Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Perudo
Hej FP,

jeg er en ny bruger, og ved ikke så meget om TV. Brugt lidt tid på at surfe rundt på jeres side, efter lidt info som jeg må sige er dejlig informativ ;)

MEEEEEN, kunne nu stadig godt tænke mig lidt tips.

Jeg skal til at flytte i ny lejlighed og er derfor begyndt at kigge mig omkring efter et nyt tv, som det fremgår af overskriften skal det være 46" prislejet skal være imellem 7-10k. Fruen har beordret operation red regnskoven, så det skal være så strømbesparende som muligt. I den forbindelse har jeg kigget på Samsungs LED serie, men kan ikke rigtig finde fod i junglen for hvad der er rigtig godt.

Kravene skal være.

Det skal se elegant ud og i den forbindelse har jeg et rigtigt godt øje til samsungs tv. Synes de er elegante og stilrene. Men andet kan også gå an, bare det er flot :D

Skærmen skal bruges til at game, ikke viva pinata agtige spil men dem af en lidt hurtigere karakter, fx bc2, o.lign.

Derudover skal det være godt til film da der ryger en del af dem på den gamle kasse. :D

og naturligvis noget tv :D

håber det var detaljeret nok.

på forhånd tak!

mvh

Rasmus Jakobsen
Af Colt
Når nu du selv nævner LED..
Så er jeg selv ved at bestille et LG 47le730n som jeg syntes er et super flot tv!! Og som også har fået en del gode ord med på vejen flere steder på denne side..
Den ligger til omkring 9.999,- atm. Men håber lidt på et få skrabet en tudse af toppen her til januar udsalg!

Men ellers til casual gameing og film ville jeg forslå en plasma som så bliver lidt bredere i røven..
Af Mysen
Hvis du skal under 10.000, og det helst skal være fra Samsung, så er du nede i 6-serien. Det lille problem ved dette er bare, at der er en del input lag her, dvs. ca 60 ms, og det kan godt ødelægge noget af spiloplevelsen. Hvis det lyder som noget, du alligevel kan acceptere hedder den ue46c6005 til ca. 8000 kr., og hvis du har parabol bør man tage den lidt dyrere c6705 med indbygget dvb-s og internet. (som ikke er meget ved på et Samsung)

Sharps 46Le820 har en meget effektiv spil-tilstand, der reducerer inputlag til næsten 0 ms. Koster omkring 8500 og er derfor også et bud.

Jeg ved ikke, hvor god den nævnte LG er, men designet vil sikkert tilfredsstille de fleste. Jeg tror dog, det er en noget skrabet version af le850n; altså uden local dimming, scanning backlight og uden THX profil, der tilsammen gjorde storebror så god.
Af Perudo
Tak for responsen. tror godt jeg kan finde lidt mere i sparegrisen:D

Hvor er forskellen på plasma og LED?

Jeg ved det er svært men hvis jeg skulle spendere lidt mere ville jeg kunne få en meget ud af det? Dels i henhold til billed og responstid?

Samt hvad ville fordelene være ved at vælge fx et 46" plasma kontra 46" LED?
Af Holm86
hva med sharps 46LE820 ... det kan fås til under 10k og er et tv jeg selv har kigget på.

men da det jo snart er 2011 så venter jeg til CES messen i januar er overstået før jeg køber tv. vil gerne lige se hvad 2011 har at byde på inden for tv.
Af Mysen
Perudo skrev:Tak for responsen. tror godt jeg kan finde lidt mere i sparegrisen:D

Hvor er forskellen på plasma og LED?

Jeg ved det er svært men hvis jeg skulle spendere lidt mere ville jeg kunne få en meget ud af det? Dels i henhold til billed og responstid?

