Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg skal hjælpe min mormor med at købe et nyt fjernsyn.

Det skal være enten 32" eller 37" - lige nu ser det nok mest ud til, det skal være 37". Jeg er personligt mest til plasma, men kan da godt overtales til LCD, hvis det er... Prisen er officielt "ligegyldig" - men mon ikke 5000 kr. reelt er smertegrænsen?

Efter at have kigget på købsanbefalingerne her på siden, er Panasonic X20 ind til videre favoritten, omend det i den nye test fra Tænk det ikke ligefrem får overvældende positiv kritik. Meeen jeg kan se her på siden, at man skal tage Tænks resultater med et gran salt...

Anyway, er der nogen, der har bemærkninger til X20 eller bare forslag til andre fjernsyn i 32"- eller 37"-klassen??

EDIT: Jeg har selv Panasonic G20, som jeg er meget tilfreds med. Jeg går ud fra, X20 lige er et skridt eller to ned i kvalitet?
Og er 720p til at holde ud at se på på en 37"-skærm?
Af Mysen
X20 er et fint valg. Det største minus er det blanke panel. Har hun meget sol ind i stuen, er der bedre valg, men ellers er det et fint tv. Der er ikke den samme billedkvalitet som G20, som du selv nævner er opløsningen mindre, og der er flere reflektioner.

720p vs 1080p på et 37" betyder at man skal temmelig tæt på for at se forskel. Vel nok 1,5 meters afstand max.

Hvis der er meget sol i stuen, er Sony 37EX500 et andet bud.
Af DerMeister
Takker for svaret.

Der er nok en del sol i stuen, så det kan være, det skal være 37EX500 i stedet for - bare ærgerligt, den koster en tusse mere. Men vi må nok under alle omstændigheder ned i en forretning og se hvordan de ser ud (ved godt, man ikke kan se sollyset i forretningen).

Hvis det nu skulle være en 32", så synes jeg, Sharp 32LE320 ser ud til at være det bedste bud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kunne også se på Philips 5405H.
Af PeterD
Du skal ikke se på TÆNK's test. De er ofte mere vildledende end vejledende!!.

Jeg vil som dig også vælge X20 til bedste, hvis hun kan placere det så der ikke kommer direkte sol på skærmen. Dels pga sortniveauet og det naturlige billede, hvor jeg personligt syntes at Sonys EX500 LCD billede bliver lidt for "teater-agtigt"/ lidt unaturligt. Tilgengæld virker Sony's billed mere skarpt ved ikke-HDkanaler.

Kender ikke nok til Sharp's teknologi og produkter (udover at de har sponsoreret en mindre klub i Manchester i 90'erne) at jeg ville turde købe dette mærke.

Uden at foretrække Elgiganten, vil jeg blot tilføje at de har 14 dags returret OGSÅ hvis tvet er taget i brug hvis bedste er utilfreds....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sharp leverer ganske udmærkede produkter, der rent billedmæssigt ligger i den bedre ende. I hvert fald når vi snakker om deres mid/high-end modeller. Vi har dog haft deres 320'er inde til test:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1281684364

Philips'en jeg anbefalede er ca. magen til den her (uden LED belysning):
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1279023009

I dette prisleje, skal man dog passe på med at forvente alverden.
Af DerMeister
Mange tak for alle svarene!

Efter at have talt med mormor, er betingelserne nu, at det skal være 32" OG det skal købes i en fysisk butik.

yakken, jeg kan se, Elgiganten har 5405H og 5605H, og de koster så godt som det samme. 5605H er med LED, og 5405H er uden. Jeg ville umiddelbart tro, at det var bedst med LED - har jeg ret? Og ved du/nogen, om der er andre forskelle på de to fjernsyn, for jeg kan ikke se nogen?

Jeg har læst jeres tests af 5605H og LE320, og jeg synes, det ser ud som om LE320 klarer sig en anelse bedre.

Og forresten, så skal skærmen stå lige ved siden af et par rimelig store vinduer, så det skal nok kunne klare en del lys.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis der ikke er prisforskel på den med LED og den uden, så tag blot den med.