Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg sidder lige her i juledagene, og tænker på den næste gave jeg vil give mig selv... :D Min gamle 24" skærm er ved at være lidt træt. Som flere andre her, så arbejde jeg med IT (udvikling), og bruger min skærm meget -- så jeg vil gerne bruge lidt penge på et nyt skærm-setup.

Ud fra et gyldent kompromis imellem pris og ydelse, hvad er så det "bedste" setup til gode kontor skærme i 2011? Fri debat, hvad synes du?

Alle de billigere skærme er på vej mod 16:9, f.eks. 23" i 1080p opløsning, hvilket er ufedt til arbejdsbrug IMHO. Jeg vil hellere have flere pixels i det vertikale plan, som 16:10 24" 1920 x 1200 skærmene har det.

4:3 skærmene var ideelle til at rotere 90 grader, og f.eks have 1200 x 1600 pixels. Men 4:3 segmentet er helt dødt.

En 16:9 skærm roteret 90 grader (f.eks. 23" roteret til 1080 x 1920 pixels) virker ufed på mig? Er den ikke for høj ifht bredden til arbejds-brug?

Så er dual-monitor setups overhovedet attraktive nu med de meget brede 16:9 formater -- eller er det bedste simpelthen at at betale prisen for et 27" eller 30" single-monitor setup?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Personligt synes jeg bedre om et multi-skærms setup end én stor skærm. Det giver simpelthen et bedre overblik for mig, at man har en klart defineret grænse mellem de to skærme. På den måde kan man placere noget på den ene skærm, mens man arbejder aktivt på den anden. Det er selvfølgelig også muligt på 1 stor skærm med høj opløsning, men jeg synes alligevel, at man ofte kommer til at sidde og minimere og maksimere forskellige programmer for at få overblikket.

Derfor er min anbefaling også at finde to skærme - og ja, som du selv er inde på, helst i 16:10 format.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes også helt klart at 2 skærme giver en bedre arbejdsrytme. Typisk så maksimerer man jo sit billede og hvis du også skal have din mail på samme skærm, så skal du sidde og fifle med at få den passet ind, justere vinduesstørrelser osv.

Med 2 skærme, så smider du bare dine lav-prioritetsprogrammer over på skærm nr. 2 og maksimerer dét du arbejder med på skærm nr. 1. Jeg vil ikke undvære skærm nr. 2 på nogen måde.

Det eneste der kan være lidt irriterende - for mit vedkommende - er hvis man bruger en digitizer. For at få den til at opføre sig korrekt, så skal den mappes kun at køre på skærm nr. 1, hvilket betyder at man skal have fat i musen for at nå programmer på skærm nr. 2. Måske ikke specielt relevant for alle, men alligevel værd at nævne.
Af Morty
Tak for de gode tips! :)

Hmnn, jeg synes det er svært at konkretisere hvad jeg så skal købe. Hvis jeg gik efter et dual-monitor setup, så ville jeg helst holde det omkring 6.500kr, og absolut under 7.500 kr incl moms. Jeg har læst reviews fra købs-guiden, men det budget bliver hurtigt sprængt... Hvad tænker I andre om dette:

24" hovedskærm i 16:10:
  • Som udgangspunkt HP ZR24W.
  • Måske Dell U2410, primært hvis Dell sætter den på tilbud igen.
23" sekundær skærm i 16:9:
  • Samsung P2470 (til ~1800 kr)
  • eller NEC EA231WMi (~2700 kr, somme tider på tilbud).
Jeg er lidt tilbageholdende over for HP ZR24W. Dens forgænger (HP LP2475w) havde en lidt u-skarp tekst-gengivelse, pga. et rødligt slør på 'kanter'. Jeg bruger mest skærmen til tekst (programmering), og kun en gang i mellem roder jeg med billedredigering (Adobe Lightroom på feriebilleder mm).

Aller helst ville jeg have to 24" eller 27" skærme i 16:10 med skarp tekst, og anstændig farvegengivelse, og gerne i ens design. Er 2 stks HP ZR24W det eneste bud der kommer tæt på dette? Eller to stks NEC EA231WMi , hvis jeg accepterer 16:9 formatet?