Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TripleD
Hej folkens

Håber i har haft en glædelig jul alle sammen.

Ja som overskriften siger, bliver en 47" så for lille i længden til mig?

Jeg sidder ca. 4m - 4.3m fra hvor tv'et skal hænge, og jeg går stadig med LG's 47SL8500 i tankerne. Men jeg er simpelthen så forvirret, både over hvilket tv jeg skal investere i, da jeg helst ikke vil fortryde sådan et indkøb. Men er også meget i tvivl om størrelse på mit valg af tv.

Har leget lidt med de forskellige "flash-maskiner" her på siden osv. Men jo mere jeg læser og leger, jo mere bliver jeg simpelthen forvirret.

Så jeg håber i kan hjælpe mig med at blive lidt mere klar i hovedet igen.
Af Mysen
Disse flashting er også kun vejledende. Det handler vel mere om, hvad folk har erfaringer med. Jeg sidder godt 3,5" fra en 50", men det vil jeg så også kalde minimum størrelse, så længe billedkvaliteten er god. Jeg har haft en 42" inden jeg hængte de 50" op. Den størrelse ville svare til din afstand til 47". Man kan sagtens nøjes med det, men det er lidt i underkanten efter min mening.

Skal du op og have lidt flere tommer kan du jo til samme pris komme op på 50" ved at vælge eksempelvis en af de billige, men roste Plasmaer fra LG. Skal du op på 60", hvilket du burde, så er 60PK550n nok den billigste med godt billede. Det er jo stadigvæk en anden prisklasse end den udgåede LG, du nævner med 13000 imod ca 7000.

Jeg mener at der er pengene værd, men det er op til dig. Som sagt: Du kan sagtens "nøjes" med 47", men hvis det skal være rigtig godt bør du gå efter 55" og op.
Af TripleD
#Mysen

Ja det er jo nemlig også det, der er jo stor forskel på at slippe med 7000 imod op til det dobbelte. Men der er da nok ingen tvivl om at jeg i længden nok vil blive mere glad for 55"+

Problemet er jo bare den ekstra udskrivning der er for at komme derop, og i mit tilfælde er det nærmest u.overskueligt at skulle finde så stort et beløb, hvis ikke jeg skal spare indtil næste sommer.

Og eftersom at jeg stadig sidder med et philips 28" 16:9 CRT-TV, er jeg sku efterhånden ved at blive lidt utålmodig efter en fladskærm/større tv.

Også derfor at SL8500'eren er det bedste kompromis jeg kan komme frem til.

Og med deres plasma'er er problemet at jeg også kommer til at spille længere sessions PS3 derpå, og så frygter jeg jo lidt at skærmen vil tage skade efter 4-5 timers Gran Turismo f.eks.

Men ellers er jeg utrolig åben overfor mærker såvel som teknologier.

Men hvis ikke man bliver helt rundforvirret at hvilke tv man skal vælge, så er det sku størrelsen der gør det :p
Af Supergris
Så køb én af LG´s 50 " plasma. De fås fra 6000 kr. til godt 7000 kr., og glem alt om at være bange for burn-in...
Netop 50 " giver meget for pengene, hvorimod det koster betydeligt ekstra, at gå over denne størrelse...
Billedkvaliteten er VIRKELIG god, og designet, synes jeg, er bare godt...
Af TripleD
Men sku jeg over i PK serien, så tror jeg næsten helst jeg ville op i 750'eren, fremfor 550'eren.

Men er den ikke også de 2000,- mere værd?
Af iznogood
Mysen skrev:Jeg sidder godt 3,5" fra en 50"
Det er den ondelynende osse tæt på... :D
Af Supergris
iznogood skrev:
Tæt på?
Det er jo netop dét, tråden handler om, at det IKKE er for tæt på!!!
Af Steen Bay
Supergris skrev:
iznogood skrev:
Tæt på?
Joe, men en siddeafstand på små 9 centimeter, det er nu godtnok ikke ret meget. ;)
Af TripleD
Steen Bay skrev:
Supergris skrev:
iznogood skrev: Det er den ondelynende osse tæt på... :D
Tæt på?
Joe, men en siddeafstand på små 9 centimeter, det er nu godtnok ikke ret meget. ;)
Ha Ha, godt spottet ;)
Af Mysen
Heh... Ja, men jeg er nærsynet. Det er også derfor jeg har valgt plasma, da betragtningsvinklen er betydelig, når jeg skal se ud til hjørnerne ;)

TripleD - Jeg fravalgte 63" modellen af især samme grund, som du nok også fravælger et kæmpe tv. På daværende tidspunkt var der 9kilo imellem 50" og 63"
Men som supergris nævner, er det en rigtig god pris man får på 50" plasmaerne. Jeg har ikke fortrudt, netop pga. de 9000, og jeg kommer heller ikke til at sælge mit tv om et år, fordi jeg skal have et større. Derfor er det heller ikke et ærgerligt valg, at gå efter 47-50". Jeg ville dog tage de 3" med. Det er trods alt ca 15% større skærm, og det er vel også værd at tage med.
Det linkede pk760n er et supergodt valg. Du bør ikke være bange for burn-in. Det er kun hvis du spiller GT5 4-5 timer om dagen i en laaang periode og ikke fordi du gør det af og til, at der kan komme skader.

man kan få et 55ex500 for 10.000, men det er næppe samme billedkvalitet som det 3000 kr billigere LG. Ellers er du oppe på de 13000 for pk550n.
Af TripleD
Er faktisk lidt lun på den 50" PK760N lige nu, men den er da også en bedre model end PK550N ikk? Ja det er så 63" modellen af 550'eren der koster 13000,-

Forskellen på 750N og 760N er det at der er wifi i 60'eren? Eller er det at der er mulighed for det ved tilkøb af dongle?

Og har i nogen ideér om det der fa'ens plasma buzz man hører om, ved LG's PK760N /750 etc?
Af Supergris
Køb roligt det tv. 3 af mine kammerater har købt det på min anbefaling.
Der er ikke skyggen af buzz, og de spiller ofte 8 - 10 timer i træk med en Xbox 360 uden problemer, ud over lidt retention, der viser sig, når skærmen bliver helt mørk, efter der har været vist tekst eller logo.
Dette forsvinder efter der har været et nyt billede på skærmen...
Af TripleD
Forresten hvad siger i til lysstyrken på PK760N? Fungerer det fint i en lys stue osv? Eller vil der ku være et mindre problem der, reflektioner etc.?