Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har tænkt mig at investere i en Synology NAS i DS2xx serien til iTunes-,foto- og filmbibliotek.

I den forbindelse vil jeg høre om teknologien har modnet nok til, at man kan afspille film i diverse "piratformater" via WI-FI og DLNA på nyere fjernsyn eller om det stadig halter så meget, at man skal vente nogle år endnu?
Hvad er begrænsningerne i dag?

Jeg har endnu ikke købt et TV, så her er jeg rimelig åben for forslag i 32" sub 7k klassen.
Af Bliss
Svaret er nej, for det første er Wifi sjældent hurtigt eller stabilt nok til streaming af HD-film for det andet vil producenterne ikke understøtte de mest almindelige formater som regel fordi de selv har interesser i film-industrien. MKV som er det mest almindelig H pirat-format er f.eks kun sjældent understøttet...

Gå du bare igang med at bygge dig en HTPC, den kan også opgraderes løbende istedet for at du skal vente på firmware-opdateringer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Eller køb en af de mange færdige medieafspillere.
Af Thure Jensen
Inden de andre sænker skuden helt vil jeg komme med min erfaring.
Jeg har en synology 210j som jeg har alle mine rippede film på samt mine billeder og musik.
Jeg har dog trukket kabel, da wifi ikke var tilfredsstillende når det var film der var rippet fra bluray som har en høj bitstream som ikke kunne overføres ordentligt.
På kablet lan har jeg ikke nogen problemer med at afvikle film over dlna.
Af HrLaursen
Vil også godt lige komme med nogle erfaringer. Jeg kører 1080P over 54mbit trådløs (max. 4m fra routeren). Det kører fint. Enkelte gange skal der lige indlæses lidt, men det er ikke ved alle film. Det er værst ved 3D, men her er det bestemt også brugbart.

Hvis du køber et Samsung TV (nyere) og en Synology boks (Har selv en 109), så kan du nemt se MKV, DIVX m.fl. på og tilføje undertekster (SRT). TV'et understøtter ikke undertekster direkte i mkv.

Det er skide smart, så det er nemt at rippe sin egen DVD/Bly-ray samling og lave dem om til MKV, DivX.

Så en medieboks er mest nødvendig, hvis du ikke vælger et Samsung TV. Det skal dog også lige nævnes, at Samsung ikke er 100% fantastisk, men DLNA delen er den bedste på markedet (direkte på TV'et).

-M
Af Bliss
Fordelen ved MKV er jo netop at man får HD-lyd, forskellige sprog i lyden og undertekster i et.

Kan ikke se hvordan en 800mhz processor kan decode mkv når man i et mediacenter skal bruge en quad-core for at gøre det tilfredsstillende
Af netfors
HrLaursen skrev:Vil også godt lige komme med nogle erfaringer. Jeg kører 1080P over 54mbit trådløs (max. 4m fra routeren). Det kører fint. Enkelte gange skal der lige indlæses lidt, men det er ikke ved alle film. Det er værst ved 3D, men her er det bestemt også brugbart.

Hvis du køber et Samsung TV (nyere) og en Synology boks (Har selv en 109), så kan du nemt se MKV, DIVX m.fl. på og tilføje undertekster (SRT). TV'et understøtter ikke undertekster direkte i mkv.

Det er skide smart, så det er nemt at rippe sin egen DVD/Bly-ray samling og lave dem om til MKV, DivX.

Så en medieboks er mest nødvendig, hvis du ikke vælger et Samsung TV. Det skal dog også lige nævnes, at Samsung ikke er 100% fantastisk, men DLNA delen er den bedste på markedet (direkte på TV'et).

