Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thomas Kanto
Hej alle

Jeg overvejer pt. hvilken fladskærm jeg skal købe, når jeg skal skifte det gamle ud (har pt. et Philips 32PFL5322)...

Jeg har nogle krav til hvad fjersynet skal kunne/være:

*32-42" (sidder 2-2½ meter væk)
*God responstid (har en PS3 og ser meget sport)
*Min. 3 HDMI
*Skal have USB

Prisniveau: ca. 4000 kr. og derunder!

Har I nogle gode forslag?

Pft.
Af Falster
Når du kommer fra Philips kunne du overveje Philips 42PFL5405H, hvis du kan lægge en god plovmand oveni budgettet.

Med kalibreringen her fra siden af søstermodellen PFL5605H er det et fornuftigt TV til prisen.
Af Thomas Kanto
Tak for svaret.

Tror du ikke også, at et 32" af samme type (nummer) kan bruges?
Af Mysen
Nej...
Køb 40-42" til den afstand. Det giver en bedre oplevelse. Hvis det skal være billigere end nævnte Phillips, kan man få 40C535 fra Samsung til under 4000. Den er god til spil..
Af Thomas Kanto
Mysen skrev:Nej...
Køb 40-42" til den afstand. Det giver en bedre oplevelse. Hvis det skal være billigere end nævnte Phillips, kan man få 40C535 fra Samsung til under 4000. Den er god til spil..
Nogle ideér til hvor jeg kan finde specifikationer på nævnte Samsung?

Jeg mangler responstid og kontrast. Desværre er det ikke noget Samsung har skrevet på deres hjemmeside!

Pft.
Af Steen Bay
Thomas Kanto skrev:Nogle ideér til hvor jeg kan finde specifikationer på nævnte Samsung?
Jeg mangler responstid og kontrast. Desværre er det ikke noget Samsung har skrevet på deres hjemmeside!
Kun godt at Samsung ikke oplyser noget om responstid og kontrast, da det ville være mere vildledende end vejledende. Du kan se en test af C535 (den engelske C530 version) på hdtvtest.co.uk
Af Mysen
Du kan ikke bruge specifikationer til noget. Der er mange forskellige anmeldelser, der kan give en vejledning til, hvad du skal bruge.

Det du kalder responstid bør du i stedet kalde "input lag" Det drejer sig om, hvor hurtigt dit tv reagerer på kommandoer fra eksempelvis en konsol. Hvis du derimod mener "håndtering af bevægelser", så køb i stedet et TX-P42X20e fra Panasonic

Kontrast bliver målt på forskellige måder ved de forskellige mærker. Derfor er også denne spec ubrugelig. På testsites som denne kan du til gængæld se, hvad minimum og maks lysstyrken er målt til ved et kalibreret billede. Det er som regelt målt i cd/m2. Forholdet mellem disse giver kontrasten, men denne ligger som regel på nogle tusinde og altså ikke 1:7.000.000.

Du kan se den test af den engelske C530 her:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 813815.htm

For denne model drejer det sig om 0,04cd/m2, hvilket er et meget fint sortniveau samt en af de laveste forsinkelser på et LCD tv idag.
Men du kan ikke forvente et high-end tv til denne pris. Desuden er der kun 2 HDMI indgange, men havd skal du også bruge 3 til?
Af Thomas Kanto
Mysen skrev:Du kan ikke bruge specifikationer til noget. Der er mange forskellige anmeldelser, der kan give en vejledning til, hvad du skal bruge.

Det du kalder responstid bør du i stedet kalde "input lag" Det drejer sig om, hvor hurtigt dit tv reagerer på kommandoer fra eksempelvis en konsol. Hvis du derimod mener "håndtering af bevægelser", så køb i stedet et TX-P42X20e fra Panasonic

Kontrast bliver målt på forskellige måder ved de forskellige mærker. Derfor er også denne spec ubrugelig. På testsites som denne kan du til gængæld se, hvad minimum og maks lysstyrken er målt til ved et kalibreret billede. Det er som regelt målt i cd/m2. Forholdet mellem disse giver kontrasten, men denne ligger som regel på nogle tusinde og altså ikke 1:7.000.000.

Du kan se den test af den engelske C530 her:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 813815.htm

For denne model drejer det sig om 0,04cd/m2, hvilket er et meget fint sortniveau samt en af de laveste forsinkelser på et LCD tv idag.
Men du kan ikke forvente et high-end tv til denne pris. Desuden er der kun 2 HDMI indgange, men havd skal du også bruge 3 til?
Hej, tak for svaret. Ved ikke lige hvorfor jeg ikke har fået nogen mail med at der var kommet nye indlæg i tråden og derfor opdagede jeg egentlig kun svarene ved et tilfælde...

Tak for din forklaring omkring respons og kontrast.

Jeg har en PS3 og et anlæg der kører HDMI - altså 2. Herudover ved man jo aldrig om der kommer andet til, så jeg skal bruge 3 HDMI. I dag har jeg et ikke Full HD-tv og bruger derfor en DVB-C boks. Jeg har kun 2 HDMI-indgange idag og bruger en switch, men er træt af at skulle skifte på denne hver gang jeg skal se noget andet.

Vil da prøve at se om jeg kan finde nogle anmeldelser af de forskellige TV. Tak!
Af Mysen
Ok. Jamen, hvis du vil have et reserve HDMI stik, så er der 3 på Panasonics X20. Den klarer også input lag godt og har en fin kontrast. Til gengæld er den ikke i Full-HD, hvilket dog først er et problem, hvis du sidder meget tæt på tv'et. Og den er heller ikke optimal i en helt lys stue. Den koster ca. 4200 i 42" eller 3600 i 37".
Er Full-HD et krav er 42S20 en mulighed til knap 5000.

Anmeldelsen af X20 finder du her:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1269867762

C535 har jeg linket til ;)
Af mhk1989
Mysen skrev:Ok. Jamen, hvis du vil have et reserve HDMI stik, så er der 3 på Panasonics X20. Den klarer også input lag godt og har en fin kontrast. Til gengæld er den ikke i Full-HD, hvilket dog først er et problem, hvis du sidder meget tæt på tv'et. Og den er heller ikke optimal i en helt lys stue. Den koster ca. 4200 i 42" eller 3600 i 37".
Er Full-HD et krav er 42S20 en mulighed til knap 5000.

Anmeldelsen af X20 finder du her:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1269867762

C535 har jeg linket til ;)
Med input lag mener du der, at den klarer eksempelvis playstation godt?
Hvor tæt er tæt på? Snakker vi 2-3 meter, eller er det meget tæt?
Er X20 umilddelbart det bedste valg af tv, hvis man kigger efter noget til 4000?

Er nemlig selv på udkig efter noget nyt :)
Af Mysen
mhk1989 skrev:Med input lag mener du der, at den klarer eksempelvis playstation godt?
Hvor tæt er tæt på? Snakker vi 2-3 meter, eller er det meget tæt?
Er X20 umilddelbart det bedste valg af tv, hvis man kigger efter noget til 4000?

Er nemlig selv på udkig efter noget nyt :)
Ja den klarer playstation fint. Og du vil nok ikke kunne se forskel på om der er full-HD eller 720x1024 som på X20 ved 2,5 meters afstand. Men du skal næppe tættere end 2 meter, før der vil være en forskel, hvis man skal tro denne fokusartikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Men det er stadig et bedst til prisen køb. Det skinner dog som et spejl, så det skal man altså også lige have med i sine overvejelser.
Af PeterD
X20 er vel stadig det bedste tv til prisen... 8)

og Ja, du kan godt spille masser af PS3 på den!!