Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wlsg
Hej. Jeg modtager mit ny indkøbte Samsung plasma tv på torsdag. Dette et mit første plasma og er navøs for at jeg ikke får kørt det ordentligt til da jeg intet viden omkrig plasma har da det er helt nyt.
1- Er der nogle ting jeg skal tage højde for før jeg tager skærmen rigtigt i brug.
2- hvor længe kan et sådanne plasma køre før man skal tænke på renetion. Skal jeg være navøs for at falde i søvn foran fjernsynet?
3- jeg har hørt at man skal bruge "modus film" til at køre et plasma ind med. Hvad er modus film?
4- må man godt kalibrere fjernsynet med det sammen man har sat det til og findes der nogle gode kalibreringer af et sådannen fjernsyn?
5- skal fjernsynet opdateres (software)
6- når fjernsynet bliver indkørt. Skal detda gøre med dynamisk kontrast? Eller er der noget bestem fjernsynet skal indstilles på?

Håber ikke det blev for meget. Er sq lidt navøs for ikke at få gjordt det ordentligt.
Af metalgear
hej
jeg modtog et magen til for 12 dage siden. det er et kanon tv.
jeg indstillede det efter den test der er lavet på ps50c7705 lillebroren.
og de første dage afspillede jeg avatar nå vi ikke så tv.
men jeg har ingen renetion haft og det er blevet brugt til alm. tv kiggeri, uden at zoome ind så teksterne forsvinder. og jeg har ikke haft nogle problemer med skærmen, kun lige at alle mine HDMI indgange ikke virker,så venter på samsung kommer og laver det .
Af Mysen
wlsg skrev:Hej. Jeg modtager mit ny indkøbte Samsung plasma tv på torsdag. Dette et mit første plasma og er navøs for at jeg ikke får kørt det ordentligt til da jeg intet viden omkrig plasma har da det er helt nyt.
1- Er der nogle ting jeg skal tage højde for før jeg tager skærmen rigtigt i brug.
2- hvor længe kan et sådanne plasma køre før man skal tænke på renetion. Skal jeg være navøs for at falde i søvn foran fjernsynet?
3- jeg har hørt at man skal bruge "modus film" til at køre et plasma ind med. Hvad er modus film?
4- må man godt kalibrere fjernsynet med det sammen man har sat det til og findes der nogle gode kalibreringer af et sådannen fjernsyn?
5- skal fjernsynet opdateres (software)
6- når fjernsynet bliver indkørt. Skal detda gøre med dynamisk kontrast? Eller er der noget bestem fjernsynet skal indstilles på?

Håber ikke det blev for meget. Er sq lidt navøs for ikke at få gjordt det ordentligt.
1. Nej, men undgå samme kanal konstant, og hvis du kun ser 3+, så zoom skærmen til logoet forsvinder

2. ja du skal være nervøs for at falde i søvn. Men kun på de kanaler, der finder en eller anden form for stillestående pauseskærm. Sæt timer på, hvis du er træt.

3. Der anbefales at du sætter den på film mode, hvilket er med lidt lavere lysstyrke og knapt så hårdt for tv'et

4. Kalibrere betyder at du indstiller efter målinger. Jeg går ud fra at du mener indstille tv'et uden måling, og her må du gøre som du vil. Men en god idé er som sagt at skrue lidt ned for blusset og sætte den på film mode. Du kan finde udmærkede indstillinger fra testen herinde.
Hvis man skal kalibrere enten ved hjælp af egen erfaring og måleudstyr eller ved at betale for en professionel, så er bedst at vente til skærmen er indkørt og forforen ikke er helt ny mere; dvs. at den har ca 200 tændte timer på bagen.

5. der er ikke noget i vejen for at opdatere det, men du har garanteret allerede nyeste firmware. Ellers skal du på samsungs egen hjemmeside og finde downloads til netop din model. denne download udpakkes på en memory stick, og så opdaterer tv'et, når du sætter den i USB porten.

6. Indkør det med almindeligt varieret tv på film mode. dvs forskellige kanaler og ikke det samme PS3 spil i dagevis i træk. Og så kan du bruge "rulleren", når du er på arbejde eller sover, hvis du vil speede indkøring op. Rulleren finder du under
menu-->billed-->billedindstilling-->skærmbeskyttelse.

