@Kennel: Er det som plasma eller LED?

@Yakken: Vil man få noget fornuftigt ud af de 200Hz på UE-c7705 kontra de 100Hz på NX710. Jeg er ikke helt sikker på dette. Jeg har læst flere der har fået bedre oplevelser ved at slå de 200Hz fra.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét man bør satse på er scanning backlight og ikke dét at der er X Hz. Sonys motionsystem er dog langt bedre end Samsungs, så hvis man endelig VIL have det slået til, så er Sony et bedre valg. Samsungs modeller har typisk også scanning backlight, men de reklamerer bare ikke med det.

Læs evt. vores artikel om frekvenssystemerne på forsiden under vores fokusartikler.
Brugeravatar
Af MigSelv
Endnu en ting der kan tale for Sony, 5 års fuld garanti, ved køb i et Sony Center.
Ved brug af PS3, skal der tages forbehold ved plasma teknologi. Ved denne teknologi, er faren for burn in stor.
Af Tovix
@yakken: Har lige læst artiklen igen, tror jeg forstod den bedre denne gang. Konklusion man kan ikke bruge tal-specs på TV'et til noget uforbeholdent. Er det ikke lidt at skyde sig selv i foden at Samsung ikke reklamerer med det Scanning Backlight?

@MigSelv: Jeg spiller meget lidt PS3, så tror ikke det er aktuelt med burn-in. Har du tilfældigvis noget sted, hvor jeg kan læse om den fulde garanti? Har søg på nettet, men kan ikke finde noget konkret, hvad den dækker over?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tovix skrev:Er det ikke lidt at skyde sig selv i foden at Samsung ikke reklamerer med det Scanning Backlight?
Jo, det er måske ikke så smart rent marketingsmæssigt, men Philips bruger samme taktik på deres mellem-modeller for at kunne bruge termet "scanning backlight" som en ekslusiv parameter på deres topmodeller. Alle TV med deres "clear LCD 200 Hz" har scanning backlight, selvom det ikke står i specifikationerne.
Af Tovix
Hej igen...

Nu har jeg være en tur ud at kigge på plasma tv for også at give det en chance. Har været i Sony, for at konstatere, at de ikke laver plasma. Derefter i Panasonic Center for at kigge lidt der, jeg var ikke sønderligt overvældet af billedet, for slet ikke at tale om designet - puha det er ikke lige min smag. Sælgeren fik heller ikke overbevist mig. Derefter tog jeg til Hifiklubben, hvor jeg kunne se både Sony NX710 og Samsung PSc7705 og UEc7705 ved siden af hinanden. Efter at have kigget på deres billede er jeg blevet enig med mig selv om, at jeg bedre kan lide billedet på LED udgaverne, så det bliver højst sandsynligt sådan et. Kunne det tænkes at jeg bedre kan lide LED billedet, fordi jeg er vandt til at side ved en LCD computerskærm og gør det i mange timer?

Når man kiggede på NX710 og UEc7705, syntes det at Sony'en havde en klart bedre sort, hvor Samsung var noget mere grå i det.

1)NX710 har en glas-lignende plade foran skærmen, lidt ala den plasma skærme har, vil det give anledning til store gener? Lige pt. har jeg et meget mørkt værelse, men min bror skal muligvis have samme TV, som jeg vælger, og han har en sydvendt stue med store vinduer.

2)Angående dlna kan jeg se at NX710 ikke kan afspille .mkv filer, er der nogen måde at få TV'et til at kunne det? Dette kan c7705 som standard. Og var nogen erfaring med at streame .RAW fotos til skærme?

3)Jeg har fundet ud af at NX710 skal have en 3D-sender stående ved siden af (ødelægger lidt det pæne fjernsyn), hvor c7705 har det indbygget. Men hvilken af de to er bedst til 3D?

4)Jeg er kommet lidt i vildrede omkring størrelse, jeg har maksimal plads til en 46", men bliver det for voldsomt på 2,5-3m, så jeg bare skal holde mig til 40" ? Jeg ved, at de fleste siger "stor er godt, større er bedre"
Af Mysen
Tovix skrev:Efter at have kigget på deres billede er jeg blevet enig med mig selv om, at jeg bedre kan lide billedet på LED udgaverne, så det bliver højst sandsynligt sådan et. Kunne det tænkes at jeg bedre kan lide LED billedet, fordi jeg er vandt til at side ved en LCD computerskærm og gør det i mange timer?
Det er ENTEN fordi du bedre kan lide et LCD billede. Det kan sagtens ske, at det er sandt. Det er dog mere sandsynligt, at det er fordi billedet i en butik aldrig er det samme som det, man tager hjem i stuen. Desuden har du nok været helt tæt på skærmen, og ikke i de 2,5 - 3 meters afstand, som du kommer til at sidde fra skærmen derhjemme. Af de 3 er PSxxc7705 bedst, men det kan man altså ikke se i en butik. Desuden er der en udmærket sort på uexxc7705, og igen er det butikkens signal, der snyder.
Tovix skrev:2)Angående dlna kan jeg se at NX710 ikke kan afspille .mkv filer, er der nogen måde at få TV'et til at kunne det? Dette kan c7705 som standard. Og var nogen erfaring med at streame .RAW fotos til skærme?
Du kan købe en ekstern boks, der kan klare det for dig f.eks WDTV live. Eller du kan lave alle dine MKV filer om...
Tovix skrev:3)Jeg har fundet ud af at NX710 skal have en 3D-sender stående ved siden af (ødelægger lidt det pæne fjernsyn), hvor c7705 har det indbygget. Men hvilken af de to er bedst til 3D?
Du kan måske gemme senderen, når du ikke skal se 3D..? Der er nok ikke nogen af dem, der er særligt gode, men Samsungs er i hvert fald ikke rost i testen af C8705 herinde.
Tovix skrev:4)Jeg er kommet lidt i vildrede omkring størrelse, jeg har maksimal plads til en 46", men bliver det for voldsomt på 2,5-3m, så jeg bare skal holde mig til 40" ? Jeg ved, at de fleste siger "stor er godt, større er bedre"
46" er ikke for voldsomt. Det er en meget passende størrelse, og man vænner sig hurtigt til de ekstra tommer. 50" er endda også fint. 40" er efter min mening for lidt.

NX710 vil fungere hjemme hos dig, men den blanke overflade vil være et problem hos din bror. Reflektioner er den nemmeste måde at ødelægge billedet på, og den er ikke ligefrem rost for at klare sollys godt.