Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mawola
Hejsa - jeg ønsker mig brændende et nyt TV - et fladt et af slagsen.

Jeg surfer løs - ser mig om hvorvidt der er en rød tråd i alle de anbefalinger jeg hører fra forhandlere, velmenende kolleger og venner - de er der så bare ikke...

Min bror bor i USA - deres standard størrelse er 52" - ligesom vi i DK har 42"" som den nok foretrukne, når vi alligevel skal ud og investere. MEN et 52" er nærmest bandlyst at snakke om, med mindre man sidder min 6 meter væk. Det fatter jeg ærligt talt intet af - min bror's 52" står 2,5-3 m væk og det generede mig ikke det fjerneste da jeg stenede foran det - hvorfor er der så mange regler her i Danmark ? - det er jo nærmest en religion...

Jeg var så letsindig at finde et 46 " Sony LCD - og manden i Elgiganten begyndte næsten at græde da jeg fortalte at jeg skulle sidde 3 m væk - jeg MÅTTE ikke gøre det... Nu sidder jeg så her - mit 28" husalter kører derudaf og jeg bliver ikke klogere - hvor stort må jeg købe ?

Midt i alt min størrelsesforvirring har Nicolai Sonne så introduceret WI-FI til TV - er det et must-have ? - Jeg HAR alle mine fotos på Picasa, så det var jo nærliggende...

TAK på forhånd for hjælp til at gøre mig lidt mindre forvirret...

O_O O_O O_O
Af Mysen
Til 3 meter ville 46-50" være passende. Ikke mindre. Men du ville sagtens kunne købe 60-65". Du skal nok bare lige vænne dig til den størrelse. SD billedet vil afsløre fejl og mangler på 3 meters afstand på en storskærm, men til gengæld får du meget mere glæde af at smide en Bluray på.

Internet TV er efter min mening ikke pengene værd, men det følger dog altid med på de bedre modeller, og derfor er det heller ikke noget, man betaler for som så. De billige modeller uden internet er billige af andre årsager end manglen på internet. Jeg har brugt mit internet tv mindre end 5 gange siden jeg købte tv i august ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
50" til 3 m afstand er helt fint. Der har ingen klager været herhjemme fra hverken kone eller gæster og vi sidder 2.5 m fra den...

Køb aldrig for småt!
Af Supergris
Hørt...
Med hensyn til Wi-Fi, så køb en media-player i stedet!
De er meget bedre og nemmere at bruge...
Af allando
Jeg har prøvet 50", 60", 61" og 63" i ca. 3,5 meters afstand.
50" kan lige gå an, men 63" er bare overfedt........
Af Neser007
Sidder 2,8 meter fra et 55" , det tog lige et par uger at vænne sig til størrelsen. :)

Nu har jeg bare fortrudt jeg ikke købte det større :(
Af Supergris
Ja, så mangler vi bare, at " Mændene " tør vise, at det er dem, der har bukserne på, og ikke gå på kompromis med størrelsen på hus-alteret!
Har endnu ikke truffet én, der efter at have vænnet sig til en stor én, har overvejet at skifte til noget mindre... :)
Af trykkertor
Supergris skrev: Har endnu ikke truffet én, der efter at have vænnet sig til en stor én, har overvejet at skifte til noget mindre... :)
Så sandt så sandt.

Men jeg har truffet flere der fortryder at de ikke købte større end de gjorde.

Når jeg gamer sidder jeg 2.5m fra vores 63".
Og den er bestemt ikke for stor.
Af mawola
Tak - skønt at høre at jeg ikke er helt galt afmarcheret mht. at ville have et større end det den unge mand i Elgiganten anbefalede...

Det anede mig at man kom til at elske det - nu står den så bare på beslutningen om hv or stort og hvilket TV...

Og her i huset er der ingen mand - så jeg bestemmer selv størrelsen ;;)
Af Supergris
" Og her i huset er der ingen mand - så jeg bestemmer selv størrelsen "
Så må jeg konkludere, at du er en Quinde, med bukser på!
Er det korrekt??? :)
Af mawola
det kan man sige...

jeg er i hvert tilfælde ikke underlagt mit køns gængse opfattelse af at store tv skæmmer - så kunne jeg jo lige så godt beholde mit 28 tommers hus-alter...
Af SLL
Man vender sig ret hurtig til størrelsen af TV. Jeg gik fra et 32" CRT TV til et 40" LCD TV. I starten syntes jeg LCD TV'et var ret stort, og skulle absolut ikke være større. Men nu syntes jeg det er helt almindeligt.

Hvis man er alm. TV SD kikker, så skal man dog passe lidt på med de store tommer størrelser, og så sidde 3-4 fra TV'et. Personligt syntes jeg mit 40" hurtig bliver lidt grynet (digitalt SD fra yousee), hvis jeg sidder omkring 2 meter fra skærmen. Så jeg tør slet ikke tænke på hvordan det så ser ud på et 50-63" TV i 3-4 meters afstand. Sikkert ikke flot.

Men hvis man udelukkede ser på HD materiale, så kan man godt komme lidt tættere på uden det ødelægger hele oplevelsen.

SLL
Af Supergris
Der er INTET problem med SD-kilder... Selvfølgelig ser HD-materiale bedre ud.
Fordi du går op i størrelse bliver billedet ikke ringere, blot er det nemmere at se detaljerne.
Man skal jo nok ikke købe en ny skærm, for at se gamle serier fra firserne i 4 : 3, og så regne med, det er verdens bedste billede...
Mange har et billede på over 100 " på 4 m. afstand med projektor, og selv her, synes jeg ikke billedet falder igennem, nærmest tværtimod...
Almindeligt tv ser stadig hæderligt ud, og HD ser fantastiskt ud.
Af allando
SLL skrev:Man vender sig ret hurtig til størrelsen af TV. Jeg gik fra et 32" CRT TV til et 40" LCD TV. I starten syntes jeg LCD TV'et var ret stort, og skulle absolut ikke være større. Men nu syntes jeg det er helt almindeligt.

Hvis man er alm. TV SD kikker, så skal man dog passe lidt på med de store tommer størrelser, og så sidde 3-4 fra TV'et. Personligt syntes jeg mit 40" hurtig bliver lidt grynet (digitalt SD fra yousee), hvis jeg sidder omkring 2 meter fra skærmen. Så jeg tør slet ikke tænke på hvordan det så ser ud på et 50-63" TV i 3-4 meters afstand. Sikkert ikke flot.

Men hvis man udelukkede ser på HD materiale, så kan man godt komme lidt tættere på uden det ødelægger hele oplevelsen.

SLL
Vælg for guds skyld plasma, hvis du vil have en ordentligt billede :)