Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Foss
Som overskriften fortæller er jeg netop hjemvendt EL-giganten, og jeg må sige at jeg er overrasket, negativt i den grad. Jeg er ikke ekspert på nogen måde, men ved da sådan en smule om tv.

Jeg kiggede på deres forskellige tv i størrelsen 40-42" og hold op hvor er der forskel på der billede de giver (alle blu-ray), men da jeg spurgte om det var det optimale billede de forskellige kunne gi' sagde han, nej det er out of the box, og så kan man da rigtigt styre folk til at købe det tv man synes de skal købe. Så Panasonic 42X20 (har selv 42X10) og der var slet ikke det billede på som jeg har på mig hjemme, men det er selvfølgelig også et af de billige og dermed vel ikke et de ønsker at sælge. Alt i alt, synes ikke jeg kunne bruge hverken hans råd eller det at se de forskellige tv ved siden af hinanden til noget som helst.......!

Måske nok bare et lettere surt opstød.
Af Colt
:) forstår ikke du havde forventet andet.. Der er enda lavet en helt menu til alle de nye tv hvor du kan stille den på demo model.. og pang er dynamisk fantasi aktiveret.. Tror ikke der er nogen steder i Danmark du får dem med bedste settings som udstillinger.. Med mindre der er åbent house i en kaliberings butik.
Af Foss
Nej men havde regnet med lidt mere "fair play".......!

Så faktisk et LG (tror jeg det var) i 42" til 7-8000 kr, det stod med alt for meget kontrast på og total overstyret, tænkte, samtlige tv i Kvickly står bedre end det der, det var de åbenbart ikke interesseret i at sælge. Ingen mennesker ville drømme om at kaste penge efter sådan et........!
Af Shutdown
Jeg har oplevet det samme i elgiganten, og faktisk også skrevet om det flere gange herinde. Jeg var derinde for at se på PK950 og det sammen med et Pana G20 var de tv der stod klart dårligst. Nu har jeg selv købt en LG PK760N med samme panel som den PK950 jeg så på i elmutanten, og kan kun sige at billedkvaliteten er som nat og dag. :( Man skulle simpelthen tro de gjorde det bevist, for at man overhovedet kan lave et så dårligt billede på et ellers fint tv (pk950) troede jeg ikke muligt.... ;;)
Af lennon
Miljøet med det voldsomme lyshav sætter nogle begrænsninger . Derfor handler det mere om at læse test, - eller gå i specialbutikker som HiFiklubben, Scala,TC o.l .
Af Foss
Præcis, det er noget af et lyshav de har derinde, end ikke en sommerdag i dk leverer så meget lys ind i min stue.......!

I dag så jeg et Pana 42C2 som jeg ellers ville købe til min gamle far, men det var jo nærmest ubrugeligt med alt det lys på det...... håber sgu det er bedre hjemme i hans stue.
Af trykkertor
lennon skrev:Miljøet med det voldsomme lyshav sætter nogle begrænsninger . Derfor handler det mere om at læse test, - eller gå i specialbutikker som HiFiklubben, Scala,TC o.l .
Men det morsomme er jo dem der først læser test, så går til til Elgiganten (m.fl) og kikker.
Og så skriver de her inde at de overhovedet ikke er enig med test, og de har lige være å kikket i forretningen.
Og der stod B meget bedre end A, selv om A er testvinder.

At bedømme et fjernsyns billedkvalitet i en flombelyst forretning er nærmest umulig med mindre en har tænkt at benytte samme belysning der hjemme.
Af Steen Bay
trykkertor skrev:
lennon skrev:Miljøet med det voldsomme lyshav sætter nogle begrænsninger . Derfor handler det mere om at læse test, - eller gå i specialbutikker som HiFiklubben, Scala,TC o.l .
Men det morsomme er jo dem der først læser test, så går til til Elgiganten (m.fl) og kikker.
Og så skriver de her inde at de overhovedet ikke er enig med test, og de har lige være å kikket i forretningen.
Og der stod B meget bedre end A, selv om A er testvinder.
At bedømme et fjernsyns billedkvalitet i en flombelyst forretning er nærmest umulig med mindre en har tænkt at benytte samme belysning der hjemme.
Og omvendt, så kan tests foretaget i mere eller mindre mørklagte rum vel også være misvisende, hvis man har tænkt sig at benytte TV'et i dagtimerne og/eller ved en mere 'normal' aftenbelysning.
Af bent Soele
Nu er jeg ikke tv fanatiker, men min oplevelse er at hvis man indstiller et tv efter de indstillinger der er i testne herinde få man et utroligt mørkt billede som jeg ikke kunne holde til at se på.

Har selv et panasonic v20 men har for sjov prøvet sammen med venner at indstille deres tv dvs samsung, lg og et enkelt philips, vi var alle enige om at det var for mørkt og kedeligt at se på, men giver jer dog ret i at det er for meget i butikkerne.
Af lrev
bent Soele skrev:Nu er jeg ikke tv fanatiker, men min oplevelse er at hvis man indstiller et tv efter de indstillinger der er i testne herinde få man et utroligt mørkt billede som jeg ikke kunne holde til at se på.

Har selv et panasonic v20 men har for sjov prøvet sammen med venner at indstille deres tv dvs samsung, lg og et enkelt philips, vi var alle enige om at det var for mørkt og kedeligt at se på, men giver jer dog ret i at det er for meget i butikkerne.
Enig i dette....et kalibreret tv ligner noget som har stået alt for længe i et rum hvori der er blevet røget RIGTIGT mange smøger....

lrev
Af M-Sniper
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om emnet...

Hvis man tror at en butik proff. kalibrere alle sine skærme som de pakker ud og udstiller (og derefter ikke bede folk om at røre ved skærm indstillinger), tror jeg man tager fejl.

den mulighed har kunderne jo helelr ikke?? dvs. de fleste kunder har jo ikke et kalibrerings udstyr, så det de vil se vil yo heller ikke passe når de kom hjem med en skærm.

tror de fleste bruger producenternes faste profiler, og det har man jo fri mulighed for at prøve i butikken.

Foss. hvorfor indstillede du ikke skærmen selv. efter din egen ønske. fik du ikke lov??
så kunne du derefter vudere skærmene bag efter?
Af Foss
Jamen deres fjernbetjeninger var gemt væk...... ikke en eneste kunne jeg se.

Nej, I har da ret i at en alm. butik ikke har prof kal. udstyr, men så for pokker, få en (nogenlunde dygtig medarbejder) til lige at bruge 2-3 timer på at indstil de udstillede tv til optimalt billed efter hans hoved/øjne, for det var meget tydeligt at fjernsynene blot var smidt op, et hdmi-styk i røven og så bare blu-ray.........!
Af trykkertor
Men så er det jo "fair" nok.
For at pakke ud, smide op og en hdmi i røven er sådan 4 af 5 forbrugere bruger sit fjernsyn.

Så ville jo en omvendt 4 af 5 følt sig snydt.
Butikken indstiller optimalt. De køber, kommer hjem, kobler til og får ikke samme billede som de så i butikken.
Af prado
bent Soele skrev:Nu er jeg ikke tv fanatiker, men min oplevelse er at hvis man indstiller et tv efter de indstillinger der er i testne herinde få man et utroligt mørkt billede som jeg ikke kunne holde til at se på.

Holder med dig det bliver alt før mørkt til mig, jeg bruger en standart indstilling på min lg der hedder noget med bright room mener jeg syntes de andre bliver alt før mørke til mig