Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Du kan søge efter ue40c7705 + erfaringer. Og så kan du gøre tilsvarende med c8705 og 46" modellerne. Er der intet, så lav en med den titel, så kan det være du finder er par stykker, der kan dele ud af erfaringerne. Umiddelbart virker det som om folk er glade for deres køb, men så vidt jeg husker var der nogen HDMI problemer engang, hvilket sikkert er løst idag.

Som sagt er det største problem for min far størrelsen. Og så var sidste års model ikke særlig god til bevægelser, men det skulle være forbedret.
Af Shutdown
Bare husk at find dit tv inden du tager ud for at kigge for du kan ikke regne med "billedkvaliteten" når tv står hos forhandler, dette gør sig især gældende for elgiganten. Jeg var selv på jagt efter en lg plasma, en PK760/950N og tog en tur i elgiganten for at tjekke tv first hand. Jeg blev enormt skuffet, et tv som Rasmus herinde fra havde givet en top award for billedkvalitet, design osv stod i elgiganten med et mildt sagt dårligt billede, og et billede der hakkede voldsomt ved panorering i naturscener. Jeg gik straks hjem og skrev flere indlæg om hvordan det kunne være at folk roste dette tv til skyerne når billedet var crap..Alle svarede at det måtte være noget hos elmutanten der gjode at billedet ikke var iorden. Ca en md efter tog jeg chancen med nævnte tv pga et godt tilbud, og jeg må sige at billedkvaliteten hos mig vs elgiganten er som nat og dag. Mit nye LG PK760N står simpelthen superskarp med flotte farver og en virkelig dyb sort. O_O :p Og der er ikke noget der hakker overhovedet. Så lyt til "os"/"dem" herinde istedet for dem i butikkerne. det er lige før jeg har dem mistænkt for at justere fjrnsyn efter hvor meget avance de har på dem, et eller andet er ihvertfald helt tosset hos elgiganten, og andre steder som hifiklubben, fona, expert osv kan du møde helt samme scenarie, og også personale der ikke ved hvad de udtaler sig om. Mange steder lever feks "plasmafordommende" i bedste velgående med fastbrænding, uhyrligt strømforbrug, dårlig til dit og dat. Dan din egen mening ud fra test og folks erfaringer herinde, så finder du det rigtige tv til dig. ;)
Af Killroy
takker for alle de gode råd

men bliver lige nødtil at have svar på en ting

nu er jeg lidt af en wow nørd hehe så ville jo nok syntes at det kunne være sjovt at sætte mig engang i mellem og spille wow på min Plasmaskærm hvordan klare de det

har hørt de ikke skulle kunne takle det så godt er det også bare skrøner eller er det et spørgsmål om kvalitet ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg erindrer det, så er der ikke noget der hedder "et hurtigt spil WOW", så det vil jeg ikke anbefale dig at prøve på din plasma-skærm. Der er en del stillestående elementer i WOW, som vil give problemer i længden.
Af Shutdown
Yakken, Kender du nogen der har oplevet fastbrænding på et nyere tv.?? Noget der ikke kunne klares med en whitewash feks. Skal man ikke være umådelig dum hvis man skal lave permanent skade på en moderne plasma.?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja. Jeg har skam selv prøvet det. Min svigermors Panasonic X10 har også et par logoer siddende.
Af Shutdown
Jeg forstår det ikke. Skulle mit gamle pv60 så være bedre mht burn in end de "nyere" tv. For jeg har mildt sagt været et svin med det, og faldet i søvn på sofaen 1000 gange. Og der har aldrig været det mindste.
Af Mysen
Jeg kan sige ditto til den, og der er heller ikke det mindste.

Men retention på min 2010 model er så tydelig, at der uden tvivl ville komme permanente skader, hvis ikke jeg er opmærksom. Om det er en bivirkning ved de nyere type paneler eller det er fordi den er tyndere, det ved jeg ikke.

Men det er til gengæld det eneste sted, hvor den ikke løber i cirkler omkring det gamle tv, så det er en bivirkning, jeg kan leve med. For folk, der ikke gider være forsigtige er lcd et bedre valg. Jeg har også et læder etui til min desire z, fordi jeg ikke gider bekymre mig om hvilken lomme mine nøgler skal i. Jeg kunne sikkert godt undgå ridser, men jeg gider ikke være bekymret.
Af Shutdown
Jeg har så ikke oplevet retention en eneste gang på mit nye LG PK760N. Men ved at min svoger også oplever det engang imellem på hans 7705 fra samsung.
Af Killroy
er der da mange forholdsregler man skal tage sig ved plasma

og sorry et hurtigt svar på hvad er retention ? sorry men som sagt er helt ny på det her marked

oser PT lidt mellem

G20 V20

LG LE8500/850N

og om vi kan lave plads så jeg kan komme op i 46" ved at lave lidt om i stuen :P
Af Killroy
hehe og ham lige over har haft det med samme skærm bare mindre skærmstørrelse

hehe lyder lidt til det er held og lotto om man får en der er sårbar overfor det eller ej
Af Mysen
Fik du svar på retention?

Jeg kan ikke de nørdede detaljer. Så skal du have fat i bantam, otto, yakken for en detaljeret forklaring. Der er forskel på måden burn-in og retention opstår, og også en lille forskel på, hvordan det syner.

Kort sagt er Retention midlertidig fastbrænding af dele af billedet f.eks undertekster eller logoer. Det går væk igen. Burn-in er den permanente fastbrænding og kan i bedste fald mindskes, men ikke fjernes.
Af THM
panasonic G og V20 er rimelig modstandsdygtige over for retention og burn in, så hvis du vælger en af disse modeller tror jeg ikke du får problemer, men hvis det drejer sig om mange timers wow hver dag er lcd nok et sikrere valg :)