Samt hvad ville fordelene være ved at vælge fx et 46" plasma kontra 46" LED?
Forskellen mellem LED (som i virkeligheden er LCD med dioder) og plasma kan du læse om under fokusartikler. Plasma performer generelt bedre, og er derfor optimale til film. Desuden er der lav input lag og hurtig opdatering, hvilket betyder at de er gode til spil og hurtige scener. Lysstyrken er til gengæld lidt lavere end LCD, hvilket betyder, at de er bedst om aftenen.

Til gengæld er der risiko for indbrænding af billedet fra f.eks et logo, hvis man kun ser en og samme kanal, fra windows startmenuen hvis man bruger den med mediecenter, eller fra et eller andet statisk fra et spil, man spiller meget. Desuden bruger den meget strøm, så man redder næppe regnskoven

Kort sagt: Plasma har et bedre billede til prisen, - og faktisk også bedre billede generelt, og så er det uden input lag. Til gengæld er der en masse forbehold, man skal være opmærksom på.

LED er strømbesparende men dyrt.

Om du skal bruge 7 elle 15 tusind på et tv, det må du selv vurdere. Kig i anbefalingerne. Her finder du en masse hjælp.
Af LAC
Er selv ny her på Flatpanel. Har dog læst flere tråde og er både blevet klogere og mere forvirret i min søgen efter et nyt tv.

Kikker på en 46LE814 eller en 820 fra Sharp.

Har et ganske udemærket pana 37" som har 3 år på bagen. som dog lige mangler dvb-c og fuld-hd, 100Hz.
Mine behov vil også være ps3 spil alm.tv( yousee) samt dvd/blueray.

Vil 814 være et godt køb eller kan man anbefale andre modeller? f.eks Sony ex500?
Pana G20 havde mit fokus men alle de tråde omkring den høje summen har fået mig til at kikke på andre mærker.

Måske et rodet svar/indlæg men håber det giver mening
L. O_O
Af Mysen
Man kan sagtens anbefale andre modeller, men man kan også lade være. Jeg ville dog snuppe le820 i stedet med mindre du bruger parabol. Eller hvis du har meget lys stue. Har du det er 814 et fint bud.

Lad være med at fravælge G20 pga buzz. Den skal ikke buzze, og hvis den gør det alligevel, så har man ret til at bytte den til en ny, der ikke buzzer. Der er noget, der hedder plasmastøj, men hvis det generer, så er det en fejl og ikke en bivirkning
Af Perudo
Jeg er kigget lidt mere, og har kigget mig lidt varm på
Samsung PS50C7705, der bliver bl.a. nævnt rentention som en af ulemperne, men hvor kraftige er de? er det udbredt ved 50" modellen og kan det afskaffes? Hvor lysfølsom er den i forhold til et lcd tv. mhb Hvis du sidder i en stue med gennemsnits belysning om eftermiddagen og der er lyst, vil man kunne se billedet eller sig selv? ;)

igen, mange tak for den rigtig fine respons.

Begynder mere at mere og hælde overimod et plasma, så må fruen købe nogle CO2 kvoter :D

/perudo
Af Mysen
Jeg har jo nævnte model, men kan alligevel ikke give et præcist svar. Det er et fantastisk køb, hvis man får en "af de gode" modeller. Samsung har smidt den på markedet alt for tidligt, og det virker til at alt for mange har fået fat i en model med den ene eller anden skavank. ca. 1/3 af skærmene er sendt retur, hvis jeg skal give et gæt på, hvad folk herinde oplever.

Jeg har sådan en gennemsnitsmodel. Der er et superlækkert billede, og jeg har ikke nogen form for buzz. I hvert fald ikke, når lyden er tændt, men hvis jeg vil høre det, dvs. slukker for lyden og gå hen til tv'et, så kan jeg høre det. Det er første sted skærmene er forskellige, for mange har sendt et støjende tv retur.
Jeg har heller ikke linebleed, -endnu et plasmafænomen, men det er der andre der oplever. Især på 63" modellen er mit indtryk.
Så er der retention. Det døjer min til gengæld med. Men heldigvis er det kun den kortvarige slags. Dvs. efter en film med bjælker og undertekster, kan jeg se afmærkninger fra bjælker og undertekster. Til gengæld er det hurtigt væk igen, og det generer mig ikke videre. Retention er mest udbredt på 50" modellen.

