Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jolkro
Jeg er på udkig efter en 40/42" fladskærm (max 25.000 kr) med følgende funktioner/kvaliteter:

- God lyd (Behøver ikke være fiktiv surround, men den skal være klar og ikke rungende)

- Integreret DVD/BD (Dette punkt er nok ikke muligt, men så bare en af delene)

- Gerne pænt designn (ikke hvidt eller gråt)

- Være fremtidssikret (Formater, stik, tuner, Wifi/hjemmenetværk, måske internet)

- Hvis muligt have en pæn fjernbetjening (ikke afgørende)

Jeg takker på forhånd for enhver hjælp, og vil til enhver tid svare på spørgsmål inden for mit speciale: Mobil teknologi :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke noget der er fremtidssikret. De internetløsninger du får i dag er i bedste fald OK, men du skal ikke forvente at de vedligeholdes af producenten. Netværksafspilning er ligeledes et ømt punkt idet der sjældent tilføjes nye codecs - og slet ikke når TV'et har fået et par år på bagen.

Der er ret få TV med integreret BluRay (som jo altså også er en DVD-afpiller - blot for at få det på det rene). Sony har nogle low-end modeller, og mon ikke Loewe har noget i deres sortiment også. Derudover så snakker vi B&O og ligesom med Loewe så er dit budget for lavt til disse modeller.

Mht. lyden så er Philips i den bedre ende hvad dette angår, men deres TV er ofte grå. Alt hvad der rimer på "ultra flad" vil have elendig lyd. Måske du skulle overveje en ekstern lydkilde i stedet?
Af Jolkro
Tak for din besvarelse Yakken!

Gælder det for alle Blueray afspillere at de også kan afspille DVD, det vidste jeg faktisk ikke.

Nu er denne Fladskærm til mine forældre, og de vil ikke have HIFI i deres stue.
Jeg har selv en HD projekter og et større surround anlæg, men de ønsker bare at kunne høre lyden tydeligt og have så få eksterne enheder som muligt.

Jeg har fundet et Sharp LC-42BD80U, der har det meste af det de ønsker, men ved dog ikke med lydkvaliteten, og så kan jeg ikke finde ud af om det bliver solgt i EU :(

Har set på Loewe og B&O, men som du selv siger så er prisen lige i overkanten.
Hvis sony's EX700, som jeg går ud fra er det du taler om, også kan afspille DVD med sin Blueray afspiller, så kunne det være en mulighed.
Har du nogen ide om hvordan lyden er på den enhed?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jolkro skrev:Gælder det for alle Blueray afspillere at de også kan afspille DVD, det vidste jeg faktisk ikke.
Ja, alle BD-afspillere kan også læse DVD. Ingen problemer dér.
Jolkro skrev:Hvis sony's EX700, som jeg går ud fra er det du taler om, også kan afspille DVD med sin Blueray afspiller, så kunne det være en mulighed.
EX700 har ikke indbygget BluRay-afspiller. Så vidt jeg ved er det kun EX40B som har dét.
Jolkro skrev:Har du nogen ide om hvordan lyden er på den enhed?
Som på de fleste andre fladskærme. Ikke noget specielt.
Af Shutdown
Jeg har lige købt et mikroanlæg til mine forældre, netop fordi lyden på deres 37" panasonic ikke var "tydelig" nok. Jeg gav ikke mere end 700kr i kompletts demoshop og anlægget er så småt så det kunne "gemmes" i deres tv møbel. Lyden er nu (i forhold til før) helt perfekt , og uden at man rigtig kan se det anlæg men kun høre det. Kunne det ikke være en løsning.? Du får bedre lyd end noget fjernsyn kan levere og til en pris der er så lav så det næsten er ligemeget, og så er der jo råd til en flot og flad lcd/plasma.!!
Af Mysen
Jeg tror også at der er en grund til at soundbar konceptet dominerer alle hifi reklamer for tiden.

Jeg kunne egentlig godt lide Pioneers vi-kan-ikke-lave-god-lyd-på-en-fladskærm-så-køb-du-bare-højtalerne-der-passer-til-hvis-du-vil-men-vi-lover-intet koncept.

Selv mit gamle tyskerplasma havde kun tilkøbshøjtalere, så jeg er vant til anlægget. Den løser man med en Harmony One eller en anden velfungerende remote.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pioneers højttalere til deres plasma-serie var nu ellers noget bedre end hvad du ser på 95% af fladskærmene i dag. De fyldte dog også det samme som en soundbar...
Brugeravatar
Af rhino (DK)
kan kun anbefale B&O beovision 8-40" eller Beovision 10 som er lidt dyere..... men begge ligger lige over det budget du nævner..... men begge modeller har flot billedkvalitet masser af muligheder for integration af link og internet.... og betjening af eksterne enheder med 1 fjernbetjening.....

så kan du evt købe en Blu-ray afspiller som afspiller DVDer og CDer og lytte til musik gennem tvét fantastiske højtallere....

kun en mulighed.... og priserne er jo til forhandling hos enhver forhandler
Af Mysen
yakken skrev:Pioneers højttalere til deres plasma-serie var nu ellers noget bedre end hvad du ser på 95% af fladskærmene i dag. De fyldte dog også det samme som en soundbar...
Ja det ved jeg selvfølgelig ikke noget om, for jeg har aldrig hørt dem. Pointen var jo netop også at de gør dem store og til ekstraudstyr, i stedet for at forsøge sig med god lyd fra en bagudvendt speaker i bunden af tv'et.

Mit eget gamle tv, havde 2 frygteligt grimme vinger man kunne tilkøbe. De kunne hænges på siden af tvet eller bare for sig selv. De matchede designet, men det var halvdyre eksterne højtalere, og derfor sikkert også ok lyd ifht. hvad man får idag.

Det særlige ved B&O's tvafdeling er, at de aldrig har forsøgt sig med noget supertyndt, der skal hænges på væggen, og de har aldrig forsøgt at holde prisen nede, men har bare brugt de materialer, der passede bedst til. Det gør det hele super eksklusivt men altså også dyrt.
Højtalerne i Beovision 10 har et meget diskret udseende og passer godt til tv'et. På den noget dyrere Beovision 7 ligner det jo mest blot et tv møbel med en soundbar under skærmen, og dette system ville man godt kunne kopiere med andre mærker, selv om det nok aldrig vil blive ligeså stilrent.