Det er også denne ruller, du bruger, hvis der er retention på skærmen dvs. midlertidig fastbrænding af billedet.
Af trykkertor
metalgear skrev:hej
og de første dage afspillede jeg avatar nå vi ikke så tv.
men jeg har ingen renetion haft og det er blevet brugt til alm. tv kiggeri, uden at zoome ind så teksterne forsvinder. og jeg har ikke haft nogle problemer med skærmen......
Jeg gjorde præcis noget i den stil metalgear gjorde.
Jeg har hellere ikke oplevet noget som helst af retention.
Dog jeg zoomet så undertekster, bjælker og logoer ikke blev vist på skærmen.
Af wlsg
Tak for den gode respons :) når i siger i zoomer så alt stilstående forsvinder. Er det så kun ved indkøring. Eller er det permanet. Ps sætter i så heller ikke undertækster på når i ser film?
Sidste ting. Hvad er modus film :)
Af Mysen
Film mode på et andet sprog.

Zoom er under indkøring. Det er ikke noget, du behøver at gøre efter noget tid. Jeg har aldrig gjort det, men jeg ser også mange forskellige ting.

Jeg har undertekster på film, men du skal nok ikke se et Saw marathon uden pause. Og så tyder det på at retention er et større problem på 50" versionen, så du behøver ikke at gå i panik, hvis du overskrider lidt en gang imellem og ser 3+ en hel dag uden at have zoomet.
Af wlsg
Dejligt. Tak for det. Nu glæder jeg mig bare til at få fjernsynet og håber på at modtage en perfekt model :)
Er der nogle der kan anbefale et godt og billigt vægbeslag slim. Og skal ikke kunne trækkes ud eller tiltes.
Af Mysen
Det tror jeg du skal genoverveje. Jeg trækker konstant mit ud, men det kan jo være du kommer til at bruge dit anderledes
Af wlsg
Jeg ved at fjernsynet skal hænge et sted ok kun et. Og når det er sat op og sat til. Så er der ingen der skal røre mit fjernsyn. Og jeg ved at hvis jeg går sorn et beslag ender det med min kæreste får lavet et eller andet hun ikke skal. :)
Af Mysen
wlsg skrev:Jeg ved at fjernsynet skal hænge et sted ok kun et. Og når det er sat op og sat til. Så er der ingen der skal røre mit fjernsyn. Og jeg ved at hvis jeg går sorn et beslag ender det med min kæreste får lavet et eller andet hun ikke skal. :)
Jeg har droppet den trådløse dlna, for der er for mange fejl. Til gengæld virker USB afspilning rigtig godt, og derfor skal jeg tit have adgang til min harddisk og den port, den er tilsluttet. Derfor har jeg meget glæde af vippefunktionen.
Jeg har det originale med vippefunktion, men man kan få en kopi til et par hundrede. Om tv'et så falder af, det ved jeg ikke.
Af wlsg
Puha, tror jeg bliver nød til at få mig et ordentligt beslag, vil sq ikke risikere noget!
Af Mysen
Ja, sådan havde jeg det også, og jeg har heller ikke fortrudt. Men man kan sikkert få et udmærket kopi-beslag. Jeg kunne bare ikke li' tanken om, at der måske var en grund til at det var billigere.

På det originale beslag bliver kevlartråden fastlåst på væggen og øverst på tv'et. Det betyder at 2 mand skal rykke opad i hver sin side for at få tv'et af. Det kan simpelthen ikke falde ned, når man trækker det ud.
Af wlsg
Idag fik jeg så met PS63C7705, og er du gal et monstrum ;;)
Det passer perfekt til min stue (billeder kommer sener).

Jeg har lige indtastet kalibrerings instillinger som dennis har lavet på hans, men jeg tror jeg må få en prof ud selv, når fjernsynet er indkørt. men farverne virker utroligt realistiske.

Jeg er KUN positivt overresket, det er ummideltbart langt bedre ind det 50" jeg har set på.

Jeg har kigget en lille smule efter line bleending og renetion, men line-bleending er der ingen af what so ever, jeg har prøvet med helt vidt tekst på midten af skærmen og på en kul sort baggrun, og jeg kunne ikke se noget.
Ang renetion, så tror jeg ikke jeg har kørt længe nok med fjernsynet for at opleve det.

Buzz, er der intet af, og jeg mener virkelig INTET, jeg har haft alt slukket i min lejlighed og stået helt op af skærmen med øret til, og der var virkelig intet at høre.

Jeg glæder mig til de ca. 200 timer er overstået, så jeg er lidt mindre øm overfor det.

Brillerne som skulle følge med, lå der også + jeg fik en Samsung 3D kit med 2 ekstre 3D briller, alle 4 shrek film og 3 test film (alle i 3D)

Jeg renger med at hænge fjernsynet op på søndag, derefter vil der komme billeder af opsætningen og tilbehøret.

Til alle der overvejer at købe det, så kan jeg indtilvidere kun give det karakteren 10 ud af 10, men mere detalieret uddybning kommer når jeg har oplevet det lidt mere.