Jeg bruger den også til PS3. Af en eller anden grund så reagerer den lidt voldsommere overfor dette input, og der skal kun pause i et par minutter før der er noget. Men det forsvinder ligeså hurtigt, og er derfor heller ikke noget problem i praksis. Man skal bare undgå at pause i længere tid ad gangen, da det kan give permanente skader.

Der er den risiko, at du får en med retention og buzz og linebleed. Du kan være heldig at få en, der ikke døjer med nogen af delene. Er det helt slemt returnerer man den selvfølgelig
Jeg kan sagtens anbefale det. jeg er meget glad for mit køb, selv om jeg nok gerne havde haft 63" i stedet ;)

Der er forresten 3D panel og med det en ret god lysstyrke. Desuden er der en antireflektiv coating i fronten, der fjerner de fleste reflektioner. Når solen står lige ind er det generende, men er der ganske almindelig inddirekte lys, så kan man altså ikke spejle sig i den. Et godt stykke over middel vil jeg sige og helt på højde med de fleste LCD'er bortset fra de få med mat front. Bedre en c6005, og væsentlig bedre end den Sharp le820
Af Shutdown
Nu du selv spørger til plasmaskærme vil jeg da lige anbefale LG´s PK serie 550,760,950 alle flotte tv, især 760n og 950n med heldækkende glasfront. Og så får du virkelig meget "billedkvalitet" til pengene. Og dem/os der har de nyeste versioner ( min er feks produceret i november) har endnu ikke haft problemer med retention, buzz osv.
Af LAC
Ok, du anbefaler G20, som også har et lækkert billede.
Men som du skriver så suger Plasma en del strøm og kikker derfor lidt i retning af led.

Men hvorfor mener du at 814 er bedst til parabol? som jeg læser det indenholder den det samme som 824 med undtagelse af timeshift og glasfront?
Og mener det vil hjælpe en del på den refleksion som præger le820 og le824.

en anden ting som jeg bøvler lidt med er om jeg skal hoppe på en 46"
Sidder 3.2 meter fra tvét men har ikke lyst til at blive for ivrig og hopper på en for stor skærm frem for at "nøjs" med en 40 eller 42"

Ved det i bund og grund er en smagssag, men vinder man noget på at købe 46" og derover på en afstand af 3 meter??

L.
Af Mysen
ja.. Til 3 meter skal du op i 46-50" Med fuld-HD kan man endda gå endnu højere op.

Jeg sammenlignede 814 med 820. 820 har ikke DVB-s, men det har 814. Det har 824 ligeledes, men den er bare noget dyrere end 820 af samme grund, og jeg mener ikke internettet er pengene værd, hvis ikke det var for den tuner.

Og du har ret i at 814 er det samme tv uden glasfront. Men glasfrontet pynter på designet, og giver en bedre kontrast i de mørke timer. Til gengæld skinner den i de lyse timer, og derfor bør du også holde dig til 814, hvis du har en lys stue.

Kort sagt.
814 = få reflektioner + dvb-s tuner og internet
820 = mange reflektioner, men med flot blank front. Ingen dvb-s eller internet
824 = mange reflektioner, men med flot blank front og dvb-s samt internet.

820 er billigst. 824 er dyrest
Af Perudo
Mysen:

Tak for den god respons,
Har PS50c7705 egentlig den der pause/optage funktion? har kigget lidt efter det men har ikke rigtigt kunne finde noget....

Jeg tror jeg må få gang i benene også troppe op i den lokale hi-fi klub også se på skærme. :D

Når jo en sidste ting. Jeg kommer til at sidde 3.5 - 4 meter væk fra skærmen når det er, kommer dette til at passe med et 50" tommer?

/perudo