Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kbo
Er der stadig hold i at samsung smider paneler af svingende kvalitet i deres lcd tv's? Hvordan sikre man sig så at man køber det et tv med det bedste panel? Hvor ser man panelkoden?
Af lrev 1-2
kbo skrev:Er der stadig hold i at samsung smider paneler af svingende kvalitet i deres lcd tv's? Hvordan sikre man sig så at man køber det et tv med det bedste panel? Hvor ser man panelkoden?
Hej.
Hvor i alverden har du hørt dette henne?

lrev
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der har tidligere været modeller, hvor panelversionen har varieret, så man skulle sikre sig at få en model med det rigtige panelnummer. Umiddelbart, så er det dog ret svært at finde ud af hvilket panel, der sidder i skærmen. Det kan være, at du kan tolke det ud fra klistermærket bagpå (hvilket nok vil kræve en del trawlen igennem diverse fora for at finde ud af hvad der svarer til hvad), men ellers så står det nok kun på selve panelet inde i skærmen.
Af lrev 1-2
yakken skrev:Der har tidligere været modeller, hvor panelversionen har varieret, så man skulle sikre sig at få en model med det rigtige panelnummer. Umiddelbart, så er det dog ret svært at finde ud af hvilket panel, der sidder i skærmen. Det kan være, at du kan tolke det ud fra klistermærket bagpå (hvilket nok vil kræve en del trawlen igennem diverse fora for at finde ud af hvad der svarer til hvad), men ellers så står det nok kun på selve panelet inde i skærmen.
og.. hvad er det "rigtige" og det "forkerte panel".....leverer de tv af samme model, men med forskellig kvalitet på panelet??

lrev
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja. Samme TV. Forskellige paneler. Det handler typisk om hvor stor efterspørgslen er og hvor mange paneler de rent faktisk kan levere af den "korrekte" type/klasse.
Af kbo
Jeg har kigget lidt på samsungs LE40C5xx og LE40C6xx serier. Hvad jeg forstår udfra test i UK læst på nettet, så nævnes det at Samsungs egne paneler skulle være de bedste, mens nogle andre paneler skulle have bla. dårligere sortniveau og betragningsvinkel. Klart at man så helst vil have et af dem med Samsungs egne paneler! Men jeg fatter ikke koderne :s Hvis jeg fiser ned i Elelefanten og kigger på en skærm eller kassen, hvordan afkoder jeg så i modelkoden hvilket panel der er i? Er det et bestemt bogstav?

Eller er forskellen virkelig så stor er det gør nogen forskel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ingen anelse om hvad der gemmer sig bag koderne. Det er forskelligt fra hver model, så det var derfor jeg skrev at du skulle trawle diverse fora igennem for at finde nogen som havde dekodet tallene.

Du vil sandsynligvis aldrig se forskellen med mindre du kan få to skærme med forskellige paneler stillet op ved siden af hinanden.
Af SamsungTech
Forstår ikke helt hvad du mener.

Men panel type og nummer står skrevet bag på panelet.
(man skal adskilde fjernsynet og du mister garanti hvis du selv prøver.)
Laver dette til dagligt, så kan med det samme sige at du ikke skal regne med forbedringer på udskift af panel.
De er somregl ret ens. Til tider ser typenr anderledes ud fordi den er produceret i senere dato. :)

Mvh,
Jesper.
Samsung Prestige Service.
Af donoester
Et lille eksempel: http://www.digitalversus.com/samsung-c6 ... 15_93.html

Alternativ måde #1:
Find ud af hvordan man kommer ind i skærmens "service menu". Af hvad jeg har kunnet lure mig til efter en kort søgning, afhænger tastekombinationen muligvis af hvilken model man har fat i. I de billeder af service menuer fra Samsung jeg endnu er stødt på har man kunnet finde "Panel Vendor" ud fra en af menuerne. Teksten derefter angiver hvem det er, der har lavet panelet. Typisk drejer det sig om enten Chi Mei Optoelectronics, AU Optronics og selvfølgelig Samsung selv.

