Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af metallica2
Hej!

Nu vil jeg spørge om nogle mange dummme spørgsmål fordi jeg er helt på bar bund mht. 3D fladskærm.

Her kommer de så:

Kan alt vises i 3D? Altså kan jeg freksempel slå min Xbox 360 slim også viser skærmen bare 3D?

Og er teknologien inden for 3D udvilket ordenligt?

Og føgler der normalt briller med til tvet når man køber det?

Og hvad for et tv er bedst til prisen?
Af Colt
:o :D nej alt kan ikke vises i 3d! der er jo netop 3d spil og film af samme årsag..

Syntes teknologien er kommet rigtig langt på det sidste års tid så ja syntes klart den er blevet nice nok.

køber du et 3d tv får du med tv'et et par 3d briller med som standart

hvilket tv der er bedst til prisen kommer jo an på ens krav til skærmen samt 100 andre faktorer.. Jeg syntes at PS50c7705 giver et kanon billed samt 3d til prisen og er der mange andre der også syntes.. Men smag og behag.!
Af miko
Slet ikk dumm spørgesmål! jeg må bare erklære mig enig og påstå at 3D på samme plasma er vildt godt, så længe det er oprindelig 3D kildemateriale. 2D-3D konvertering på film dur ikke, men der kommer da en ok dybde på racerspil, synes jeg.
Af Ricky
Jeg vil da godt supplere med endnu et dumt spørgsmål!

Hvorfor skal der overhovedet et 3D-TV til at vise 3D ???
Altså... tilbage i 80'erne eller 90'erne kunne man da også vise 3D-film på et almindeligt TV, bare man havde 3D-briller på!
Når man ser på de nye 3D-TV uden briller er det jo bare et "forvredet" billede. Kan det ikke lige så godt vises på en almindelig skærm?
Af Mysen
Man kan skam stadig få disse "3D-film", hvor der følger rød/blå briller med. Det er bare ikke helt det samme.

Det er noget med at tv'et skal kunne yde en ret høj frekvens på 120hz(?), samtidig med, at der følger et par elektriske briller med, der lukker af for halvdelen af billederne på den ene øje, og den anden halvdel på det andet øje ved hjælp af små skodder. Tv'et er så i stand til at afspille 2 film, der er næsten ens på en gang, hvor højre øje ser den ene film og venstre øje ser den anden film.
Der er vist nemmere sagt end gjort, og det er en temmelig dyr udvikling, men giver så altså også en noget bedre oplevelse, end den man så i 80erne.

Der findes film, der er skudt med ret dyre specielle 3D kammeraer f.eks. Avatar, og der findes tegnefilm, der er designet til 3D. - Og så findes, der film der er modificeret til 3D efter de er filmet. Det siger sig selv, at disse typer ikke er i samme kvalitet som førstnævnte.
Sidst men ikke mindst er tv'et i stand til at konvertere 2D til 3D, men dette er absolut ubrugeligt. Hvis der flyver en bold over skærmen, er det jo meningen at denne bold skal være 3 dimensional og komme ud af skærmen. Tv'et forskyder jo hele billedet, hvilket giver lidt dybde, men altså ikke 3D effekt.