Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrikhp
Hej

Jeg orker ikke at se mere på mit gamle CRT-tv så nu skal det skiftes ud... PT vil jeg dog ikke lægge de helt store penge i et tv så derfor er prisniveauet sat til 5-6000 kr. (hellere 5000 end 6000 O-O ).

Vi ser primært film og musikdvd'er på vores TV, men af og til også alm. "familien danmark programmer". Herudover forventer jeg at anskaffe mig diverse HD-dyre/naturkanaler såsom national geographic og discovery.

Tv'et skal stå på vores 1.sal men der er ingen generende lys idet vi anvender mørklægningsgardiner såfremt lyset er et problem.

Tv'et skal være et LCD eller LED da jeg personligt syntes bedst om farverne på disse (jeg ved godt der udbryder religionskrig, men det er nu en gang et valg der ligger fast så der skal ekstremt meget til at overtale mig :) )

Efter en hurtig tur i bilka, på wupti.dk og i en SONY-butik er jeg foreløbigt faldet over følgende tv:

Sony KDL-42EX500
Samsung UE40C5105
Phillips 47PFL8404H (set til 6000 kr - det er vel en fejl?)

Er der nogen af disse der kan anbefales (har læst testen herinde af Sony'en, men har i andre tråde læst negative ting) og er der nogen af dem der IKKE kan anbefales til vores brug.

Er der evt nogen der har et bedre alternativ til prisen?

På forhånd tak.

mvh Henrik
Af lennon
Der udbryder forhåbentlig ingen religionskrig . Men du får ubetinget det synligst bedste/mest korrekte billede til nævnte behov - ved at vælge plasma i prisklassen .
Af henrikhp
Når jeg umiddelbart sammenligner plasma og lcd syntes jeg at billedet på lcd er mest behageligt at kigge på.

Jeg ved godt det har meget at sige med lysforhold, indstilling af tv samt signal til tv'et, men alligevel... Jeg er langt fra ekspert på området (nok også derfor jeg spørger herinde ;) ), og jeg vil gerne lytte til folks alternativer. Men jeg vil gerne at folk foreslår et specifikt tv hvis det er muligt, ligesom jeg meget gerne vil have en favorit inden for LCD som jeg så kan holde op med favoritten for plasma....
Af Falster
Jeg tror både Philipsprisen er forkert og at størrelsen på EX500 skal være 40''.

Angående Philips får du mange tommer for pengene med 42PFL5405 (et godt stykke under 5.000 kr., bør du kunne finde den til).
Af lennon
Mange af os nørder herinde jagter det perfekte billede - uanset teknologi . Du tager så udgangspunkt i en teknologi som ikke just performer godt i nævnte prisklasse . Hvis man skal rådgive dig er det vigtigt at vide hvilken type af forkert billede du foretrækker

Læs eventuelt : http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1225350000
Af henrikhp
@lennon

Super link... Tror min fejl ligger i forkert indstilling af "skarphed", "overboostede farver" og "for høj gamma". Alle delene får farverne til at fremstå tydeligere ligesom billedet ser mere skarpt ud (for den utrænede = mig) 8)

Ingen af delene er selvfølgelig ønskeligt og jeg vil derfor revurdere min opfattelseaf plasma og bede om forslag til et godt plasma-tv i størrelsen omkring 42 tommer.

mvh Henrik
Af plasmaoskar
henrikhp skrev:@lennon

Super link... Tror min fejl ligger i forkert indstilling af "skarphed", "overboostede farver" og "for høj gamma". Alle delene får farverne til at fremstå tydeligere ligesom billedet ser mere skarpt ud (for den utrænede = mig) 8)

Ingen af delene er selvfølgelig ønskeligt og jeg vil derfor revurdere min opfattelseaf plasma og bede om forslag til et godt plasma-tv i størrelsen omkring 42 tommer.

mvh Henrik
prøv evt. http://www.jaman.dk/product.asp?product=854
Af PeterD
Nu er der mange gode tv men 3 mærker har leveret gode skærme med plasmateknologien som giver bedre farvemætning og dybere sort fremfor LCDskærme. Det er Pioneer, Samsung og Panasonic.

Pioneer er desværre stoppet med at lave plasmaskærme (finanskrise?/ manglende omsætning pga højt prissatte skærme?) og så er der Samsung og Panasonic tilbage..

Samsung kan du finde hos mange forhandlere og er en fin fin frem for alt TYND skærm, men om billed og farvekvaliteten er ligeså god som en plasmaskærm ved bluray er jeg ikke helt sikker på....

Et godt tv er 42" Panasonic X20, pas på ikke navnet c2, til omkring de 4000 kr. hos Elgiganten, men pas på de vil hellere sælge dig et Samsung pga. avancen... eller et 42" Panasonic S20e hos Fona til 5000 kr.
I Expert koster et 42" Panasonic X20 5500kr.

De fleste fabrikanter præsenterer nye modeller februar/marts, så hvis du venter lander de nye modeller snart. Tror dog ikke billedkvaliteten er bedre end den du får på en x20'er idag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke sket alverden på billedfronten på Panas low-end serie de sidste par år. Det er typisk blot et par ændrede features, som er skubbet ned fra de større modeller, som man får ekstra ved et generationsskifte.
Af henrikhp
Nu er jeg alligevel blevet overbevist om at I er klogere end mig :)

Det vil sige at eks. TX-P42G20E er fornuftigt at investere i?

Jeg vil meget gerne have nogle alternativer for at kunne lave en sammenligning. Herunder MEGET gerne det "bedste" LCD-tv således jeg kan blive endeligt overbevist... ;)

Mht indstilling af tv'et... Er der nogen herinde der kan klare det for et par kasser øl eller lignende når jeg kommer så langt (bor i Erritsø ved Fredericia)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis valget falder på en af de skærme vi har haft over knæet, så er der en guide til indstillingerne i anmeldelsen. Det gælder eks. for G20.

På LCD-fronten, så kunne et (dårligere) alternativ være Sharp LE820, som er på tilbud for tiden (den er erstattet af 824, så der sælges ud). Til prisen får du dog ikke noget som kan hamle op med G20 i LCD-lejren, så hvis billedet skal matche, så skal du smide flere penge i puljen.
Af Mysen
Et andet LCD alternativ er le40c755. Den koster dog knap 1500 mere end G20 og er ikke bedre, men har dog en del features. Sammen med Sharp'en er det nok et af de bedste LCD'er i denne prisklasse.

Du kan læse test på avforums.com

http://www.avforums.com/review/Samsung- ... eview.html
Af henrikhp
1000 tak for hjælpen... Lækkert at selv dumme mennesker kan få hjælp ;;)

Jeg kunne ikke vente længere og endte med at købe G20 i en 42 tommer og indtil videre er jeg ikke skuffet (har dog kun set 10 min. af gladiator med meget små øjne :) )

Men i dag skal den have gas for kuk-kassen...

Godt nytår til alle herinde..
Af becker1337
henrikhp skrev:1000 tak for hjælpen... Lækkert at selv dumme mennesker kan få hjælp ;;)

Jeg kunne ikke vente længere og endte med at købe G20 i en 42 tommer og indtil videre er jeg ikke skuffet (har dog kun set 10 min. af gladiator med meget små øjne :) )

Men i dag skal den have gas for kuk-kassen...

Godt nytår til alle herinde..
Jeg endte selv med samme skærm og modtager den fredag - nøj, hvor er jeg ulidelig at være sammen med for tiden, fordi jeg ikke kan snakke om andet ;)!