Kvalitetsforskelle? Muligvis, muligvis ikke. Men hvis du har købt fjernsynet og fået garanteret et S-PVA panel, har du krav på et panel fra Samsung. S-PVA er patenteret og laves muligvis under licens af de andre, men jeg kunne nærmere forestille mig dem lave P-MVA-paneler.

Alternativ måde #2:
Tilslut skærmen til en computer - uanset stikforbindelse lagres TV'et EDID et sted i registreringsdatabasen (hvis man bruger Windows). Så download Phoenix EDID designer: http://www.tucows.com/preview/329441
Pak det ud og kør Phoenix.exe. Gå til Tools -> Extract Registry EDID... og se om der ikke skulle være noget der kunne identificeres som det tilsluttede TV på listen. Vælg og tryk "Extract EDID". Muligvis vil man herefter kunne trække noget data ud af "Vendor ID" som kan hjælpe med i identifikationen. :)
Af kbo
Jamen tak donoester. Så vi jeg svaret på mit oprindelige spm. via dit link som linker videre til: http://www.digitalversus.com/samsung-le ... 65_36.html.

Det står på en label bagpå panelet som "version" og ovenstående link afkoder hvilken panelproducent der er tale om. Gad vide om samme label er gengivet på papkassen

Desuden viser donoesters link til minitesten mellem to forskellige paneler i samme samsung tv. Selvom det er ikke er med stor margen så ER samsungs S-PVA panel bedre...
Af trykkertor
SamsungTech skrev: Laver dette til dagligt.......

Mvh,
Jesper.
Samsung Prestige Service.
Nej, hvor rart. En fra Prestige service her inde.
Det lover godt, for da føler vi entusiaster at vi måske bliver hørt lidt.

Må jeg få lov at spørge forsigtig om den buzz-problematik særlig Samsung har haft de sidste par år?
Er det noget Samsung arbejder på, ved de hvorfor det sker?
Findes der en 30dB grænse, eller er det bare et rygte der har fået gang i sig selv?
(Var også en nylig der fik fortalt en grænse på 40dB, men det lyder da sindsygt)

Ellers, velkommen til. Jeg har ikke tidligere bemærket mig at der var nogle fra Samsung her inde.
Altid rart med representation direkte fra mærket. Så kan man hurtig få fejet nogle teorier og dårlige rygter af banen.
Af SamsungTech
Hej igen,

Har desværre tavshedspligt. ;)

Så kan desværre ikke oplyse noget selvom jeg gerne vil.

Kan godt lide se status på samsung TV og hvad der sker PT.

Bliver desværre også nød til at slette profilen hvis jeg får for mange henvendelser. :)

Derimod mener jeg bestemt at det er 30 DB.
Og ja, dette panel nummer kan ses i Service menuen.
Og du ser somregl kun andre panel "brands" på parralel-importeret Samsung TV.
Derfor hold jer til Nordiske modeller.

Godt nytår.
Af SLL
Er det rigtigt, at panel nummeret i siden på TV'et (på mit C755 SQ01), at nummeret ikke dækker over selve panel typen, men snarere en form for et "gruppe" nummer som dækker over flere forskellige panel typer?

Er det er det samme panel type, som blot kan være i forskellige versioner?

SLL
Af kskruger
SamsungTech skrev:Hej igen,

Har desværre tavshedspligt. ;)

Så kan desværre ikke oplyse noget selvom jeg gerne vil.

Bliver desværre også nød til at slette profilen hvis jeg får for mange henvendelser. :)

Godt nytår.
Typisk, endelig en der kan svare på tekniske spørgsmål om Samsung - og så alligevel ikke.
Tænk på hvor mange skærme Samsung sælger, fordi bruger på denne hjemmeside anbefaler til hinanden.
Måske skulle Samsung DK overveje, at lave en officiel bruger her på siden, som kunne svare på nogle af de mere tekniske spørgsmål, som der tit kommer. Jeres support er som regel ikke til meget hjælp, hvis de ikke kan finde svaret i brugsanvisningen, så får man ikke noget brugbart svar .