Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mikael Hansen
Jeg har lige modtaget min Zepto 6314 bærbare i eftermiddags.
Jamen hold da kæft en fed computer... Pånær skærmen.

Det var dog HELT vildt så ringe betragtningsvinkler. Bare jeg bevæger mit hoved 15-20 cm horisontalt eller vertikalt så ændrer skærmen farve/kontrast. Faktisk er betragtningsvinklen så ringe, at vinklen fra mine øjne i forhold til henholdsvist toppen og bunden er skærmen er nok til at billedet ikke står jævnt!
Hvis jeg vipper skærmen bare 2-5 cm ændrer billedet sig.
Farverne er også matte og jeg har lidt svært ved at kunne fukucere på skærmen i længden...ved ikke hvorfor.

Hvad fanden er dog det?
Er skærmen så ringe eller er den defekt?

Er der noget jeg kan gøre???

Jeg har ikke kunne få et precist svar fra Zepto om panelet der sidder i, så jeg har ikke kunne indlæse en icc profil.

Håber jeg kan få lidt hjælp inden jeg smider den retur i nakken på dem! Hvilket jeg gerne undgår fordi den er sgu fed på alle andre punkter.

ØV!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk så sidder der et billigt TN panel i sådanne bærbare, så du kan ikke forvente dig noget synderligt ved at tweake panelet med farveprofiler eller lignende. Enkelte modeller har et S-IPS panel, men når prisen er lav, så er det næsten med garanti et TN du får. Der findes dog også relativt gode TN paneler i bærbare, så det kan være du skal høre dem om de har et andet du kan få sat i?
Af Mikael Hansen
Jeg har kørt flatpanels monitortest og farverne er HELT hen i vejret.
Det skal kige siges at jeg samtidig sidder og kigger på en Dell 2007WFP med gode farver.

Når jeg kører homogenitesttesten på sort er der meget bleeding for neden... sådan en halvskærms penge af gråt.

Når jeg kører den sort/røde gradients test så er nederste venstre hjørne, som burde være mørkerød nærmest sort, næsten grålig med toner af lyseblå.

Faktisk har skærmen generelt et problem med blåt... der er alt for meget. Mine farver er også kedelige i forhold til på min 2007WFP. Alt ser nærmest gråligt blåligt ud. :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Skærme i bærbare er sjældent ikke noget at råbe hurra for, og lige præcis betragtningsvinklerne er næsten altid ret begrænsede. Personligt har jeg efterhånden accepteret det efter jeg har haft flere bærbare. Jeg køber også snart en Zepto - en af dem med 15 tommer skærm - og her har jeg allerede på forhånd forberedt mig på, at f.eks. betragtningsvinklerne ikke er gode.
Når jeg kører homogenitesttesten på sort er der meget bleeding for neden... sådan en halvskærms penge af gråt.
Hvis du vipper skærmen lidt, ses det så også lige så tydeligt? Jeg synes ofte, at dette er et aspekt af de dårlige betragtningsvinkler. Altså at bunden bliver lysere fordi man kigger på den fra en større vinkel end toppen.
Af Mikael Hansen
Du har ret, når jeg vipper den lidt, så bliver farvene bedre....forneden! Men de bliver så værre for oven!

Jeg har kigget på samme model på falconer alle og den havde samme betragtningsvinkler.

Jeg kan kun råde dig til at se på den før du køber. enten i computerbutikken på falconer alle eller hos zepto selv.

Til sammenligning har toshiba sattelite meget bedre skærm da jeg stod i butikken. Men så igen... alt andet ved en zepto er federe.
Af teamet
jeg har en 6615wd som har samme problemer som din. har snakket med dem, og de mener selv at det er top of the line superskærme...

de vælger generelt at give gfx-kort driveren skylden af en eller anden grund. skærm er ringe og sådan er det.
Af Mikael Hansen
Det er sgu da derfor de kan llevere deres bærbare så billigt.

By the way... rasmus...lad være med at købe slide in dvd brænder... jeg har aldrig hørt så meget larm fra en bærbar.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jeg har en 6615wd som har samme problemer som din. har snakket med dem, og de mener selv at det er top of the line superskærme...
Det er faktisk den jeg kigger på i øjeblikket, blot med nogle af de tilvalg, som hører ind under den. Er du, ud over skærmen, glad for den?

Hvordan er batterilevetiden ved almindelig tekstbehandling?
Du har ret, når jeg vipper den lidt, så bliver farvene bedre....forneden! Men de bliver så værre for oven!

Jeg har kigget på samme model på falconer alle og den havde samme betragtningsvinkler.

Jeg kan kun råde dig til at se på den før du køber. enten i computerbutikken på falconer alle eller hos zepto selv.
Ja, jeg tænkte det nok. Jeg oplever det samme på min gamle Acer - som jeg desværre har fået voldsmadret skærmen på - og en af mine gode venners IBM. Men hvis skærmen er tilsvarende til min forhenværende Acer, så kan jeg godt leve med kvaliteten til de begrænsede opgaver jeg skal bruge min bærbare til.
By the way... rasmus...lad være med at købe slide in dvd brænder... jeg har aldrig hørt så meget larm fra en bærbar.
Jeg regner heller ikke med at vælge slide in, men tak for advarslen hvert fald.
Af C_mad
Jeg har hørt at dette "crystal clear" som 6314 og 6214 har, gør den dårlige betragtningsvinkel.

Jeg har selv tænkt mig at købe 6615 -(http://zeptoeksperten.dk/Default.aspx?p ... 5WJDZbFLyF) - Som er foruden "crystal clear". Dog også en tus' dyrere ca.
(Jeg har ikke selv set forskellen på de to paneler, så ved ikke med sikkerhed at det er "crystal" der er problemet)

Forresten tak for tippet ang. slot-in brænder, havde nemlig tænkt mig at tilføje det - det ser jo lækkert ud 8)

Er der evt. nogen der har erfaringer med 6615WD?