Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer!

Jeg har lige fået et nyt tv som det siger i titlen, dette vil jeg gerne bruge til at game på hermed især World of warcraft.

Tvet er sat til min pc med et HDMI kabel, så det skulle jo være fint nok troede jeg, men efter 5min kunne jeg se det var galt.

For det første kører tvet kun 60hz i spillet, kan dette passe når det er købt med 100hz?

Udover det syntes jeg det ser meget grumset ud, når jeg kører opløsningen op i full hd, modsat hvis jeg tager en anden opløsning ser det faktisk bedre ud.

Jeg har prøvet på et ældre Philips flagskærm, som har været mit tv igennem 2 år nu, og problemet er det samme.

På forskellige forums står der, at tvet slet ikke kører 100hz men kun 60hz hvilket kun gør mig endnu mere forvirret.

Selv når jeg er på skrivebordet i full hd opløsning er det også 60hz, men jeg syntes nu heller ikke det står super klart.

Håber i har nogle bud, eller svar på hvad det kan være..

Hilsen Pante.. og god jul. :)
Af Colt
Udgangs effekten på hdmi kablet går ikke højere end 60hz.. Om du så har et tv med 600 eller 100hz.. dette betyder dog ikke panelet stadig kan køre med 100hz!
Ud over det så når du kører wow i så høj opløsning kan det også have en del at sige med dit gfx. Tror ikke det er din skærm men dit gfx der får det til at set blørret ud eller hakker.. (Prøv evt. inde i wow at slå shadows fra da dette tager enormt meget for et hvert gfx)
Jeg har tænkt mig samme skærm i 46* til gameing også.. Men du skal også være klar over til gameing og pc brug at indstillingerne fra tv kiggeri på skærmen kan være langt fra optimale på pc'en.. Er i alt fald min egen erfaring fra tv til pc skærm.. Så jeg har 2 forskellige indstillinger på min skærm jeg sidder på nu til når jeg ser tv og har den på pc'en.. For nettop at få de til at se ordentligt ud på begge...
Af Pante
Hej og tak for svaret..

Det sjove er at hvis jeg kører 1650 x 1050 i opløsning både på skrivebordet og i wow, får jeg efter min mening et pænere billede.

Også derfor jeg ikke forstår, hvordan FD kan stå så grimt begge steder.

Vil det hjælpe at skifte fra HDMI til dvi/vga ?
Af Colt
Jeg har ikke selv prøvet med dvi/vga så tør jeg ikke gøre mig klog på herinde :) Men er da værd at give det et shot..
Syntes du skal læse testen og kaliberingen af 6005 modellen herinde kan måske være med til at give et lidt bedre billed på dit tv i 1080x. Jeg tror som sagt at hvis du ikke har problemer i den lavere opløsning at det er dit grafikkort der er skylden.. Hvilket kort har du ? og har du prøvet at ændre lidt i setting i f.eks wow and sutch?
Af Pante
Jeg har et Geforce GTS250..

Ja, jeg har prøvet at lege med settings både i wow og på tvet men det hjælper nada.

Har du et link til den test, for så vil jeg da prøve det når jeg kommer hjem fra job.

:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I vores testsektion finder du anmeldelsen:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1273594013

Du skal indstille output fra din PC til 1920x1080 og indstille skærmen til "screen fit". Som Colt også skriver, så kan dit TV ikke modtage mere end 60 Hz (og HDMI kan ikke sende mere) så selvom dit TV har et klistermærke der står "100 Hz" på, så har det intet med den frekvens det modtager at gøre. Det handler udelukkende om kunstige frames, som du kan læse om her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af Pante
Nu har jeg snakket med den lokale pcforhandler, og han fortæller mig at på nogle skærme kan man ikke få full hd frem.

Det har noget med panelerne at gøre, kan det virkelig passe ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det har noget med grafikkortet at gøre, hvis det relaterer til PC'en - ikke panelet på hverken den bærbare eller TV'et.