Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Nu havde jeg lige besluttet mig, jeg vil købe et 50pk550 eller 50pk760, men er kommet i tvivl.

Efter at have læst forskellige tråde vedr. burn-in og retention problemer bliver jeg helt svedt.
Kommer helt i tvivl om jeg hellere skal køb LCD/LED =(

Jeg anser mig selv værende en ganske almindelig forbruger, der ser nyheder, en god film eller dokumentar og der kan jeg da ikke undgå kanallogo eller sorte bjælker med mindre det er optaget i 16:9 format, men det er jo ikke altid tilfældet.
Mine unger (inkl mig selv) spiller også gerne lidt Xbox i ny og næ.

Er der noget at være bange for, hvis ellers man ikke falder i søvn foran skærmen?

/Otto
Af prado
jeg har 50pk550n og har ikke været ude for problemer overhovede.

er super tilfreds med tv'et
Af Colt
lg's 950 / 760 og 55n klarer sig alle rigtig godt når det kommer til retention.. Du kan evt. læse anmeldelsen af 950n her på siden..
Jeg er også lige jumpet på mit første plasma.. Og er dybt imponeret af billed kvaliteten når det kommer til blue-ray / 3D på det..!!

Pøj Pøj med købet
Af Mysen
Det er det evige spørgsmål fra plasmaskeptikere. Det og så buzz.

Mit eget tv døjer en del af retention, så efter en film med bjælker og undertekster, er der en slags retention hvor bjælkerne var, og en anden hvor tekserne var.

Men for at det skal blive til en permanent burn in, og ikke noget der forsvinder efter 5-10 minutter, så skal der altså mere til. Jeg har en kammerat, der stort set altid har et windows skrivebordsbillede på sit tv, når jeg besøger ham. Mediecenter indeholder både musik, film og digital tuner, så det er bare nemmest for ham, at have den kørende konstant. Hvis du er denne type, skal du ikke købe plasma.
Hvis du har købt en Xbox for 3 år siden, men stadigvæk kun har spillet Gears of War, så er plasma heller ikke en god idé.

Hvis du ligesom mig ser mange forskellige kanaler, spiller en gang imellem forskellige konsolspil, ser film med eller uden bjælker, slukker dit tv, når du ikke bruger det; Så er det altså ikke noget problem idag.
Af Shutdown
Jeg mener virkelig ikke det er et problem længere. Memindre man næsten udelukkende bruger sin skærm med pc, og hver og hver anden nat falder i søvn foran tv. Hvis man bruger sit tv til forskellige ting og bruger hovedet minimalt så vil der aldrig være skyggen af problemer. Har selv haft plasma de sidste 5 år og har aldrig taget spcielle forholdsregler, jeg har brugt den en del sammen med pc og ellers set tv. Skærmen har kørt i døgndrift og altid uden problemer. Nu er den kommet i soveværelset til fordel for netop PK760N som nu er i stuen. Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget specielt ud af at "beskytte" mit nye tv da jeg mener faren for burn in er stærkt overdrevet.
Af ajhals
Jeg mener heller ikke det er noget problem!

Jeg har selv et PS50C7705 fra Samsung, lige præcis på denne model lader det til, at der er ret stor forskel på hvor følsomme skærmene er over for retention. Jeg vil mene min skærm er ret følsom over for det, da jeg kan se det efter blot nogle få min. Det er fx. det lille digitalur i Go Morgendanmark og nyhederne der sætter sig. Når det så er sagt, så går der ikke lang tid efter kanalskift før det er væk. Jeg tror virkelig man skal være storslem med sin skærm (fx bruge den som computerskærm) for at inducere decideret burn in. Hvis man ellers bruger skærmen med omhu, kører den indbyggede ruller (som de fleste plasmaskærme har), og skruer lidt ned for lysstyrken når man spiller eller har andre stillestående objekter på den, så er plasma stadig det bedste valg, hvis man går bare lidt op i billedkvalitet.
Af trykkertor
Det er det der undrer mig med årets Samsung PSC7705-panel.
Jeg har 63"-udgaven. Og vil nærmest påstå at der ikke findes retetnion på min skærm.
Og om der er, så er den væk efter 1-5 sekunder!

Selv i aftes kikket jeg en film på 2 timer med solide sorte bjælker oppe og nede.
Efter bedste evne prøvde jeg at finde retention når vi så så almindelig tv. Men der var intet.
Og ej heller efter undertekster.