-M
Det er rigtig nok, at det er smart at man kan køre det hele (MKV, DivX osv) over DLNA, men jeg synes nu der er langt op til, at DLNA kan det samme som en rigtig medie afspiller, som f.eks. Popcorn Hour!
Spole funktionen er elendig og nærmest ubrugelig over DLNA½. Og hvis du stopper en film, og vil se videre dagen efter, skal du spole hen til hvor du kom til. Med popcorn Hour starter filmen der hvor du sluttede!!
Der ud over, kan en medie afspiller også stadig afspiller flere formater, f.eks ISO filer med menu'er.
MKV afspiller den med flere lydspor, f.eks både dk og eng, samt med undertekster indlagt i selve MKV containeren.
Så selvom jeg har et "nyt" Samsung tv (PS50C7705) er min popcorn Hour stadig en væsentlig del af hjemmebio systemet!! ;)
Af Thure Jensen
Bliss skrev:Fordelen ved MKV er jo netop at man får HD-lyd, forskellige sprog i lyden og undertekster i et.

Kan ikke se hvordan en 800mhz processor kan decode mkv når man i et mediacenter skal bruge en quad-core for at gøre det tilfredsstillende
Det er jo ikke NASén der dekoder, det er tvét man finder filen med over DLNA. Man vælger den mkv film man vil afspille på tvet ved hjælp af fjernbetjeningen og så er det tvet der afspiller den, tekst har man som løs srt fil. Sourround lyden tager man ud af tvet ved hjælp af fiber og kobler til sit system og så spiller det hele smukt.
Af netfors
netfors skrev:
HrLaursen skrev:Vil også godt lige komme med nogle erfaringer. Jeg kører 1080P over 54mbit trådløs (max. 4m fra routeren). Det kører fint. Enkelte gange skal der lige indlæses lidt, men det er ikke ved alle film. Det er værst ved 3D, men her er det bestemt også brugbart.

-M
Det er rigtig nok, at det er smart at man kan køre det hele (MKV, DivX osv) over DLNA, men jeg synes nu der er langt op til, at DLNA kan det samme som en rigtig medie afspiller, som f.eks. Popcorn Hour!
Spole funktionen er elendig og nærmest ubrugelig over DLNA½. Og hvis du stopper en film, og vil se videre dagen efter, skal du spole hen til hvor du kom til. Med popcorn Hour starter filmen der hvor du sluttede!!
Der ud over, kan en medie afspiller også stadig afspiller flere formater, f.eks ISO filer med menu'er.
MKV afspiller den med flere lydspor, f.eks både dk og eng, samt med undertekster indlagt i selve MKV containeren.
Så selvom jeg har et "nyt" Samsung tv (PS50C7705) er min popcorn Hour stadig en væsentlig del af hjemmebio systemet!! ;)
En anden fordel ved en medie afspiller er at mange af de "nye" afspillere har indbygget movie jukebox.
Og mange af de "gamle" kan køre med YAMJ (Yet Another Movie Jukebox). Fungerer perfekt til min popcorn Hour A-110 :) 8)
Af Bliss
Hvis NAS'n ikke kan decode så er man jo ikke en skid videre, der kommer konstant nye formater, så er den outdated om 12 mdr, kunne sku heller ikke forstå det medmindre der var en indbygget hardwaredecoder som klarede det.
Af Pseudodeth
Det er jo netop fordi NAS'en ikke dekoder at den ikke bliver 'outdated'. Den leverer bare varen til Mediecenteret eller TV'et som står for at decode og afspille.
Af HrLaursen
Da MKV og DivX jo er de mest benyttede formater (Samsung understøtter mange flere), så skulle en NAS boks være rigeligt, hvis altså TV'et understøtter det over DLNA, ellers hedder det en medieboks.

Derudover har man rigtig mange andre fordele ved en NAS boks, bla. Backup, online adgang til alle sine fotos/musik/film og så man man få skidtet til kun at bruge 9w. Automatisk tænd og sluk og alt muligt andet. Så hvis man har TV'et, så stemmer jeg stadig 100% på NAS løsningen.

-M
Kan man, med en Sony KDL-40EX500 (som har dlna), afspille video i fx. MPEG-format fra en NAS - og spole i den enkelte videofil...??

Mine krav er ikke så store. Jeg vil blot gerne kunne afspille al min hjemmevideo og gerne kunne spole heri.
Min hjemmevideo kommer nemlig fra DV-bånd og hver fil jeg laver på pc´en er af 1 times varighed.

Iflg. Sony kan man ikke spole hvis det blot kommer fra en alm. ekstern harddisk/usb-stik...

Mvh
Thomas