Selv har jeg det her efteråret gamet virkelig meget.
Spillet Medal of Honor fra A-Å på normal. Så straks genstartet spillet og spillet det fra A-Å på veteran. Altså godt en 20-30 timer med det spillet i løbet af 1-2 uger.
(Selvsagt med almindelig tv-brug indimellem.)

Nu har jeg gjort det samme med Black Ops. Regular og Veteran. Og de sidste 10 dage har jeg online-gamet hver eneste aften i 2-3 timer.
Der er bare ikke retention at spore på min skærm.
Så der må være store forskeller ude at gå.

(Nå skal der tages med at jeg var en af dem nørder der brugte over 300 timer på at køre til mit tv.
De første 300 timer kørte mit tv kun med fuld skærm, i dynamisk modus. Fuld knald på kontras. Intet af bjælker, logoer, undertekster eller andet. Kun levende billeder over hele skærmen i de første 300 timer.)

Så for mig virker der til at der er store forskeller på panelerne.
Af Mysen
Jeg tror du har helt ret i at der er forskel på de to størrelser. Der kommer lynhurtigt retention på min. Til gengæld døjer jeg stort set ikke med linebleed, hvilket jeg ved du gør. Om den buzzer eller ej, tror jeg er lige slemt på begge størrelser.

Jeg er heller ikke helt tilfreds med sortniveauet på min skærm, men det skulle efter sigende være bedre på 63". Jeg tror bare det kræver 2 skærme ved siden af hinanden i et mørkt rum, at kunne bestemme det, eller i det mindste en test af den store. Det kan også bare være at mine forventninger til sort er højere end gennemsnittet.
Af trykkertor
Det er svært at spekulere på årets Samsung-paneler.
Ja, jeg har rigeligt med linebleed.
Men det har de også på den 50" der står i min lokale HiFi-klub.
Mit sortniveau er over al forventning.
Og jeg stiller meget store krav til sortniveau.
Har haft 4 projektorer, og sortniveau er altid noget jeg jagter efter.
Min forrige plasma, Panasonic PV60 synes jeg havde ok sortniveau. Men min Samsung er et godt stykke bedre.
Det var så da jeg i aftes kikket den film med sorte bjælker. Så tænkte jeg at det ikke kunne være sortere. Min opleves virkelig sort, og kan nærmest ikke blive sortere.
Jeg har i hvertfald svært for at se hvordan det ville blive.

Nok som du nævner, at de skal stå ved siden af hinanden for at se forskel. Men jeg så i sommers en Pioneer Kuro Plasma.
Og jeg synes ikke mit Samsung står særlig tilbage i forhold.

Jeg er så tilfreds med mit panel vedrørende retention, medium buzz, og sortniveau. At linebleed ikke sjenerer mig. Hellere have det linebleed end at skulle tabe sortniveau, få retention eller mere buzz.

Problemet er jo for nye købere.
Det hele føles jo som et kæmpe lotteri.
Får en et panel der kan det ene, det andre, begge dele, eller er rimelig gennemsnitlig på det hele?
Af Mysen
Puuha, jeg gad godt at se dit billede for at danne et indtryk af sortniveauet. generelt er der god dybde og lækkert billede på mit tv.

Men når jeg smider en film med bjælker på i et mørklagt rum om aftenen, så savner jeg alligevel noget. Jeg har aldrig set et kuro i et mørkt rum, og heller ikke en local diminng led'erne fra i år, så jeg ved ikke hvad jeg skal forvente.

Til gengæld er den stille og uden linebleed. Jeg vælger at kalde min et gennemsnits c7705. Den fås bedre, men jeg er godt tilfreds og jeg har aldrig fortrudt mit køb.
Af Insignia
Etter 3 uker med masse prøvelser..så måtte jeg kaste inn håndkle..
min er levert service...de har bestilt nytt panel.

Min ps50c7705 var utrolig ille med tanke på midlertidlig innbrening
OK..det ble borte etter 3-5 minutter..men..slik skal det ikke være.

Gleder meg til å få tilbake min TV..bare håper det panelet er bra
Af Shutdown
Ellers må du købe en Pana eller LG, min PK760N har ingen retention og ingen buzz.
Af Insignia
Først vill jeg ha tilbake min Samsung...så får vi se hvordan den er med nytt panel
Brugeravatar
Af MigSelv
Insignia skrev:Først vill jeg ha tilbake min Samsung...så får vi se hvordan den er med nytt panel
Kender en der fik skiftet panelet på sin 7705, det fjernede retention.